Problemer med vægten

Til trods for at minimumsvægten er hævet med 43 kg i forhold til sidste sæson, har langt de fleste hold problemer med at få deres nye biler ned under denne vægt. Heriblandt Red Bull og Mercedes.

AMR22 . Copyright Aston Martin

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/3 2022 klokken 10:03

Med en minimumsvægt på 795 kg, hvilket er hele 43 kg mere end hvad den var i 2021, var der mange, som tænkte, at det ikke ville være et problem at producere en Formel 1-bil, der var godt under vægtgrænsen, så de selv kunne optimere deres vægtfordeling.

Men sådan er det langt fra. Faktisk har 8 ud af 10 hold meldt ud, at de ikke er der nede hvor de skal være.

Kun Alfa Romeo har oplyst, ud at de er under vægtgrænsen, mens McLaren angiveligt skulle have ramt den præcist.

Det har fået holdene til at appellere til FIA om, at sætte vægtgrænsen yderligere op.

Ifølge Pirellis beregninger, betyder en overvægt på 10 kg et tidstab på omkring 3 tiendedele sekund på en enkelt omgang.

Indstillingen til FIA fra de 8 hold går netop på at de vil have øget minimumsvægten med 10 kg, så de fleste hold kan holde sig under.

For Alfa Romeo og McLaren vil det selvfølgelig være en ulempe, men ikke så slemt, da de med deres lavere vægt vil have mulighed for at optimere på vægtbalancen.

Vægtforøgelsen vil blive diskuteret hos FIA i denne uge.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ækel-stone? Gammel F1-præsident støtter Putin FIA: Mazepin må fortsætte »