Baner - Circuit de Catalunya



Circuit de Catalunya


2023 Info
Land Spanien
Længde 4675 m
Antal omgange 66
Løbslængde 308.55 km


De seneste vindere på Circuit de Catalunya

År Kører Team Tid
2024 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1T28:20.227
2023 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1T27:57.940
2022 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1T37:20.475
2021 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T33:07.680
2020 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T31:45.279
2019 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T35:50.443
2018 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T35:29.972
2017 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T35:56.497
2016 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1T41:40.017
2015 Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T41:12.555


De seneste pole positions på Circuit de Catalunya

År Kører Team Tid
2024 Lando Norris McLaren Formula 1 Team 1:11.383
2023 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:12.272
2022 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:18.750
2021 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:16.741
2020 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:15.584
2019 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:15.406
2018 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:16.173
2017 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:19.149
2016 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:22.000
2015 Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:24.681


Spaniens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder suverænt løbetSpaniens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder suverænt løbet
Copyright Mercedes AMG
Vintertest 1. George Russell i aktion på Catalunya banenVintertest 1. George Russell i aktion på Catalunya banen
Copyright Williams F1


HISTORIEN:

Circuit de Catalunya er en relativ ung bane, og den har været vært for Spaniens Grand Prix siden 1991. Man påbegyndte anlæggelsen i 1989 og kunne foretage den officielle åbning 1991, kort før de røde lamper skulle slukke for årets F1-løb.

Banen er med sine 4,675 km og 16 sving, nok den bane, som feltets nuværende F1-kørere har kørt flest omgange på. Det skyldes ikke bare løbets længde på 66 omgange, men også fordi at banen har været brugt til de officielle vintertest i mange år. Årsagen skal findes i banens layout, men også den centrale placering og det fornuftige klima.

På trods af banens renommé som værende kedelig, så har der været et par nævneværdige episoder. I åbningsløbet kørte Ayrton Senna (McLaren) og den senere vinder Nigel Mansell (Williams) side om side ned ad hele langsiden i kampen om føringen i starten af løbet – en duel som Mansell trak sig sejrrigt ud af.

I 1994 lykkedes det Michael Schumacher (Benetton) at slutte på andenpladsen efter Damon Hill (Williams) på trods af, at han i halvdelen af løbet kun havde fjerde gear til sin rådighed. To år senere tog han sin første sejr for Ferrari på banen efter at have domineret løbet, der blev afviklet i kraftigt regnvejr.

Det var også i 2006, at spanske Fernando Alonso fik den første sejr i landets historie, på hjemmebane

BANEN:

Selvom Circuit de Catalunya ofte omtales som Barcelona-banen, så ligger den i modsætning til Montjuïc-banen ikke i selve Barcelona men i stedet i Montmeló, der ligger cirka 20 kilometer nordligere.

Circuit de Catalunya har noget for enhver smag. Der er både sving med høje og lave hastigheder og en fornuftig langside.

De mange testkilometer gør, at holdene har meget data til opsætning af raceren. Derfor er bilerne noget nær optimalt sat op til kvalifikation og løb.

Selve banen er en medium hurtig bane. Start-/mållangsiden er med sine godt 1000 meter en af de længste på Formel 1-kalenderen. Den efterfølges af banens bedste overhalingsmulighed, Elf-kurven, en højre-venstre svingkombination, hvor der også let kan opstå trængsel i starten. Opbremsningen til svinget går fra op mod 320 km/t til knap 150 km/t, hvilket giver mulighed for en bremseduel.

Efter Elf-kurven går det videre ind i højfartskurven, Renault, hvor hastigheder på over 270 km/t nås inden udgangen og efterfølges af endnu en hård opbremsning på vej ind i Repsol-kurven. Herefter følger det første af to relativt snørklede sektioner. Disse er adskilt af to langsider med Campsa-svinget mellem dem.

Omgangen afsluttedes tidligere med et regulært kapløb op mod langsiden. Efter kørerne kommer ud af Banc Sabadell, så var det indtil 2007, stort set fuld fart resten af vejen gennem højfartssvinget New Holland. Dette sving skulle tages optimalt for at bringe så meget fart som muligt med ud på langsiden.

Til 2007-sæsonen besluttede man dog at lægge en chikane ind her, så den tidligere lange højrekurve, det blev til en højre-venstre-højre kombination. Beslutningen skulle give bedre overhalingsmuligheder og skabe forøget spænding, da løbene ofte udviklede sig til et statisk løb.

Banen
Banenavn Circuit de Catalunya
By Montmeló (Barcelona)
Tidszone Samme tid som Danmark
Første Grand Prix 29. september 1991
Antal Grand Prixer 30
Hjemmeside https://www.circuitcat.com//
Rekorder (2007 Layout)
Banerekord - Pole 1:15.406, Valtteri Bottas (2019)
Banerekord - Løb 1:18.183, Valtteri Bottas (2020)
Hurtigste løb 1t31:36.230, Felipe Massa(2007)
Årets Løb
Omgangslængde 4,675 km
Omgange i løbet 66
Løbsdistance 308.424 km