Baner - Valencia Street circuit
Valencia Street circuit
2010 Info |
Land |
Europa |
Længde |
5473 m |
Antal omgange |
57 |
Løbslængde |
311.961 km |
De seneste vindere på Valencia Street circuit
År |
Kører |
Team |
Tid |
2012 |
Fernando Alonso |
Scuderia Ferrari |
1T44:16.649 |
2011 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1T39:36.169 |
2010 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1T40:29.571 |
2009 |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1T35:51.289 |
2008 |
Felipe Massa |
Scuderia Ferrari |
1T35:32.339 |
De seneste pole positions på Valencia Street circuit
År |
Kører |
Team |
Tid |
2012 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1:38.086 |
2011 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1:36.975 |
2010 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1:37.587 |
2009 |
Lewis Hamilton |
McLaren Formula 1 Team |
1:39.498 |
2008 |
Felipe Massa |
Scuderia Ferrari |
1:38.989 |
Det Europæiske Grand Prix, blev introduceret som en separat begivenhed i midten af 1980´erne. Fra 1993 til 2006, blev løbet afholdt på en regelmæssig basis, og skiftede som regel mellem Nürburgring og Hockenheim. Men også andre løb er blevet benævnt det europæiske Grand Prix.
I 1983 skulle der oprindelig have været afholdt et løb nær Flushing Meadows Park i New York, men da løbet blev aflyst tre måneder før det skulle afholdes, besluttede organisationen bag Brands Hatch at afholde det i stedet for.
Løbet blev kaldt det europæiske Grand Prix, af nemheds skyld, og blev en stor succes, og løbet vendte tilbage på kalenderen i 1984.
Meningen var, at det skulle have fast plads i England, men da man i 1984 skulle afholde det engelske Grand Prix på netop Brands Hatch, der skiftedes til at afholde det engelske Grand Prix sammen med Silverstone, måtte det flyttes til Tyskland.
Nürburgring blev stedet og den forkortede bane, var kun en skygge af sig selv i forhold til de 22 kilometer man var vant til at se, og blev hurtigt upopulær.
Da Brands Hatch i 1985 ikke skulle afholde det engelske Grand Prix, skiftede løbet endnu en gang tilbage til England.
I 1986 blev løbet droppet, da man for første gang kunne afholde løb bag jerntæppet. Det var naturligvis Ungarns Grand Prix, der var tale om.
Fra 1986 til 1992 blev løbet slet ikke afholdt, men da det vendte tilbage i 1993, blev det afholdt på Donington Park for første og eneste gang. Et løb der i øvrigt blev vundet af Ayrton Senna.
Med undtagelse af 1998, er det europæiske Grand Prix blevet afholdt hvert år siden. Først en tur til Jerez i 1994, så til Nürburgring, som var blevet populær efter Michael Schumacher havde vundet to mesterskaber.
Der fulgte klager i kølvandet på beslutningen om udelukkende at holde løbet i Tyskland og kalde det for det europæiske Grand Prix. Luxembourg fik æren af at afholde løbet en årgang.
Siden 1999 blev det europæiske Grand Prix holdt på Nürburging, mens det tyske blev afholdt på Hockenheimring.
I slutningen af 2006 meddelte man, at løbet var droppet fra 2007 kalenderen. Fra da af vil der kun blive afholdt et løb i Tyskland om året, skiftende mellem Nürburgring og Hockenheim.
I 2008 er løbet skiftet til Valencia i Spanien. Det er første gang at vi ser et Formel 1 løb i byen, der lægger havn til Americas Cup.
Banen
Formel 1 banen i Valencia, ligger nede ved havnen, der også huser Americas Cup. Banen er, ligesom Melbourne og Monaco, ikke en permanent bane, men derimod en gadebane, hvor man bruger eksisterende gader.
Der skal køres 56 omgange, og banen er et herligt miks af meget spændende og krævende sving, samt lige strækninger, hvor tophastigheden nemt kan komme op over 330 km/t. På grund af de mange sving, er det en høj downforce bane.
Fra start kører man med speederen i bund gennem det første bløde højre sving. Dernæst kommer et skarp højre-sving, og lige efter et mellemhårdt venstre-sving. Så følger et hurtigt stykke, efterfulgt af en venstre-højre kombination.
Nu kommer der endnu et højhastigheds stykke. Topfarten her kommer op omkring 300 km/t, kun afbrudt af en meget blød venstrekurve og en lang, blød højre.
FIA banekort for Valencia Street Circuit
Skarpt til højre, og lige efter til venstre over broen der forbinder de to havneområder. Her skal bilerne lægge sig helt op til venstre i banen, for nu kommer en meget skarp højre kurve, der sender kørerne ud på en lang blød højre-kurve, som åbner op til en lang lige strækning. Topfarten her er omkring 330 km/t.
Efter det lige stræk, følger en hurtig højre-venstre kombination, derefter endnu et højre-sving, der åbner op i en blød højre kurve.
Op på bremsen, drej hurtigt ind i højresvinget, derefter blød venstre og blød højre. Nu følger en serie af ikke særlig svære sving kombinationer, men rammer man ikke lige den rigtige linie med det samme, kan det blive dyrt i den sidste ende.
Det sidste sving er et meget skarpt venstre sving, lige før start og mål.
Banen |
Banenavn |
Valencia Street Circuit |
By |
Valencia |
Tidszone |
Samme som Danmark |
Første Grand Prix |
24. august 2008 |
Antal Grand Prixer |
0 |
Rekorder (2008 Layout) |
Banerekord - pole |
|
Banerekord - løb |
|
Hurtigste løb |
|
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
|
Flest poles |
|
Flest hurtigste omgange |
|
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,440 km (5,4735 km i følge banens hjemeside) |
Omgange i løbet |
57 |
Løbsdistance |
310,080 km |
Fakta |
Forventet omgangstide |
1:37 |
Forventet topfart |
323,3 km/t |
Forventet laveste fart |
95,2 km/t |
Forventet gennemsnitsfart |
201,3 km/t |
Længde af pitbanen |
657 meter |
Minimum bredde |
Start-/mållangside: 15 meter Resten af banen: 12 meter |
Sving |
25 (14 højre og 11 venstre) |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
Officiel hjemmeside |
Satellitbillede |
Google Maps |
Baneinfo |
Bilmagasinet F1 |
TV-Tider |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata (fakta er taget fra banens hjemmeside)