21 bliver til 20

Kalenderen bliver et løb kortere i den kommende sæson, fordi Tysklands Grand Prix er aflyst endnu en gang.

Starten af det tyske grand prix . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 25/11 2016 klokken 08:11

Denne sæson har været en ekstraordinær lang Formel 1-sæson, fordi der har været hele 21 løb. Det er det højeste antal af løb nogensinde i en Formel 1-sæson, men det har ikke skræmt arrangørerne, som også havde planlagt en 21-løbs sæson i 2017. Sådan kommer det bare ikke til at gå, fordi nu er det kommet frem at ét af løbene allerede nu bliver taget af kalenderen, fordi løbet ikke har økonomien til at skulle arrangere et grand prix i 2017.

Hockenheim
Copyright Sahara Force India


Det pågældende løb er det Tyske grand prix, som skulle have været afholdt på Hockenheim igen i 2017. Georg Seiler, der er chef for Hockenheim-banen har været ude og sige, at man ikke har kunne nå til enighed med Bernie Ecclestone og de andre Formel 1-chefer.

"Vi kunne ikke nå frem til en aftale, som kunne have sikret os at vi ikke ville ryge i økonomiske problemer på den ene eller den anden måde. Det har hele tiden været vores problem, men det er nu ikke overraskende at vi ikke kunne finde en aftale. Løbet har hele tiden stået som om at det skulle bekræftes, så der har aldrig været en aftale mellem os og Formel 1," lyder det fra Seiler.

Felipe Massa
Copyright Williams F1


Det er i øvrigt anden gang inden for tre sæsoner, at der ikke bliver noget tysk grand prix. Hockenheim og Nürburgring skulle ellers skiftes til at afholde løbet, for at gøre det billigere. Det er dog ikke lykkedes og i 2015 måtte man aflyse det Tyske grand prix, fordi Nürburgring ikke kunne klare det økonomisk. Derefter overtog Hockenheim løbet alene fra og med 2016, hvor løbet blev afholdt, men den gik så ikke længere, fordi næste år bliver der så ikke noget tysk grand prix.

Det tyske grand prix 2017 skulle have været kørt den 30. juli, en dato som nu kan komme til at lægge dato til det ungarske grand prix i stedet.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Billedserie: Pirelli viser 2017-kollektionen frem Jeg tænker ikke på WEC »