Baner - Sepang
Sepang
2009 Info |
Land |
Malaysia |
Længde |
5543 m |
Antal omgange |
56 |
Løbslængde |
310.408 km |
De seneste vindere på Sepang
År |
Kører |
Team |
Tid |
2017 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T30:01.290 |
2016 |
Daniel Ricciardo |
Oracle Red Bull Racing |
1T37:12.776 |
2015 |
Sebastian Vettel |
Scuderia Ferrari |
1T41:05.793 |
2014 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T40:25.974 |
2013 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1T38:56.681 |
2012 |
Fernando Alonso |
Scuderia Ferrari |
1T44:51.812 |
2010 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1T33:48.412 |
2009 |
Jenson Button |
Brawn GP |
55:30.622 |
2008 |
Kimi Räikkönen |
Scuderia Ferrari |
1T30:00.000 |
2007 |
Fernando Alonso |
McLaren Formula 1 Team |
1T32:14.930 |
De seneste pole positions på Sepang
År |
Kører |
Team |
Tid |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:30.076 |
2016 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:32.850 |
2015 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:49.834 |
2014 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:59.431 |
2013 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1:49.674 |
2012 |
Lewis Hamilton |
McLaren Formula 1 Team |
1:36.219 |
2010 |
Mark Webber |
Oracle Red Bull Racing |
1:49.327 |
2009 |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:35.181 |
2008 |
Felipe Massa |
Scuderia Ferrari |
1:35.748 |
2007 |
Felipe Massa |
Scuderia Ferrari |
1:35.043 |
Sepang
Copyright Mercedes AMG
Sepang
Copyright Mercedes AMG
HISTORIE:
Med sin debut på Formel 1-kalenderen i 1999, blev Sepang-banen i Malaysia den første af det nye kuld baner, der er designet af Hermann Tilke.
Åbningsløbet var det næstsidste løb i 1999-sæsonen og så Michael Schumacher (Ferrari) vende tilbage til som løbskører efter sit uheld på Silverstone tidligere på året. Det blev et comeback, hvor han viste, at det burde være ham og ikke Eddie Ervine, der skulle have været holdets titeludfordre det år. Det blev dog Irvine, der vandt løbet, efter at Schumacher havde ladet ham komme forbi for, at Irvine skulle beholde chancen for at vinde mesterskabet.
Ferrari blev imidlertid diskvalificeret, da det blev fundet, at bargeboardene havde forkerte mål, hvilket gjorde Mika Häkkinen (McLaren) til verdensmester. Diskvalifikationen blev dog appeleret med en frikendelse til følje, hvorefter Häkkinen måtte vente til det sidste løb på Suzuka, før han kunne kalde sig dobbelt verdensmester.
BANEN:
Sepang er en ultramoderne bane med alt hvad dertil hører af servicemuligheder for holdene, inklusiv et af de mest moderne lægeservices, hvis uheldet skulle være ude.
Som Tilke har det for vane, har Sepang samme udformning af langsiderne som vi så det i Bahrain. En langside hvor farten for enden bliver meget høj, og som ender i et skarpt sving hvor der skal en kraftig nedbremsning.
Som tilskuer har man gode forhold i Malaysia. Flotte tribuner ud til spændende sving, og den smukt svungne bane er blandt mange køreres favoritter.
Banen er fysisk krævende, med flere højhastighedskombinationer, der virkelig stiller krav til materiellet.
Den 5.543 meter lange bane er mindst 16 meter bred hele banen rundt. Dette giver gode overhalingsmuligheder under nedbremsningerne. Den meget jævne overflade, sikrer godt greb under de meget kraftige nedbremsninger.
Der køres 310,408 km hvilket i omgange bliver til i alt 56.
Banen ligger meget tæt på lufthavnen i Kuala Lumpur og forholdene omkring banen for tilskuere og Pit Crew er sublime.
Banen |
Banenavn |
Sepang |
By |
Kuala Lumpur |
Tidszone |
7 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
17. oktober 1999 |
Antal Grand Prixer |
18 |
Hjemmeside |
https://www.sepangcircuit.com/ // |
Rekorder (1999 Layout) |
Banerekord - Pole |
1:32.582, Fernando Alonso (2005) |
Banerekord - Løb |
1:34.223, Juan Pablo Montoya(2004) |
Hurtigste løb |
1T30:40.529,Giancarlo Fisichella (2006) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,543 km |
Omgange i løbet |
56 |
Løbsdistance |
310.408 km |