Super Aguri F1

Anthony Davidsons tester Super Aguris testbil. Copyright:

Super Aguri Formel 1 er feltets absolut mindste team, baseret dels i Japan og dels i Arrows´ gamle fabrik i Leafield, i England. Teamchef er den tidligere Formel 1 kører, Aguri Suzuki.

Holdet blev oprettet som Honda´s B-team, men nok mest fordi det japanske folk nærmest krævede, at Honda hjalp Takuma Sato - som tidligere havde kørt BAR Honda - tilbage i feltet.

Super Aguri nåede næsten ikke at melde sig til gennem de officielle kanaler i slutningen af 2005. Ifølge FIA havde de ikke skaffet de $48 millioner som var krævet inden den 15. november 2005. Alligevel arbejdede teamet på at blive klar til 2006 sæsonen, og imens søgte man at få enighed blandt de resterende 10 teams. Det lykkedes lige præcis at få de nødvendige stemmer, samt ikke ikke mindst de mange millioner. Den 26. januar 2006 var Formel 1 feltet vokset til 11 teams.

Chassiset som Super Aguri bilerne var bygget på i begyndelsen, var gamle Arrows A23 fra 2002, men op til det tyske Grand Prix på Hockenheim kom de med en opdatering og det kunne ses.

Takuma Sato blev hyret som førstekører og da man ønskede et 100% japansk team, blev den for mange Formel 1 fans ukendte Yuji Ide ansat som andenkører. Det stod dog hurtigt klart, at Ide ikke havde det der skulle til. Faktisk havde adskillige kørere klaget over Ide til FIA, fordi de mente han var direkte livsfarlig og det endte med, at han blev frataget sin superlicens

Ide blev erstattet af Frank Montagny der spillede en kort rolle i teamet, og sæsonen sluttede med Sakon Yamamoto, i det der nok må betegnes som et "Hot seat".

Honda leverede motoren, en nøjagtig kopi af den Honda selv bruger i "moder-teamet".

Kørerne for 2007 er blevet offentliggjort og Takuma Sato beholder sit sæde, mens Anthony Davidson skal sidde i den anden bil. Testkørere var i starten af året hollænderen Giedo van der Garde og tidligere og tidligere Super Aguri pilot, Sakon Yamamoto. Men van der Garde lavede en u-vending og gik over til Spyker, så nu bliver Yamamoto sandsynligvis teamets eneste testkører.

Generel info
Hold ejer Aguri Suzuki
Hovedkvarter Super Aguri Formula 1 Limited
Leafield Technical Centre
Langley, Witney
Oxfordshire, OX29 9EF
Debut i F1 Bahrain 2006
Verdensmester - konstruktører -
Verdensmester - kører -
Ansatte ca. 100
Budget Ca. €40 millioner.
Hjemmeside saf1.jp


Personer
Teamchef Aguri Suzuki
Teknisk direktør Mark Preston
Teammanager Mick Ainsley-Cowlishaw
Chefdesigner Peter McCool
Chefingeniør Graham Taylor
Chefaerodynamiker Ben Wood
Motorchef Shuhei Nakamoto
Piloter Takuma Sato, Anthony Davidson


Bilen
Navn SA07
Dæk Bridgestone
Længde 4680 mm
Bredde 1800 mm
Højde 950 mm
Sporvidde (foran) 1460 mm
Sporvidde (bagerst) 1420 mm
Akselafstand 3135 mm
Chassis Super Aguri SA 07
Gear 7 trins sekventiel elektro-hydraulisk "quick-shift" gearkasse
Bremser AP Racing
Vægt Ikke oplyst


Motor
Navn Honda RA807E, 2,4 liter V8
Ydelse Over 800 HK
Køling Olie kølet
Tændrør NGK
Motorstyring Honda PGM-IG
Benzin Ikke oplyst
Motorvægt Ikke oplyst


Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.saf1.jp
Team ejerAguri Suzuki
Antal point (alle år)4
Antal startede grand prix'er39


VM gennem tiderne

År Kørere VM point VM placering
... 0

2020 sæsonen

Nr. Løb Kørere Placeringer Point
I alt i 2020 0
Sidste år | Næste år

2020 formkurve (løbsresultat) for og