Baner - Suzuka
Suzuka
2024 Info |
Land |
Japan |
Længde |
5807 m |
Antal omgange |
53 |
Løbslængde |
307.771 km |
De seneste vindere på Suzuka
År |
Kører |
Team |
Tid |
2024 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T54:23.566 |
2023 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1T30:58.421 |
2022 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
3T01:44.004 |
2019 |
Valtteri Bottas |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T21:46.755 |
2018 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T27:17.062 |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T27:31.194 |
2016 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T26:43.333 |
2015 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T28:06.508 |
2014 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1T51:43.021 |
2013 |
Sebastian Vettel |
Oracle Red Bull Racing |
1T26:49.301 |
De seneste pole positions på Suzuka
År |
Kører |
Team |
Tid |
2024 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1:28.197 |
2023 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1:28.877 |
2022 |
Max Verstappen |
Oracle Red Bull Racing |
1:29.304 |
2019 |
Sebastian Vettel |
Scuderia Ferrari |
1:27.064 |
2018 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:27.760 |
2017 |
Lewis Hamilton |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:27.319 |
2016 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:30.647 |
2015 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:32.584 |
2014 |
Nico Rosberg |
Mercedes-AMG Petronas F1 Team |
1:32.506 |
2013 |
Mark Webber |
Oracle Red Bull Racing |
1:30.915 |
Daniel og Daniil
Copyright Red Bull Photofiles
Start/mål-stregen Suzuka
Copyright Pirelli
HISTORIEN:
Suzuka International Racing Course blev anlagt i 1962 som en testbane for Honda Motorsport. Banen har siden 1987 været vært for det japanske GP, bortset fra 2007 og 2008, hvor løbet var henlagt til Fuji International Speedway.
Banen i Suzuka en en af de få tilbageværende 8-tals baner i verden, med en baglangside som via en bro krydser over den forreste del af banen. På grund af sit unikke layout stiller banen store krav til både kører og materiel, men den er ikke desto mindre blandt favoritbanerne hos de fleste kørere.
Siden åbningen i 1962 er banen blevet modificeret af flere omgange, blandt andet er der af sikkerhedsmæssige hensyn blevet anlagt en chikane før start/mål langsiden.
Blandt de nuværende baner på Formel 1 kalenderen, er Suzuka en de ældste, og den byder således på en lang række mindeværdige episoder og løb. Da det japanske Grand Prix traditionelt er placeret som et de sidste i sæsonen, har vi ofte fået afgjort verdensmesterskabet netop her - hvem husker ikke de spektakulære sammenstød mellem Prost og Senna i 1989 og 1990, eller ulykken i 2014, der kostede Jules Bianchi livet?
BANEN:
Som nævnt betyder banens unikke layout, at der stilles store krav til både kører og materiel. Banen byder på 2 hurtige langsider, snævre og teknisk udfordrende sving, langsomme chikaner og hårnålesving og ikke mindst det legendariske sving 130R, som tages flat-out ved enden af baglangsiden.
En omgang på Suzuka med Rubens Barrichello:
"Suzuka er en de mest spændende baner på kalenderen, og jeg sætter stor pris på at køre her. Den er endnu sværere end Spa, når det handler om finde det rette kompromis mellem det mekaniske set-up og din fart og aggresivitet.
Afhængig af vindretningen er start/mål langsiden som regel det hurtigste sted på banen. Vi rammer ca. 320 km/t ved indgangen til sving 1. Ind i sving 1 i 5. gear, her går det rigtig hurtigt, der skal ikke styres ret meget men bremses så sent som muligt. Ikke for meget gas mellem sving 1 og sving 2 - så hurtigt som muligt gennem det første, og så skal raceren bare placeres korrekt frem mod det næste. Sving 2 tages i 3. gear og apex rammes sent i svinget for at få optimalt vejgreb.
Sving 3, 4 og 5, kaldet The Esses, flyder næsten sammen til én helhed. Her skal bremserne ikke bruges for hårdt, da det forstyrrer racerens frihøjde. Her er ret ujævnt, så her er det vigtigt med en velfungerende aerodynamik. Sving 6 er ret vanskeligt, eftersom der er mere understyring end i 3,4 og 5. Det skyldes at sving 6 er væsentligt skarpere end de foregående.
Sving 7 er meget ujævnt. Det er et langt, langt sving, du er i 4. gear på vej ind i svinget og i 5. gear på vej ud. Det er et lækkert og sjovt sving, og når det er vådt, bliver det ganske glat netop her. Inden sving 8 går du ned i 4. gear igen. Hvis du kører på curbs her, skal din racer være meget blød i opsætningen - ellers hopper den rundt her. Ryger du udenfor banen i sving 8, er det rigtig svært at finde tilbage på asfalten inden sving 9.
Når der bremses før sving 9, har du altid en smule overstyring, og banen hælder lidt væk fra dig midt i svinget. Det er altid fascinerende at køre under broen - man er jo ikke vant til at en anden bil kører henover hovedet på en! Der er ofte fugtigt under broen.
Det mest bemærkelsesværdige ved sving 10 er, at hvis man snurrer rundt her, ryger man af banen på indersiden af svinget! Der skal bremses meget sent til hårnålesvinget, og det er meget nemt at blokere hjulene og tabe bilen. I dette sving kan der hentes meget tid, hvis man rammer det rigtigt, for der er masser af vejgreb på vej ud af svinget.
Sving 12 er et langt sving - som faktisk ikke er et sving, når det er tørt. Det er fuld gas hele vejen igennem, men det er meget ujævnt, især når du ankommer til sving 13, Spoon Corner. For mig er det her det sjoveste sted på banen. Ned i 4. gear, fuld gas, så bremse og ned i 3. gear. Her skal men virkelig være koncentreret, for det handler om at være meget tidligt på gassen ud af svinget. Nu kører vi nemlig ud på baglangsiden. Også her er det svært at finde tilbage igen, hvis du ryger udenfor asfalten.
Efter langsiden ankommer man til 130R, som er et af de hurtigste sving i verden. Her er afkørselsområdet givetvis ikke stort nok! Hvis din racer ikke er sat ordentligt op, er det her ikke et sjovt sving. Det handler om at have så meget fart som muligt med ind i svinget; vi ankommer vel med ca. 305 km/t og kører ud af svinget med 285-290. Herefter skal der bremses hårdt inden chikanen. Du kan tabe det hele på gulvet, hvis du bremser for sent her. Man skal virkelig være præcis med sit bremsepunkt.
Bremseområdet før chikanen er blindt, og man forsøger desperat at holde en lige linie, når man drejer ind i svinget. Her kører man gerne meget aggresivt på curbs, fordi bilen understyrer meget. På vej ud af svinget kæmper man med manglende vejgreb, fordi banen falder væk fra dig. Det hele går op i hjulspind, hvis du ikke er meget forsigtig med din højre fod...."
Banen |
Banenavn |
Suzuka Circuit |
By |
Suzuka |
Tidszone |
8 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
1. november 1987 |
Antal Grand Prixer |
28 |
Hjemmeside |
https:www.suzukacircuit.jp // |
Rekorder (2003 Layout) |
Banerekord - Pole |
1:29.599, Felipe Massa(2006) |
Banerekord - Løb |
1:31.540, Kimi Räikkönen(2005) |
Hurtigste løb |
1t23:53.413, Fernando Alonso(2006) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,807 km |
Omgange i løbet |
53 |
Løbsdistance |
307.471 km |