Marussia F1 Team
MR01 præsentation. Copyright: Marussia F1Holdet Marussia F1 Team er på papiret et nyt team, men samtidig et hold som i 2012 stiller op til deres tredje sæson. Oprindelig hed holdet Manor Grand Prix og blev godkendt af FIA som et af tre nye hold, der blev godkendt til 2010-sæsonen.
Da holdet ansøgte om en plads i det forjættede Formel 1-Mesterskab skete det under det budgetloft, som tidligere FIA Præsident Max Mosley var primus motor for. Budgettet skulle lyde på 30-40 mio euro, men voldsomt pres fra de etablerede hold endte med, at budgetloftet blev droppet. Derfor må man sige, at Manor Grand Prix blev kastet for løverne mod hold, der havde budgetterne på mange gange Manor Grand Prixs størrelse.
Manor Grand Prix med teamchef John Booth i spidsen samlede et teknisk hold, der skulle designe holdets første bil til 2010-sæsonen, og som chefdesigner hyrede man Nick Wirth, der ville spare udgifterne til en vindtunnel og skabe bilen ved hjælp af CFD-programmer. En god ide, som senere viste sig ikke at tage højde for, at der er forskel på praktik og kørsel.
Virgin har præsenteret VR-01. Løbskørerne var Timo Glock og Lucas di Grassi. Alvaro Parente blev annonceret som test- og reservekører, men blev uger senere skiftet ud med spanske Andy Soucek.
Copyright Virgin Racing
Virgin-ejer Richard Branson købte sig ind i holdet før 2010-sæsonen, og holdet blev døbt Virgin Racing. Timo Glock blev hyret som førstekører, efter den tyske kører var blevet arbejdsløs, da Toyota Racing trak sig fra Formel 1 efter 2009. Som andenkører hyrede man Lucas di Grassi, der havde gjort det godt i supportklassen GP2, og den første bil blev præsenteret den 3. februar 2010.
Bilen VR1 havde dog flere designfejl og tidligt på sæsonen blev det klart, at bilen havde en fejl af de meget graverende. Benzintanken var for lille, så man kunne ikke gennemføre løbene i et ordentligt tempo. Resultaterne udeblev i sæsonen, og holdet sluttede deres debutsæson som det dårligste hold i mesterskabet.
En placering holdet gentog i 2011, da den russiske sportsvognsfabrikant købte sig ind i Virgin Racing, og det nye hold præsenterede MVR-02 den 7. februar 2011. Lucas di Grassi blev efter 2010-sæsonen udskiftet med belgiske Jerome D’Ambrosio, imens Timo Glock fortsatte som førstekører.
Virgins kørere, Timo Glock og Jerome D'Ambrosio. Den tekniske stab står bagerst.
Copyright Marussia Virgin Racing
Endnu engang var bilen designet uden brug af vindtunnel, og på ny var resultaterne derefter. Midt på sæsonen valgte man at droppe Nick Wirth og hans Wirth Technologies, der stod bag endnu et fejlslagent chassis, og ind hentede man bl.a. Pat Symonds som konsulent på 2012-projektet. Samtidig indgik man et teknisk samarbejde, der betød at know-how fra topholdet samt brug af McLarens vindtunnel og simulator.
Marussia købte Virgin ud af projektet og holdet blev omdøbt Marussia F1 Team. Timo Glock fortsætter som førstekører, imens franskmanden Charles Pic bliver den tredje andenkører på tre år. Målet for 2012 er at slutte foran ærkerivalerne fra Hispania Racing F1 Team, og holdet forventer at de har fundet sekunder fremfor tiendedele i forhold til de tidligere år i det nye chassis.
Som ved de tidligere år så har testforberedelserne op til sæsonstarten været elendige, og først i den sidste presæsontest forventer man at debutere den nye bil. Det svækker chancerne for en overraskelse i sæsonåbneren, men muligheden for at slå rivalerne fra det spanske HRT-team er til stede, da HRT heller ikke har haft de optimale forberedelser til sæsonstarten.
MEW
VM gennem tiderne
År |
Kørere |
VM point |
VM placering |
2014 |
... |
2 |
9 |
2020 sæsonen
Nr. |
Løb |
Kørere |
Placeringer |
Point |
I alt i 2020 |
0 |
Sidste år
|
Næste år
2020 formkurve (løbsresultat) for og