Sikre biler med 450 km/t

Formel 1 er lige pt. i gang med at gøre bilerne meget sikre, en tendens der i sidste ende burde kunne gøre bilerne hurtigere, hvis man spørger Alex Wurz.

Alex Wurz på podiet for første gang i karrieren. Canada 2007 . Copyright Williams F1

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 30/12 2016 klokken 09:12

Sikkerhed og Formel 1 er to ting som høre sammen, fordi sporten er farlig og man vil selvfølgelig gøre alt hvad man kan for, at der ikke er nogen som kommer til skade. Derfor arbejder man i disse tider på, at gøre bilerne mere sikre, hvilket blandt andet sker ved, at man er ved at implementere halo-anordningen som vil være at finde på bilerne fra og med 2018. Mange er imod denne udvikling, fordi det tager sporten væk fra, hvor den oprindelig var og den bliver mindre vild og farlig.

Red Bull med Halo på Monza 2016 under fredagens frie træninger
Copyright Monzanet.it


Delen med den bliver mindre farlig er rigtig nok, men spørger man den tidligere Formel 1-kører Alexander Wurz, så behøver sporten ikke blive mindre vild. Østrigeren mener nemlig, at sikre biler er lig med hurtigere biler og vi taler meget hurtigere.

"Hvis det var mig der skulle bestemme hvilken udvikling Formel 1 skulle ud i, så ville jeg lave bilerne meget mere sikre, men så til gengæld lave dem meget hurtigere. Det kan lade sig gøre at lave biler som kan køre 450 km/t og som har meget mere downforce end de biler vi kender i dag. Når vi så har fået disse biler, så kan vi sende dem ud på de vildeste baner vi kan finde," lyder det fra den tidligere Bentton, McLaren og Williams-kører.

Peugeot vindertrioen før Le Mans begyndte. Alex Wurz, David Brabham og Marc Gene.
Copyright Ikke sat!


Alexander Wurz, som også bare bliver kaldt Alex Wurz er 42 år gammel og han var on and off en del af Formel 1-feltet fra 1997 til 2009, hvor han dels var grand prix-kører, men også tit besad rollen som testkører for diverse teams. Siden hen skiftede han til endurance-racing, hvor det lykkedes ham at vinde Le Mans med Peugeot tilbage i 2009. Det var dog ikke hans første sejr på Le Mans, fordi den kom i 1996 da han vandt som rookie for Team Joest, en præstation som Tom Kristensen gentog året efter.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin: Haas kan måske kæmpe med om titler 10 I ku' li' i 2016 »