Aserbajdsjan GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst

Her til formiddag blev den helt nye Formel 1 bane i Azerbaijans hovedstad Baku indviget. Hamilton var den der havde det bedst rundt på den nye bybane, mens Kevin kæmpede med sin Renault racer, bagerst i feltet.

Baku City Circuit . Copyright McLaren Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/6 2016 klokken 14:06

Hamilton, der påstår at han ikke har kørt en eneste omgang i Formel 1 simulatoren på Baku banen, lignede en mand der havde været der før.

Den nye bybane, der har nogle meget lange langsider, men også yderst snævre sving, med meget lille mulighed for fejl, viste sig også, at koste dyrt for nogle af kørerne.

Nico Rosberg var en af dem, der var ude og ramme barrieren, men Rosbergs møde med barrieren var intet i forhold til Red Bull kører Danile Ricciardos.

Daniel ramte Tecpro barrieren i udgangen af sving 15 hårdt, hvilke medførte rødt flag og et stop af alle aktiviteter i 11 minutter.

Ricciardos uheld, var ikke Red Bulls eneste udfordring. Max Verstappen havde problemer med bilen og fik kun tilbagelagt 3 omgange på den nye bane.

Esteban Gutierrez var den første Formel 1 kører, til at udforske et af de nye afkørselsområder, der ellers er få af.
Her kunne han konstatere, at en ting er at få mulighed for at redde bilen, en anden ting er at komme tilbage.

Der skulle en del kørsel frem og tilbage, inden det lykkedes for ham at komme tilbage til banen.

Generalt var det sving 15 der voldte flest problemer.

For Kevin Magnussen var den første træning ikke god. Den lange langside var udfordrnede for Renault raceren og bilens balance var bare ikke der hvor Magnussen ville have den.
Han sluttede tilmed efter Palmer, hvilket ikke er ofte det sker!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:46.435 + 0.000 23
2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:46.812 + 0.377 32
3. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:47.096 + 0.661 34
4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:47.989 + 1.554 21
5. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:48.627 + 2.192 26
7. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:49.019 + 2.584 21
8. Felipe Massa Williams Racing
P
1:49.125 + 2.690 22
11. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:49.611 + 3.176 20
12. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:49.635 + 3.200 16
13. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:49.778 + 3.343 17
14. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
1:50.167 + 3.732 25
16. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:50.485 + 4.050 7
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo forlænger Aserbajdsjan GP: 2. frie træning - Hamilton hurtig »