Baner - Istanbul



Istanbul


2010 Info
Land Tyrkiet
Længde 5340 m
Antal omgange 58
Løbslængde 309.72 km


De seneste vindere på Istanbul

År Kører Team Tid
2021 Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T31:04.103
2020 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1T42:19.313
2011 Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing 1T30:17.558
2010 Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team 1T28:47.620
2009 Jenson Button Brawn GP 1T26:24.848
2008 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1T26:49.451
2007 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1T26:42.161
2006 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1T28:51.082
2005 Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team 1T24:34.454


De seneste pole positions på Istanbul

År Kører Team Tid
2021 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:22.868
2020 Lance Stroll BWT Racing Point F1 Team 1:47.765
2011 Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing 1:25.049
2010 Mark Webber Oracle Red Bull Racing 1:26.295
2009 Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing 1:28.316
2008 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:27.617
2007 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:27.329
2006 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:26.907


HISTORIEN:

De første historier om Tyrkiets indtræden i Formel 1 begyndte at dukke op i sensommeren 2001. Ideen om, at der skulle stå en bane klar senest til 2004, kom dog ikke helt smertefrit fra start. FIA optog ikke umiddelbart landet på en liste over potentielt nye værter.

Tyrkiet blev dog i periferien og havde for eksempel en repræsentant med et møde i World Motor Sport Council i oktober 2001. Der blev også sendt en ansøgning til Tyrkiets regering, men de oprindelige meldinger gik på, at der ikke var den helt store opbakning til projektet.

År Pole Position Hurtigste Omgang Vinder
2005 K. Räikkönen J.P. Montoya K. Räikkönen
2006 F. Massa M. Schumacher F. Massa
2007 F. Massa K. Räikkönen F. Massa
Kørerne i pole position og med hurtigste omgang samt vindere gennem årene på Istanbul Park.


Bekymringerne angående finanseringen viste sig at være ubegrundet, og i august 2002 kom der for alvor kød på historien, idet Formel 1-bossen Bernie Ecclestone besøgte flere byer i Tyrkiet med henblik på at diskuttere mulighederne for en formel aftale om at afholde et løb.

Med endnu et besøg fra Ecclestone samt Hermann Tilke, der skulle designe banen, i november 2002, så det ud til, at det nu kun var en form sag at få underskrevet den endelige kontrakt. De mest optimistiske bud nævnte, at det bare ville tage et par uger, men det blev først den 29. august 2003, så det lykkedes.

Anlæggelsen af Istanbul Park, som banen kom til at hedde, foregik stille og roligt, og den 21. august 2005 kunne de røde lamper slukkes, hvormed det første tyrkiske Grand Prix var en realitet.

2005 - Kimi sejr i åbningsløbet
Det blev for mange af kørerne et svært første bekendtskab med Istanbul Park. Specielt sving nummer 8 krævede mange ofre, men der var også afkørsler andre steder, som for eksempel de to Schumacher-brødre måtte sande i kvalifikationen.

I løbet var det Kimi Räikkönen (McLaren) der fra pole styrede begivenhederne, om end Giancarlo Fisichella (Renault) kortvarigt førte på første omgang efter en dårlig start af Kimi. Det lignede længe en 1-2 sejr til McLaren, hvormed Räikkönen kunne gøre sig håb om at lægge pres på Fernando Alonso (Renault) i kampen om mesterskabet.

Sådan skulle det bare ikke gå. Med fire omgange igen skulle Juan Pablo Montoya (McLaren) fra andenpladsen overhale Tiago Monteiro (Jordan) med en omgang, men Montoya bremser tidligere end Monteiro forventer, hvorefter Montoya bliver skubbet af banen. Den hændelse beskadigere dækkene så meget, at han to omgange senere igen kører af banen, hvorved Alonso kan komme forbi og score ekstra point.

Desuden huskes løbet for, at BMW Williams måtte lide den tort at punktere hele fire gang under løbet.
1: Räikkönen
2: Alonso
3: Montoya
4: Fisichella
5: Button
6: Trulli
7: Coulthard
8: Klien
2006 – Massas første sejr efter kø i pitten
Dette løb skulle formentligt have set Michael Schumacher som vinder og dermed ville han kun have været seks point efter Fernando Alonso, men en fejl under kvalifikationen og en smule kø i pitten betød at Massa hev sin første sejr hjem.

Michael Schumacher havde sat en fantastisk tid under Q2 og det var forventet, at han ville sætte pole. Imidlertid lavede han en fejl i sving 1 og i sit sidste forsøg var han en smule forsigtig og dermed fik Felipe Massa den første pole i sin karriere, ved siden af sin holdkammerat.

Efter start har Herman Tilke placeret et drilsk venstresving, hvor kampen om placeringerne resulterede i at Fisichella spandt rundt og Scott Speed blokerede sine bremser. Det gav en kædereaktion der sendte en del kørere på afveje og efterfølgende i pit. Heidfeld, Ralf Schumacher, Fisichella og Raikkonen måtte alle en tur i pitten.

Liuzzi fremkaldte med et spin efter sving 1 på 13. runde en Safety Car periode og her benyttede mange af de førende sig af muligheden for et ”gratis” pit stop. Det blev nu ganske dyrt for Michael Schumacher der gik i pit på samme tid som Massa og Alonso. Da Michael Schumacher måtte holde og vente på Massa, smuttede Alonso forbi og indtog 2.pladsen

Selvom Michael Schumacher senere pressede hvad han kunne for at komme forbi, lykkedes det ham ikke og Alonso og Schumacher passerede mållinjen næsten side om side.

Fernando Alonso fejrede andenpladsen som var det en sejr, og endnu mere euforisk var Felipe Massa der havde fået sin første sejr efter en solid indsats. Efter løbet var Fernando Alonso's forspring forøget til 12 point. Læs hele vores løbsrapport her
1: Massa
2: Alonso
3: M. Schumacher
4: Button
5: de La Rosa
6: G. Fisichella
7: R. Schumacher
8: Barrichello
2007 – Ferrari får lidt tro på titelmulighederne
I store træk blev sejren afgjort om lørdagen i kvalifikationen. Kimi Räikkönen (Ferrari) kom lidt uheldigt gennem det sidste sving på sin bedste omgang i kvalifikationen og kom derfor ind på en tredjeplads bag sin holdkammerat Felipe Massa på pole og med Lewis Hamilton (McLaren) mellem dem.

Da starten gik på løbet udnyttede Ferrari-kørerne, at de var i den rene side af banen sammen med en generelt bedre start end Hamilton til at tage en 1-2 føring, og den var aldrig rigtig i fare. Det lignede desuden en sikker tredjeplads til Hamilton, hvilket ville have været rigeligt til at fortsætte marchen mod mesterskabet.

Med 15 omgange igen sker uheldet for Hamilton: han punkterer og må humpe tilbage i pitten. Ikke nok med, at han mister meget tid som direkte følge af punkteringen, så blev forvingen beskadiget af dækstumperne, og han må kæmpe for at holde en femteplads i mål. Dermed fik Ferrari ædt sig lidt ind på Hamiltons og McLarens forspring i de to mesterskabet, hvilket var med til at give dem håb for resten af sæsonen.

Læs hele vores løbsrapport her
1: Massa
2: Räikkönen
3: Alonso
4: Heidfeld
5: Hamilton
6: Kovalainen
7: Rosberg
8: Kubica
Tyrkiets Grand Prix gennem de seneste år


BANEN:

Selvom navnet på banen er Istanbul Park, så ligger den 30-40 kilometer fra centrum af byen, der ligger i to verdensdele, idet Istanbul ligger på begge sider af Bosporus-strædet, der skiller Europa fra Asien.

Banen er anlagt i et meget kuperet terræn, der betyder, at højdeforskellen mellem det laveste og højeste punkt svarer til fire etager. Dermed adskiller den sig fra de andre baner, der i de seneste år også er anlagt af tyskeren Hermann Tilke.

Der er endnu en væsentlig forskel på Istanbul Park sammenlignet med baner som dem i Kuala Lumpur, Bahrain og Shanghai. Hvor de tre sidstnævnte Tilke-baner bruger en kombination af en langside efterfulgt af en hård opbremsning til at skabe overhalingsmuligheder, så har man i Istanbul satset anderledes.

Med den længste langside værende bare 720 meter, hvilket ikke er meget længere end på Hungaroring, så er der ikke umiddelbart nogle oplagte steder at overhale. I stedet er banen bred og relativ teknisk svær, hvilket betyder, at det er muligt at komme forbi, når den forankørende laver en fejl.

Specielt Sving 8 med sit firdobbelte apeks voldte i åbningsløbet i 2005 mange kørere problemer, og svinget blev da også straks udråbt som en klassiker på linie med Eau Rouge på Spa-Franchorchamps. Om, det fortjener det, er nok lidt for tidligt at sige, men ingen tvivl om, at det er et krævende sving, idet kørerende trækker 4G over en periode på hele fire sekunder.

Banen
Banenavn Istanbul Park
By Istanbul (35 kilometer)
Første Grand Prix 21. august 2005
Antal Grand Prixer 3
Rekorder (2005 Layout)
Banerekord - pole 1:26.797 (Kimi Räikkönen, 2005)
221,399 km/h
Banerekord - løb 1:24.770 (Juan Pablo Montoya, 2005)
226,693 km/h
Hurtigste løb 1t24:34.454 (Kimi Räikkönen, 2005)
219,496 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 2 (Felipe Massa)
2 (Ferrari)
Flest poles 2 (Felipe Massa)
2 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 1 (J.P. Montoya, M. Schumacher, K. Räikkönen)
2 (Ferrari)
Årets Løb
Omgangslængde 5,338 km
Omgange i løbet 58
Løbsdistance 309,396 km
Fakta
Sving 14 (6 højre og 8 venstre)
Langsider 4
Længste langside 720 meter
Start-/mållangside 655,5 meter
Banens bredde 14-21,5 meter
Maksimal hældning 8,145 %
Tilskuerkapacitet
Hovedtribune 26.250
Midlertidige tribuner 50.000
Naturtribuner 50.000
VIP lounges 5.000
Vigtige Links
Hjemmeside www.istanbulparkcircuit.com
Satellitbillede Google Maps
Løbs- og banedata


I det hele taget blev banen prist til skyerne af de fleste, og den blev sammenlignet med netop Spa-Franchorchamps, der af mange regnes for den ypperste Formel 1-bane i nyere tid. Der var dog undtagelser: Jenson Button mente efter kvalifikationen, at banen blev mere og mere ujævn efterhånden som weekenden skred frem, og at det var det nærmere end det tekniske, der fik flere kørere til at komme i problemer. Desuden mente Jarno Trulli, modsat de fleste andre, at banen var alt for let, så det stort set kun var bilens formåen, der afgjorde løbet.

Selvom det ikke vrimler med lange snorlige stykker, så er Istanbul Park af de hurtigere baner i kalenderen. I stedet findes der flere hurtige sving som foreksempel Sving 2, 8 og 11. Sammenlignet med andre baner, så ligger den lidt efter Spa-Franchorchamps og lige i hælene på Suzuka og Silverstone, mens den til gengæld er lidt hurtigere end Barcelona og Hockenheim.

En vigtig egenskab ved banen er, at man kører mod uret. Da der kun er tre baner i Formel 1, hvor man gør det (Imola og Interlagos er de to andre), betyder det, at det er andre muskler, der bliver udsat for belastning end normalt.


Mark Webber WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005

EN OMGANG PÅ ISTANBULL PARK MED KIMI RÄIKKÖNEN

En omgang på Istanbul Speed Park begynder med den lange start-mål strække, der afsluttes med en hård opbremsning inden sving 1 der er et skarpt 90 grader sving til venstre (husk der køres imod urets retning, BMF1). Banen falder her markant ned af inden man kommer til sving to hvor man når en hastighed på omkring 310 km/t på et kort stykke inden der kommer en langsomt venstre-højre-venstre kombination. Igennem sving 3 til 5 kommer hastigheden ned på omkring 100 km/t i andet gear da det midterste højresving er meget snævert på dets toppunkt

Der accelereres ud og der er et kort lige stræk og hastigheden kommer op på 250 km/t, og dette fører til et bredt hårnålssving til højre, sving 7. Efter dette sving er der igen et kort lige stræk inden man kommer til banens sværeste sving, som allerede er populært iblandt de fleste piloter, hvilket er sving 8 med tre toppunkter. Dette er er ekstremt hurtigt og hastigheden kommer op i nærheden af 300 km/t i udgangen, og der presses på i en stor del af tiden.


Banekort for Istanbul

Dette bringer dig rundt til endnu et lige stræk, og man accelererer op til 320 km/t i sjette gear, inden man kommer til den langsomme venstre højre chikane i sving 9 og 10 der bringer farten ned til 95 km/t i andet gear og som bringer dig om på bagsiden af banen. Denne består af to lange lige stræk der er afbrudt i midten af et blødt sving til højre der køres igennem med 314 km/t.

Vi når den højeste hastighed på banen her og det er den bedste overhalingsmulighed på hele banen (314 km/t, BMF1). Der skal bremses kraftigt for enden af det lige stræk og din hastighed kommer ned på 93 km/t til det smalle venstre-højre-venstre kombination (sving 12-14, BMF1), i slutningen af banen som bringer dig tilbage på start-mål stykket.


Kimi Räikkönen, Tyrkiet 2005

TEKNISK GENNEMGANG

Her en tekniske gennemgang af hvilke overvejelser holdene har foretaget sig i forbindelse med indstillinger af bilen samt hvilke de har foretaget sig på det tekniske plan.

Banen minder som sagt i visse hensender om Spa med det bakkede landskab, og specielt sving 8 giver grund til overvejelser.

Del Beskrivelse
Aerodynamik Istanbul Park er en moderne bane, og er derfor stadig i en optimal stand. Overfladen er meget glat og kerberne er ikke specielt aggressive, hvilket betyder at det skulle være relativt let at finde en stabil aerodynamisk opsætning. Der vil være tale om en mindre downforce end i de seneste løb. Opsætningen vil derfor være en med en middel downforce som der fx blev anvendt i Nordamerika tidligere på sæsonen
Dækkene Dækkene som sådan er ikke specielt udsatte på Istanbul Park, udover det højre forhjul der belastes kraftigt i sving 8 som nævnt tidligere. Dette sving er så tilgengæld et af de mest belastende sving for forenden i hele sæsonen. For at undgå problemer bør ophænget og frrontvingen justeres. Dette skal dog gøres med henblik på at finde den rette balance således at dækkene bliver beskyttet men samtidigt sikre et godt mekanisk grep således at bilen er hurtig i de mere tekniske dele af banen.
Ophænget Som sagt kan man indstille på ophænget således at specielt dækkene foran ikke slides for hurtigt. Da betingelserne på banen er så gode vil der formentligt blive anvendt rimeligt stive ophæng, hvilket betyder bilen kan hurtigt ændre retning i de tekniske dele af banen og forbliver stabil i højhastighedssvingene.
Bremserne Opbremsningen inden sving 12 er den vigtigste i forbindelse med bremserne, og hvis det ikke gøres perfekt kan det koste en del tid, da de kommer for højt ud af toppunktet i det langsomme sving. Generelt er Istanbul Speed Park dog ikke specielt hård for bremserne, som har masser af tid til at blive afkølet på de lange lige stræk inden der skal bremses.
Motoren Banen er en varierende bane foor motoren. Næste 65 % af tiden køres der med speederen i bund, hvilket er lig gennemsnittet for hele sæsonen. Der er behov for en motor, med gode tophastigheder så der kan overhales på de længste lige stræk, dog uden at kompromittere ydelsen ved lave omdrejningstal, samtidigt skal kraftoverførslen vøre god ved høje omdrejningstal hvilket går det nemmere at komme igennem sving 8.
Kølning Det forventes at temperaturerne i Tyrkiet bliver ekstremt høje, men dette skulle ikke blive et væsentligt problem for andet end dækkene idet, der er gode muligheder for at afkøle motor og bremser på de lige stræk.



Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Tyrkiet 2005