Baner - Shanghai
Shanghai
2020 Info |
Land |
Kina |
Længde |
5451 m |
Antal omgange |
56 |
Løbslængde |
305.256 km |
De seneste vindere på Shanghai
År |
Kører |
Team |
Tid |
2024 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T40:52.554 |
2024 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
32:04.660 |
2019 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T32:06.350 |
2018 |
Daniel Ricciardo |
Oracle Red Bull Racing |
1T35:36.380 |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T37:36.158 |
2016 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T38:53.891 |
2015 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T39:42.008 |
2014 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T33:28.338 |
2013 |
Fernando Alonso |
Scuderia Ferrari |
1T36:26.945 |
2012 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T36:26.929 |
De seneste pole positions på Shanghai
År |
Kører |
Team |
Tid |
2024 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1:33.660 |
2019 |
Valtteri Bottas |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:31.547 |
2018 |
Sebastian Vettel |
Scuderia Ferrari |
1:31.095 |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:31.678 |
2016 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:35.402 |
2015 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:35.782 |
2014 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:53.860 |
2013 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:34.484 |
2012 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:35.121 |
2011 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1:33.706 |
Billeder fra starten i Kina
Copyright Red Bull Contentpool
Jolyon Palmer under træningen, Kina 2016
Copyright Renault Sport
HISTORIEN:
Kinas Grand Prix er blandt den nye generation af løb sammen med blandt andet Tyrkiet og Bahrain. Premieren fandt sted i 2004, i øvrigt det samme år som Bahrain blev indlemmet i den fine familie.
Det kan ikke overraske, at der var stor interesse i at få organiseret et løb i Kina. Med mere end én milliard indbyggere er der et enormt sponsorpotentiale, og Kina vil gerne vise, at man teknologisk er helt med fremme. På den baggrund kan det næsten overraske, at det først blev i 2004, at kalenderen kom til at inkludere Kina.
Der blev da også gjort et forsøg tidligere for at få Formel 1 til landet. I 1996 byggede man Zhuhai-banen i nærheden af Hong Kong. Der var dog problemer med at få denne bane godkendt af FIA, og derfor blev det projekt aldrig til noget.
Lewis Hamilton er den mest vindende kører på banen i Shanghai, fordi briten har nemlig vundet løbet hele fire gange, hvilket er to sejre mere end de nærmeste forfølgere. Nico Rosberg og Fernando Alonso har nemlig snuppet to sejre i Kina, mens Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Jenson Button og Sebastian Vettel alle har en sejr på banen i Kina.
BANEN:
Shanghai er med omkring 10 millioner indbyggere (17 millioner i provinsen) Kinas største by. Den ligger der, hvor floderne Whangpoo og Yangtze løber sammen på Kinas østkyst, og er en af verdens vigtigste havnebyer. Byen voksede i høj grad med den internationale handel, og er derfor en af de byer i Kina, der minder mest om byerne i Vesten. Shanghai er også en økonomisk vigtig by, og det betyder blandt andet, at der er gode flyforbindelser fra Europa inklusiv København.
Baneanlægget ligger lidt uden for byen, men med seks motorveje og to undergrundsstationer bør der være en mulighed for, at de op til 150.000 tilskuere kan komme nogenlunde let til og fra banen.
Det er som sædvanligt Hermann Tilke, der har været med til at designe banen, der – angiveligt ved et tilfælde - har form som det kinesiske skrifttegn 'shang', der betyder noget hen af 'ovenfor', 'øvre' eller 'ved'. Det er naturligvis også det tegn, der indgår i byens navn.
Shanghai International Circuit er anlagt i et sumpområde, hvilket betyder, at man har været nød til at bygge den på pæle. Dog er der alligevel nogen, der siger, at der er problemer med, at banen synker. Samtidig var den med et budget i omegnen af de to milliarder kroner den hidtil dyreste Formel 1-bane.
Der er flere karakteristika ved den godt 5,4 kilometer lange bane: for det første består den både af en indsnævrende (sving 1-3) og ekspanderende spiral (sving 11-13), og for det andet har den med 1175 meter en af Formel 1-kalenderens længste langside. Der er dog ikke tale om en bane, hvor man kan køre med lav downforce, og derfor bliver tophastigheden på trods af den lange langside "bare" omkring 326 km/t (med V10-motorer).
Banen |
Banenavn |
Shanghai International Circuit |
By |
Shanghai |
Tidszone |
6 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
26. september 2004 |
Antal Grand Prixer |
13 |
Hjemmeside |
http://www.f1-shanghai.com/e/ / |
Rekorder (2004 Layout) |
Banerekord - Pole |
1:33.706, Sebastian Vettel (2011) |
Banerekord - Løb |
1:32.238, Michael Schumacher (2004) |
Hurtigste løb |
1t29:12.420, Rubens Barrichello (2004) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,451 km |
Omgange i løbet |
56 |
Løbsdistance |
305.066 km |