Aserbajdsjans GP: løbesrésume - Femte sejr til Rosberg

Efter en del løb uden den store succes, så lykkedes det endelig Nico Rosberg at tage sæsonens femte sejr. Sejren betyder at han igen udbygger sin føring i VM-stillingen.

Nico Rosberg Australien 2016 . Copyright Mercedes

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 19/6 2016 klokken 17:06

Så blev det første grand prix nogensinde kørt i Aserbajdsjan og det blev et løb uden så meget spænding som man måske havde forventet, men så leverede løbet til gengæld underholdning på andre måder. Løbet blev vundet suverænt af Nico Rosberg som stak af fra start, men bag ved ham var der lidt mere spænding og en del underholdning når det kommer til radio meldinger.

Den tyske Mercedes-kører tog dog starten suverænt og han opbyggede hurtigt et forspring på mere end syv sekunder. Bag ved ham kom Daniel Ricciardo godt fra start og han forsøgte at hænge på Rosberg, men uden held, så han faldt hurtigt tilbage og blev fanget af Sebastian Vettel. Det parløb sluttede dog efter seks omgange, fordi her kom den tyske Ferrari-kører forbi hans tidligere holdkammerat også så Ricciardo ikke mere til Vettel i det løb.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Tre omgange senere kaldte Ferrari dog Vettel i pit, men den beslutning var tyskeren ikke enig så han stiller spørgsmålstegn ved den og man valgte at droppe planen. Ferrari valgte i stedet at kalde Kimi Räikkönen i pit, hvilket måske var en tand for tidligt når man ser på løbets afslutning. Her tabte Kimi Räikkönen nemlig en del tid til Sergio Perez, så det endte med mexicaneren snuppede finnens tredjeplads på sidste omgang. Finnen fik i øvrigt også en fem sekunders straf efter sit pit stop, så det hjalp heller ikke på sagen.

Efter Räikkönens pitstop gik der nogle omgange før der igen skete noget i løbet, men på omgang 15 startede der et lille radiodrama som fortsatte hele løbet igennem. Lewis Hamilton havde nemlig problemer med indstillingerne på bilen, men han må som bekendt ikke få hjælpe af teamet, så han truede med at trykke på alle knapperne, hvilket Mercedes ikke mente han skulle. Han lyttede dog ikke og han må have fundet den rigtige knap, fordi han løbets hurtigste mod slutningen af løbet.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Derefter springer vi op til omangene efter alle havde taget deres første stops, hvilket vil sige omkring omgang 22. Her begyndte Daniel Ricciardo nemlig at tabe en del placeringer fordi han allerede havde smadret de dæk han havde fået på omkring 15 omgange før. Det startede så en alvorlig Red Bull-lavine, hvilket vil sige at både Daniel Ricciardo og Max Verstappen måtte i pit igen, fordi de havde smadret deres dæk alt for hurtigt. De to endte løbet som nummer 7 og 8, hvilket er en skuffelse for Ricciardo som startede som nummer 2.

Efter 26 omgange var Kimi Räikkönen pludselig gået forbi Sebastian Vettel, men de to byttede hurtigt placeringer igen. Det var åbenbart teamordre der fik dem til at bytte tilbage, hvilket fik finnen til at komme med en guldkommentar da han blev takket over radioen. Kimi svarede nemlig sådan "Fint, men så beder i ham om at give den gas, fordi jeg vil ikke have ham foran mig mere,". Det gjorde teamet så også hentede Vettel en del ind på Nico Rosberg.

Kimi Räikkönen
Copyright Ferrari Media


Det var dog kun et spil for galleriet fra den tyske Mercedes-kører fordi på omgang 33 begyndte han igen at sætte tingene på plads og da løbet sluttede var han mere end 19 sekunder, foran hans landsmand i den røde racer fra Marenello.

Set med danske øjne så leverede Kevin Magnussen et glimrende løb. Danskeren var som bekendt startet fra pitten, men da der var mindre end 10 omgange tilbage havde han kæmpet sig op på en 11 plads. Det varede dog ikke ved fordi hans dæk gik helt af, hvilket resulterede i at han faldt tilbage og sluttede løbet som nummer 14.

Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport


Løbets sidste spændende moment er allerede blevet nævnt en smule, det var nemlig det moment, hvor Sergio Perez brugte den sidste tur gennem første sving til at slynge sig forbi Kimi Räikkönen. Det var kronen på værket for den mexicanske kører som har haft en næsten perfekt weekend, som kunne være blevet lidt bedre, hvis det ikke var for de fem millimeter han ramte forkert under den tredje træning. Den eneste lille bitte fejl som kostede ham en ny gearkasse.

Den overhaling betød at Nico Rosberg fik selskab af Sebastian Vettel og Sergio Perez, til fejringen af Mercedes-kørerens femte sejr i denne sæson. Lewis Hamilton startede løbet og sluttede som nummer fem, så godt kørt af ham, men man kommer ikke uden om at han nu igen har tabt vigtige point til hans tyske holdkammerat. Dermed skal briten igen ud og hente point på tyskeren, hvilket giver os godt ræs at se på resten af sæsonen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T32:52.366 1 25
2. 3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T33:09.062 1 18
4. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T33:25.468 1 12
5. 10. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T33:48.701 1 10
6. 8. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T33:53.252 1 8
7. 2. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T34:01.595 2 6
8. 9. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T34:03.062 2 4
10. 5. Felipe Massa Williams Racing
P
1T34:17.741 2 1
11. 19. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T34:37.183 2 0
13. 11. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
50 omg. 2 0
16. 15. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
50 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 14. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
42 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aserbajdsjan GP: løbet live - Rosberg svare igen Aserbajdsjan GP: Hot or not »