2010 Info | |
---|---|
Land | Tyrkiet |
Længde | 5340 m |
Antal omgange | 58 |
Løbslængde | 309.72 km |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2021 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1T31:04.103 |
2020 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1T42:19.313 |
2011 | Sebastian Vettel | Oracle Red Bull Racing | 1T30:17.558 |
2010 | Lewis Hamilton | McLaren Formula 1 Team | 1T28:47.620 |
2009 | Jenson Button | Brawn GP | 1T26:24.848 |
2008 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1T26:49.451 |
2007 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1T26:42.161 |
2006 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1T28:51.082 |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren Formula 1 Team | 1T24:34.454 |
År | Kører | Team | Tid |
---|---|---|---|
2021 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:22.868 |
2020 | Lance Stroll | BWT Racing Point F1 Team | 1:47.765 |
2011 | Sebastian Vettel | Oracle Red Bull Racing | 1:25.049 |
2010 | Mark Webber | Oracle Red Bull Racing | 1:26.295 |
2009 | Sebastian Vettel | Oracle Red Bull Racing | 1:28.316 |
2008 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1:27.617 |
2007 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1:27.329 |
2006 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | 1:26.907 |
HISTORIEN:
De første historier om Tyrkiets indtræden i Formel 1 begyndte at dukke op i sensommeren 2001. Ideen om, at der skulle stå en bane klar senest til 2004, kom dog ikke helt smertefrit fra start. FIA optog ikke umiddelbart landet på en liste over potentielt nye værter.
Tyrkiet blev dog i periferien og havde for eksempel en repræsentant med et møde i World Motor Sport Council i oktober 2001. Der blev også sendt en ansøgning til Tyrkiets regering, men de oprindelige meldinger gik på, at der ikke var den helt store opbakning til projektet.
År | Pole Position | Hurtigste Omgang | Vinder |
---|---|---|---|
2005 | K. Räikkönen | J.P. Montoya | K. Räikkönen |
2006 | F. Massa | M. Schumacher | F. Massa |
2007 | F. Massa | K. Räikkönen | F. Massa |
2005 - Kimi sejr i åbningsløbet | |
---|---|
Det blev for mange af kørerne et svært første bekendtskab med Istanbul Park. Specielt sving nummer 8 krævede mange ofre, men der var også afkørsler andre steder, som for eksempel de to Schumacher-brødre måtte sande i kvalifikationen. I løbet var det Kimi Räikkönen (McLaren) der fra pole styrede begivenhederne, om end Giancarlo Fisichella (Renault) kortvarigt førte på første omgang efter en dårlig start af Kimi. Det lignede længe en 1-2 sejr til McLaren, hvormed Räikkönen kunne gøre sig håb om at lægge pres på Fernando Alonso (Renault) i kampen om mesterskabet. Sådan skulle det bare ikke gå. Med fire omgange igen skulle Juan Pablo Montoya (McLaren) fra andenpladsen overhale Tiago Monteiro (Jordan) med en omgang, men Montoya bremser tidligere end Monteiro forventer, hvorefter Montoya bliver skubbet af banen. Den hændelse beskadigere dækkene så meget, at han to omgange senere igen kører af banen, hvorved Alonso kan komme forbi og score ekstra point. Desuden huskes løbet for, at BMW Williams måtte lide den tort at punktere hele fire gang under løbet. |
1: Räikkönen 2: Alonso 3: Montoya 4: Fisichella 5: Button 6: Trulli 7: Coulthard 8: Klien |
2006 – Massas første sejr efter kø i pitten |
Dette løb skulle formentligt have set Michael Schumacher som vinder og dermed ville han kun have været seks point efter Fernando Alonso, men en fejl under kvalifikationen og en smule kø i pitten betød at Massa hev sin første sejr hjem.
Michael Schumacher havde sat en fantastisk tid under Q2 og det var forventet, at han ville sætte pole. Imidlertid lavede han en fejl i sving 1 og i sit sidste forsøg var han en smule forsigtig og dermed fik Felipe Massa den første pole i sin karriere, ved siden af sin holdkammerat. Efter start har Herman Tilke placeret et drilsk venstresving, hvor kampen om placeringerne resulterede i at Fisichella spandt rundt og Scott Speed blokerede sine bremser. Det gav en kædereaktion der sendte en del kørere på afveje og efterfølgende i pit. Heidfeld, Ralf Schumacher, Fisichella og Raikkonen måtte alle en tur i pitten. Liuzzi fremkaldte med et spin efter sving 1 på 13. runde en Safety Car periode og her benyttede mange af de førende sig af muligheden for et ”gratis” pit stop. Det blev nu ganske dyrt for Michael Schumacher der gik i pit på samme tid som Massa og Alonso. Da Michael Schumacher måtte holde og vente på Massa, smuttede Alonso forbi og indtog 2.pladsen Selvom Michael Schumacher senere pressede hvad han kunne for at komme forbi, lykkedes det ham ikke og Alonso og Schumacher passerede mållinjen næsten side om side. Fernando Alonso fejrede andenpladsen som var det en sejr, og endnu mere euforisk var Felipe Massa der havde fået sin første sejr efter en solid indsats. Efter løbet var Fernando Alonso's forspring forøget til 12 point. Læs hele vores løbsrapport her |
1: Massa 2: Alonso 3: M. Schumacher 4: Button 5: de La Rosa 6: G. Fisichella 7: R. Schumacher 8: Barrichello |
2007 – Ferrari får lidt tro på titelmulighederne |
I store træk blev sejren afgjort om lørdagen i kvalifikationen. Kimi Räikkönen (Ferrari) kom lidt uheldigt gennem det sidste sving på sin bedste omgang i kvalifikationen og kom derfor ind på en tredjeplads bag sin holdkammerat Felipe Massa på pole og med Lewis Hamilton (McLaren) mellem dem. Da starten gik på løbet udnyttede Ferrari-kørerne, at de var i den rene side af banen sammen med en generelt bedre start end Hamilton til at tage en 1-2 føring, og den var aldrig rigtig i fare. Det lignede desuden en sikker tredjeplads til Hamilton, hvilket ville have været rigeligt til at fortsætte marchen mod mesterskabet. Med 15 omgange igen sker uheldet for Hamilton: han punkterer og må humpe tilbage i pitten. Ikke nok med, at han mister meget tid som direkte følge af punkteringen, så blev forvingen beskadiget af dækstumperne, og han må kæmpe for at holde en femteplads i mål. Dermed fik Ferrari ædt sig lidt ind på Hamiltons og McLarens forspring i de to mesterskabet, hvilket var med til at give dem håb for resten af sæsonen. Læs hele vores løbsrapport her |
1: Massa 2: Räikkönen 3: Alonso 4: Heidfeld 5: Hamilton 6: Kovalainen 7: Rosberg 8: Kubica |
Banen | |
---|---|
Banenavn | Istanbul Park |
By | Istanbul (35 kilometer) |
Første Grand Prix | 21. august 2005 |
Antal Grand Prixer | 3 |
Rekorder (2005 Layout) | |
Banerekord - pole | 1:26.797 (Kimi Räikkönen, 2005) 221,399 km/h |
Banerekord - løb | 1:24.770 (Juan Pablo Montoya, 2005) 226,693 km/h |
Hurtigste løb | 1t24:34.454 (Kimi Räikkönen, 2005) 219,496 km/h |
Bedste Kørere og Hold | |
Flest sejre | 2 (Felipe Massa) 2 (Ferrari) |
Flest poles | 2 (Felipe Massa) 2 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange | 1 (J.P. Montoya, M. Schumacher, K. Räikkönen) 2 (Ferrari) |
Årets Løb | |
Omgangslængde | 5,338 km |
Omgange i løbet | 58 |
Løbsdistance | 309,396 km |
Fakta | |
Sving | 14 (6 højre og 8 venstre) |
Langsider | 4 |
Længste langside | 720 meter |
Start-/mållangside | 655,5 meter |
Banens bredde | 14-21,5 meter |
Maksimal hældning | 8,145 % |
Tilskuerkapacitet | |
Hovedtribune | 26.250 |
Midlertidige tribuner | 50.000 |
Naturtribuner | 50.000 |
VIP lounges | 5.000 |
Vigtige Links | |
Hjemmeside | www.istanbulparkcircuit.com |
Satellitbillede | Google Maps |
Del | Beskrivelse |
---|---|
Aerodynamik | Istanbul Park er en moderne bane, og er derfor stadig i en optimal stand. Overfladen er meget glat og kerberne er ikke specielt aggressive, hvilket betyder at det skulle være relativt let at finde en stabil aerodynamisk opsætning. Der vil være tale om en mindre downforce end i de seneste løb. Opsætningen vil derfor være en med en middel downforce som der fx blev anvendt i Nordamerika tidligere på sæsonen |
Dækkene | Dækkene som sådan er ikke specielt udsatte på Istanbul Park, udover det højre forhjul der belastes kraftigt i sving 8 som nævnt tidligere. Dette sving er så tilgengæld et af de mest belastende sving for forenden i hele sæsonen. For at undgå problemer bør ophænget og frrontvingen justeres. Dette skal dog gøres med henblik på at finde den rette balance således at dækkene bliver beskyttet men samtidigt sikre et godt mekanisk grep således at bilen er hurtig i de mere tekniske dele af banen. |
Ophænget | Som sagt kan man indstille på ophænget således at specielt dækkene foran ikke slides for hurtigt. Da betingelserne på banen er så gode vil der formentligt blive anvendt rimeligt stive ophæng, hvilket betyder bilen kan hurtigt ændre retning i de tekniske dele af banen og forbliver stabil i højhastighedssvingene. |
Bremserne | Opbremsningen inden sving 12 er den vigtigste i forbindelse med bremserne, og hvis det ikke gøres perfekt kan det koste en del tid, da de kommer for højt ud af toppunktet i det langsomme sving. Generelt er Istanbul Speed Park dog ikke specielt hård for bremserne, som har masser af tid til at blive afkølet på de lange lige stræk inden der skal bremses. |
Motoren | Banen er en varierende bane foor motoren. Næste 65 % af tiden køres der med speederen i bund, hvilket er lig gennemsnittet for hele sæsonen. Der er behov for en motor, med gode tophastigheder så der kan overhales på de længste lige stræk, dog uden at kompromittere ydelsen ved lave omdrejningstal, samtidigt skal kraftoverførslen vøre god ved høje omdrejningstal hvilket går det nemmere at komme igennem sving 8. |
Kølning | Det forventes at temperaturerne i Tyrkiet bliver ekstremt høje, men dette skulle ikke blive et væsentligt problem for andet end dækkene idet, der er gode muligheder for at afkøle motor og bremser på de lige stræk. |