2009 Info | |
---|---|
Land | Tyskland |
Længde | 5148 m |
Antal omgange | 67 |
Løbslængde | 344.916 km |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2020 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1T35:49.641 |
2013 | Sebastian Vettel | Oracle Red Bull Racing | 1T41:14.711 |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren Formula 1 Team | 1T37:30.334 |
2009 | Mark Webber | Oracle Red Bull Racing | 1T38:43.310 |
2007 | Fernando Alonso | McLaren Formula 1 Team | 2T06:26.358 |
2006 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1T35:58.765 |
2005 | Fernando Alonso | Renault | 1T31:46.648 |
2004 | Michael Schumacher | Scuderia Ferrari | 1T32:35.101 |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2020 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:25.269 |
2013 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:29.398 |
2011 | Mark Webber | Oracle Red Bull Racing | 1:30.079 |
2009 | Mark Webber | Oracle Red Bull Racing | 1:32.230 |
2007 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | 1:31.450 |
2006 | Fernando Alonso | Renault | 1:29.819 |
År | Pole Position | Hurtigste Omgang | Vinder |
---|---|---|---|
1951 | A. Ascari | J.M Fangio | A. Ascari |
1952 | A. Ascari | A. Ascari | A. Ascari |
1953 | A. Ascari | A. Ascari | N. Farina |
1954 | J.M. Fangio | K. Kling | J.M. Fangio |
1956 | J.M. Fangio | J.M Fangio | J.M. Fangio |
1957 | J.M. Fangio | J.M Fangio | J.M. Fangio |
1958 | M. Hawthorn | S. Moss | T. Brooks |
1961 | P. Hill | P. Hill | S. Moss |
1962 | D. Gurney | G. Hill | G. Hill |
1963 | J. Clark | J. Surtees | J. Surtees |
1964 | J. Surtees | J. Surtees | J. Surtees |
1965 | J. Clark | J. Clark | J. Clark |
1966 | J. Clark | J. Surtees | J. Brabham |
1967 | J. Clark | D. Gurney | D. Hulme |
1968 | J. Ickx | J. Stewart | J. Stewart |
1969 | J. Ickx | J. Icks | J. Icks |
1971 | J. Stewart | F. Cevert | J. Stewart |
1972 | J. Ickx | J. Icks | J. Icks |
1973 | J. Stewart | C. Pace | J. Stewart |
1974 | N. Lauda | J. Scheckter | C. Regazzoni |
1975 | N. Lauda | C. Regazzoni | C. Reutemann |
1976 | J. Hunt | J. Scheckter | J. Hunt |
1984 | N. Piquet | N. Piquet/M. Alboreto | A. Prost |
1985 | T. Fabi | N. Lauda | M. Alboreto |
1995 | D. Coulthard | M. Schumacher | M. Schumacher |
1996 | D. Hill | D. Hill | J. Villeneuve |
1997 | M. Häkkïnen | H.-H. Frentzen | J. Villeneuve |
1998 | M. Schumacher | M. Häkkïnen | M. Häkkïnen |
1999 | H.-H. Frentzen | M. Häkkïnen | J. Herbert |
2000 | D. Coulthard | M. Schumacher | M. Schumacher |
2001 | M. Schumacher | J.P. Montoya | M. Schumacher |
2002 | J.P. Montoya | M. Schumacher | R. Barrichello |
2003 | K. Räikkönen | K. Räikkönen | R. Schumacher |
2004 | M. Schumacher | M. Schumacher | M. Schumacher |
2005 | N. Heidfeld | F. Alonso | F. Alonso |
2006 | F. Alonso | M. Schumacher | M. Schumacher |
2001 - Duellen der forsvandt | |
---|---|
Der var allerede dramatik, inden løbet overhovedet kom i gang. Michael Schumacher (Ferrari), der startede forrest foran de to Williams-kørere, Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya, nåede ikke frem til startlinien før hans racer gik i stå. Så han måtte finde sig i at køre tilbage til paddock på en BMW-scooter (BMW leverede motorer til Williams på det tidspunkt). Da starten gik var der en hård duel mellem de to Schumacher-brødre, men Michael holdt føringen. Michelin-dækkene, som Williams kørte med, var lang tid om at komme op i fart, hvilket Michael straks udnyttede til at opbygge et forspring, men efterhånden kom Williams-racerne op i fart og hentede ind på ham. Der var derfor lagt op til en spændende duel mellem Ralf og Michael Schumacher, ligesom man havde set det i løbet inden i Canada. På omgang 28 går begge i pit, men Ferrari-mandskabet arbejdede hurtigst, og der blev ikke ændret på stillingen. På vej ud af pitten var Ralf Schumacher dog så koncentreret på trafikken, at han overskred den hvide linie, hvilket han blev idømt en stop-and-go straf for, hvilket afgjorde løbet. Montoya var gennem en stor del af løbet den hurtigste, og han satte da også løbets hurtigste omgang. Han var dog for langt efter Schumacher til at kunne true ham. I stedet måtte han tage til takke med karrierens anden andenplads. |
1: M. Schumacher 2: Montoya 3: Coulthard 4: R. Schumacher 5: Barrichello 6: Häkkinen 7: Irvine 8: de la Rosa |
2002 - Ferrari og de andre |
På trods af en 1-2 Williams på startgridden, så var det Ferrari, der totalt dominerede løbet. Det tog Rubens Barrichello mindre end én omgang at komme fra fjerdepladsen til førstepladsen, og der blev han løbet ud. Michael Schumacher brugte et par omgange ekstra på at komme forbi Juan Pablo Montoya, der tog pole for tredje løb i træk, og Ralf Schumacher. Ferrari-kørerne var så meget hurtigere end alle andre, at på trods af, at Schumacher spandt på omgang 23 og mistede 10 sekunder, så kunne han stadig nå i pit på den efterfølgende omgang og komme ud igen på andenpladsen. På et tidspunkt var de to næsten et minut foran Kimi Räikkönen, der for anden gang i karrieren kom på podiet. Ellers vil løbet blive husket for, at det var første gang, der blev kørt på den modificerede udgave af den moderne Nürburgring med Mercedes Arenaen. Det var også her et af de dramatiske højdepunkter i løbet var: kort inden første pitstop kæmpede David Coulthard (McLaren) og Montoya hårdt om fjerdepladsen, Coulthard angreb ind i det første skarpe sving, Montoya snitter kerben, og da han praktisk taget ikke har noget slidbane tilbage på dækkene, kan han ikke holde Williamsen, så han spinder og tager begge kørere ud af løbet. |
1: Barrichello 2: M. Schumacher 3: Räikkönen 4: R. Schumacher 5: Button 6: Massa 7: Heidfeld 8: Trulli |
2003 - Williams tilbage i VM-kampen |
Fra fronten af gridden tog Kimi Räikkönen (McLaren) starten og opbyggede hurtigt et stort forspring til Ralf Schumacher (Williams). Det hjalp dog intet, da Mercedes-motoren ikke ville som Räikkönen og eksploderede på 23. omgang. I stedet var der relativt frit løb for Ralf. Bag ved ham blev det til et par spektakulære og meget diskuterede dueller. Først angreb Juan Pablo Montoya (Williams) Michael Schumacher (Ferrari) på ydersiden af hårnålen. De to rørte hinanden, hvilket forårsagede, at Schumacher spandt og havnede i gruset. Da hans motor stadig var i gang, og han holdt i en farlig position, besluttede marshallsene til manges overraskelse at skubbe ham ind på banen igen. Kort før slutningen af løbet kæmpede David Coulthard (McLaren) for at komme forbi Fernando Alonso (Renault) i kampen om fjerdepladsen. Alonso bremsede særdeles tidligt og fik godt og grundigt testet skottens reflekser. Coulthard undgik med nød og næppe at tordne op bag i Renaulten ved at køre ud i grusset og udgå. |
1: R. Schumacher 2: Montoya 3: Barrichello 4: Alonso 5: M. Schumacher 6: Webber 7: Button 8: Heidfeld |
2004 - Schumacher show |
Efter en dårlig Ferrari-weekend i Monaco, blev det til en walk over for især Michael Schumacher, mens Rubens Barrichello måtte kæmpe lidt mere for sin andenplads. Takuma Sato (BAR) startede fra en flot andenplads men i løbet gik det galt. I kampen om andenpladsen udbremsede han Barrichello, og de to stødte sammen, så Sato måtte en ekstra tur i pitten. Det var åbenbart mere end Honda-motoren kunne holde til for omgangen efter gik den op i røg. I stedet blev det hans holdkammerat, Jenson Button, der tog den sidste podieplacering. |
1: M. Schumacher 2: Barrichello 3: Button 4: Trulli 5: Alonso 6: Fisichella 7: Webber 8: Montoya |
2005 - Drama fra først til sidst |
Weekendens store helt må siges at være Nick Heidfeld (Williams) der først tog sin karrieres første poleposition og siden tog andenpladsen i løbet, der både startede og sluttede dramatisk. I starten blev flere kørere involveret i et uheld, der blandt andet sendte Mark Webber (Williams), der startede fra tredje position ud, og sendte Ralf Schumacher (Toyota) ind til et ekstra pitstop med en beskadiget forvinge. Virakken betød, at David Coulthard (Red Bull) fra en 12. plads kom helt på tredjepladsen og senere første han en kort overgang løbet. En drive-through straf for at køre for hurtig i pitten frarøvede ham dog muligheden for at slutte på podiet. Til sidst skulle løbet afgøres mellem Kimi Räikkönen (McLaren) og Fernando Alonso (Renault). Räikkönen havde tidligere i løbet flatspottet sit højre forhjul, og det forårsagede så kraftige rystelser, at forhjulsophænget brød sammen med bare én omgang tilbage. |
1: Alonso 2: Heidfeld 3: Barrichello 4: Coulthard 5: M. Schumacher 6: Fisichella 7: Montoya 8: Trulli |
2006 – Farvel til Europas Grand Prix |
Årets løb skulle vise sig at blive det sidste Europas Grand Prix i den omgang, efter at Nürburgring havde været vært siden 1999. Løbet blev domineret af Michael Schumacher (Ferrari) og Fernando Alonso (Renault). Sidstnævnte startede fra pole og førte løbet indtil andet pitstop, hvor Schumacher var i stand til at blive ude et par omgange længere og presse sig forbi, hvorefter han hurtigt lagde luft til den forsvarende verdensmester. Det var første gang i 2006, at Ferrari viste sig markant hurtigere end Renault. Det udnyttede Felipe Massa også til at tage sin første podieplacering, selvom han mod slutningen blev presset hårdt af Kimi Räikkönen (McLaren). Se også hele vores løbsrapport |
1: M. Schumacher 2: Alonso 3: Massa 4: Räikkönen 5: Barrichello 6: Fisichella 7: Rosberg 8: Villeneuve |
Banen | |
---|---|
Banenavn | Nürgburgring |
By | Nürburg |
Første Grand Prix | 29. juli 1951 |
Antal Grand Prixer | 36 |
Hjemmeside | www.nuerburgring.de | Rekorder |
Banerekord - pole | 1:28.351 (Michael Schumacher, 2004) 209,763 km/h |
Banerekord - løb | 1:29.468 (Michael Schumacher, 2004) 207,144 km/h |
Hurtigste løb | 1t32:35.101 (Michael Schumacher, 2004) 200,159 km/h |
Flest sejre | 5 (M. Schumacher) 14 (Ferrari) |
Flest poles | 4 (J. Clark) 14 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange | 5 (M. Schumacher) 13 (Ferrari) |
Specifikationer |
Højdeforskel | 55,30 meter |
Antal sving | 17 sving (7 venstre, 10 højre) |
Banebredde | 14-25 meter |