Spaniens GP, løbsresumé: Hamilton vinder

Sidste år tog Max Verstappen overraskende sin første sejr i karrieren. I dag var det Hamilton, der startede forrest, men med en Vettel i en stærk Ferrari, var der lagt op til et spændende og udfordrende løb. Læs her, hvordan det gik.

Australiens Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra Mercedes . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 14/5 2017 klokken 15:05

Vettel fik en god start og formåede at køre sig forbi Hamilton, Bottas havde også god fart i bilen, mens Raikkonen og Alonso havde mindre held. Raikkonen måtte takke af efter at havde fået ødelagt sit venstre forhjulsophæng, mens Alonso måtte en tur i gruset og desværre ikke fik meget ud af sin fornemme kvalifikation. Verstappen havde også store problemer med sit hjulophæng og måtte kravle tilbage til pitten. ¨

Hele denne misære gav et rigtig godt udgangspunkt for Kevin Magnussen, der efter første omgang havde vekslet sin 11. plads til en 8. plads. Også Hülkenberg havde fået en god start på løbet og kunne finde sig selv på 7. pladsen.

Vettel havde imens kørt et fornuftigt forspring på 2,5 sekunder ned til Hamilton, mens Magnussen var kommet under heftigt pres fra Sainz. Feltet var efter de første 10 omgange blevet strukket godt ud på banen, hvor der reelt kun foregik kampen mellem Magnussen og Sainz. De to Mercedes racere havde svært ved at begrænse forspringet til et stilstandspunkt, og Hamilton meldte også over radioen, at han havde svært ved at følge Vettels tempo.

Det begyndte dog, som løbet skred frem, at spidse mere til i toppen efterhånden som Vettel og Hamilton nærmede sig deres første pit-stop. Vettel arbejde stenhårdt på at fastholde sit forspring, hvilket det så ud til, at tyskeren havde held med.
På slutningen af omgang 13 blev vi vidne til en lidt anderledes situation, hvor Magnussen var kørt i pit efterfulgt af Sainz. Kevin Magnussen kom også først ud, men kun lige med baghjulet i behold, hvorefter de kæmpede side om side ud af pitten, hvilket medførte at Sainz kørte hele vejen ud på græsset, hvorefter han hurtigt beskyldte Magnussen for at have skubbet ham ud.

Vettel havde i mellemtiden taget sit første pit-stop, mens Hamilton blev ude en god håndfuld omgang længere, hvilket kunne tyde på, at vi skulle være vidne til et løb, hvor de førende kørte på to forskellige strategier.
Hamilton pittede på slutningen af omgang 21. Det interessante, der var værd at bemærke i dette tilfælde var, at Vettel var fortsat på det bløde dæk, mens Hamilton fik monteret medium-dækkene.
Bottas var dog ikke sådan at komme udenom, hvilket i den grad sænkede Vettel, og Hamilton hentede samtidig godt ind på tyskeren. Det begyndte at blive mere og mere kritisk for Vettel, der sled mere på sine dæk end planlagt. På omgang 25 gjorde Vettel noget, som beviste, at han i den grad hører til i verdensklassen - en sublim overhaling af Bottas, der næsten lignede en selvmordsmission.

På omgang 34 blev det endestationen for Vandoorne, der så ud til ikke helt at kunne blive venner med Massa. Han ville i hvert fald ikke lade Massa komme forbi til trods for, at brasilianeren havde DRS på belgieren og samtidig havde en klar fordel ind i svinget. Vandoorne måtte dog se sig selv i gruset. Massa gik efterfølgende i pit og kom tilbage igen på friske dæk. Det kaldte på en Virtual Safetycar, der blandt andet betød et gratis pit-stop for Kevin Magnussen.
Samtidig blev der praktiseret en del skuespil, da Mercedes mekanikerne flere gange var ude af garagen for derefter at gå ind igen, for så til sidst at kalde Hamilton ind.
Det samme gjorde Ferrari kort tid efter, hvor Vettel fik monteret medium dæk, mens Hamilton kom jagtende bagfra på de bløde dæk. Det blev til et uundgåeligt møde i første sving, hvor Vettel trak det længste strå, omend på en lidt beskidt måde, som tvang Hamilton af banen, hvorved Vettel kunne fastholde sin føring.

Et par omgange efter fik weekenden også en afslutning for Bottas, der på omgang 39 parkerede sin racer god flankeret af en røgsky og pulverslukker. Oppe i front blev der kæmpet heftigt i en blanding af trafik og ren motorkraft, men Hamilton havde svært ved at finde vejen rundt om Vettel. Magnussen kæmpede også bravt og formåede at forsvare sin 9. plads.

Det lykkedes dog, med 22 omgange igen, for Hamilton at kæmpe sig forbi Vettel, der hurtigt kørte et forspring ud. Hamilton gav dog lidt senere udtryk for, at han kæmpede lidt med sine bagdæk, men det så umiddelbart ikke ud til at give briten alt for seriøse problemer.

Med 10 omgange igen var afstanden mellem Hamilton og Vettel på omkring 4 sekunder, mens dagens helt store helt var at finde i Wehrlein, der i sin Sauber med Ferrari motor fra 2016 havde godt fat i en solid og flot syvendeplads. Naturligvis hjulpet af løbets udvikling, men tyskeren fik dog skrabet en flot bunke point sammen til det hårdt prøvede team. Dette blev dog senere ombyttet til en 8. plads, da tyskeren modtog en straf på 5 sekunder.

Lige som man troede, at Kevin skulle have en vellykket og problemfri weekend, kunne man til slut se, hvordan en punktering ødelagde det hele for Magnussen, der dog selv var skyld i fadæsen, da han ikke formåede at komme smertefrit gennem et sving sammen med Kvyat.

Til trods for start for Hamilton, der kostede føringen, lykkedes det alligevel med Mercedes' taktiske træk at sikre briten sejren i det spanske, mens Vettel fastholdt sin andenplads. Løbet i dag gav dog et rigtig godt indblik i det aktuelle styrkeforhold mellem de to teams, omend at både Ferrari, Mercedes og Red Bull alle manglede en mand hver. Det tegner yderst interessant fremadrettet for sæsonens udvikling.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: Løbet live. Hamilton vinder Spaniens GP: Hot or Not »