Baner - Circuit de Catalunya
Circuit de Catalunya
2023 Info |
Land |
Spanien |
Længde |
4675 m |
Antal omgange |
66 |
Løbslængde |
308.55 km |
De seneste vindere på Circuit de Catalunya
År |
Kører |
Team |
Tid |
2024 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T28:20.227 |
2023 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T27:57.940 |
2022 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T37:20.475 |
2021 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T33:07.680 |
2020 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T31:45.279 |
2019 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T35:50.443 |
2018 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T35:29.972 |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T35:56.497 |
2016 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T41:40.017 |
2015 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T41:12.555 |
De seneste pole positions på Circuit de Catalunya
År |
Kører |
Team |
Tid |
2024 |
Lando Norris |
McLaren Formula 1 Team |
1:11.383 |
2023 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1:12.272 |
2022 |
Charles Leclerc |
Scuderia Ferrari |
1:18.750 |
2021 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:16.741 |
2020 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:15.584 |
2019 |
Valtteri Bottas |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:15.406 |
2018 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:16.173 |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:19.149 |
2016 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:22.000 |
2015 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:24.681 |
Spaniens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder suverænt løbet
Copyright Mercedes AMG
Vintertest 1. George Russell i aktion på Catalunya banen
Copyright Williams F1
HISTORIEN:
Circuit de Catalunya er en relativ ung bane, og den har været vært for Spaniens Grand Prix siden 1991. Man påbegyndte anlæggelsen i 1989 og kunne foretage den officielle åbning 1991, kort før de røde lamper skulle slukke for årets F1-løb.
Banen er med sine 4,675 km og 16 sving, nok den bane, som feltets nuværende F1-kørere har kørt flest omgange på. Det skyldes ikke bare løbets længde på 66 omgange, men også fordi at banen har været brugt til de officielle vintertest i mange år. Årsagen skal findes i banens layout, men også den centrale placering og det fornuftige klima.
På trods af banens renommé som værende kedelig, så har der været et par nævneværdige episoder. I åbningsløbet kørte Ayrton Senna (McLaren) og den senere vinder Nigel Mansell (Williams) side om side ned ad hele langsiden i kampen om føringen i starten af løbet – en duel som Mansell trak sig sejrrigt ud af.
I 1994 lykkedes det Michael Schumacher (Benetton) at slutte på andenpladsen efter Damon Hill (Williams) på trods af, at han i halvdelen af løbet kun havde fjerde gear til sin rådighed. To år senere tog han sin første sejr for Ferrari på banen efter at have domineret løbet, der blev afviklet i kraftigt regnvejr.
Det var også i 2006, at spanske Fernando Alonso fik den første sejr i landets historie, på hjemmebane
BANEN:
Selvom Circuit de Catalunya ofte omtales som Barcelona-banen, så ligger den i modsætning til Montjuïc-banen ikke i selve Barcelona men i stedet i Montmeló, der ligger cirka 20 kilometer nordligere.
Circuit de Catalunya har noget for enhver smag. Der er både sving med høje og lave hastigheder og en fornuftig langside.
De mange testkilometer gør, at holdene har meget data til opsætning af raceren. Derfor er bilerne noget nær optimalt sat op til kvalifikation og løb.
Selve banen er en medium hurtig bane. Start-/mållangsiden er med sine godt 1000 meter en af de længste på Formel 1-kalenderen. Den efterfølges af banens bedste overhalingsmulighed, Elf-kurven, en højre-venstre svingkombination, hvor der også let kan opstå trængsel i starten. Opbremsningen til svinget går fra op mod 320 km/t til knap 150 km/t, hvilket giver mulighed for en bremseduel.
Efter Elf-kurven går det videre ind i højfartskurven, Renault, hvor hastigheder på over 270 km/t nås inden udgangen og efterfølges af endnu en hård opbremsning på vej ind i Repsol-kurven. Herefter følger det første af to relativt snørklede sektioner. Disse er adskilt af to langsider med Campsa-svinget mellem dem.
Omgangen afsluttedes tidligere med et regulært kapløb op mod langsiden. Efter kørerne kommer ud af Banc Sabadell, så var det indtil 2007, stort set fuld fart resten af vejen gennem højfartssvinget New Holland. Dette sving skulle tages optimalt for at bringe så meget fart som muligt med ud på langsiden.
Til 2007-sæsonen besluttede man dog at lægge en chikane ind her, så den tidligere lange højrekurve, det blev til en højre-venstre-højre kombination. Beslutningen skulle give bedre overhalingsmuligheder og skabe forøget spænding, da løbene ofte udviklede sig til et statisk løb.
Banen |
Banenavn |
Circuit de Catalunya |
By |
Montmeló (Barcelona) |
Tidszone |
Samme tid som Danmark |
Første Grand Prix |
29. september 1991 |
Antal Grand Prixer |
30 |
Hjemmeside |
https://www.circuitcat.com// |
Rekorder (2007 Layout) |
Banerekord - Pole |
1:15.406, Valtteri Bottas (2019) |
Banerekord - Løb |
1:18.183, Valtteri Bottas (2020) |
Hurtigste løb |
1t31:36.230, Felipe Massa(2007) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
4,675 km |
Omgange i løbet |
66 |
Løbsdistance |
308.424 km |