Rubler sender Kubica ud i mørket

Efter alt at dømme er håbet om at se Robert Kubica få comeback i Formel 1 endegyldigt slukket. Der kom for mange rubler på bordet hos Williams.

Robert Kubica . Copyright Renault F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/1 2018 klokken 18:01

Kritikere har sagt det mange gange, og det bliver sandsynligvis ikke sidste gang: i sidste ende er det penge og ikke talent, der styrer fordelingen af sæder i Formel 1.

Hvad der ellers så ud som et fantastisk comeback for polske Robert Kubica ender efter alt at dømme i vasken, hvis man skal tro det østrigske medie Speed Week.

Polakken har de seneste måneder kæmpet hårdt for F1-griddens sidste sæde og dermed få et comeback i Formel 1 efter sin horrible rallyulykke for syv år siden, hvor han kvæstede sin højre arm ret alvorligt.

Træningen er bl.a. foregået hos Renault Sport i en Lotus Renault, hvor målet har været at bevise sin berettigelse som afløser for netop pensionerede Felipe Massa hos Williams F1.

Robert Kubica i Lotus Renault under en dæktest for Pirelli.
Copyright Pirelli


Speed Week baserer sin oplysning på tidligere teamchef hos Renault, Flavio Briatore, som over for magasinet har udtrykt sin ærgrelse efter personligt at have fået oplyst, at Kubica alligevel ikke får det sensationelle comeback hos Williams.

”Jeg har talt med Nico Rosberg (Kubicas co-manager, red.) adskillige gange og ved, at alt er blevet forsøgt, men at russeren (Sirotkin, red.) har et enormt budget,” har Briatore udtalt til Speed Week.

”Vi taler om 20 mio. euro (ca. 149 mio. DKK). Kubica kunne kun samle 7-10 mio (52-75 mio. DKK).”

Italieneren langer derfor ud efter F1, som han mener nu mister en masse publicity og interesse på grund af Kubicas kuldsejlede forsøg. Dermed er Briatore på linje med eks-verdensmesteren Jacques Villeneuve.

”De (Williams, red.) har allerede solgt deres sjæl til milliarderne fra Stroll,” har canadieren udtalt. ”Selv Massa var hurtigere end Lance. Hans podieplacering i Baku var rent held og overbeviser ikke mig.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nicholas Latifi reservekører hos Force India De 10 mest læste nyheder i 2017 »