Power Unit status

Belgiens Formel 1 Grand Prix markerer, at vi nu er i gang med anden halvdel af sæsonen. Det betyder at det også er et godt tidspunkt at lave en status over det materiel kørerne har til rådighed.

Mercedes motor . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/8 2018 klokken 10:08

2018 er den sæson med flest løb, nogensinde i Formel 1 historien. Men samtidig også den sæson, hvor de har færrest Power Units til rådighed.

En Power Unit består af følgende elementer:
ICE, der er det vi kalder en motor.
TC, som er Turbo Charger.
MGU-H, der er en generator der tilsluttes udstødningen.
MGU-K, der er den generator der opsamler kinetisk energi.
ES, som er batteriet.
CE, der er motorstyringen.

Hver kører har 3 ICE, 3 TC, 3 MGU-H, 2 MGU-K, 2 ES og 2 CE til rådighed. Overskrides dette, udløser det en straf.

Her er status over kørernes forbrug til dato:
Kører Hold ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
Hamilton Mercedes 2 2 2 1 2 2
Bottas Mercedes 3 3 3 2 2 2
Vettel Ferrari 2 2 2 2 2 2
Räikkönen Ferrari 2 3 2 2 2 2
Ricciardo Red Bull 3 3 3 3 3 3
Verstappen Red Bull 2 3 2 3 2 2
Hülkenberg Renault 3 3 3 2 2 2
Sainz Renault 2 3 3 2 2 2
Perez Force India 2 2 2 1 2 1
Ocon Force India 2 2 2 1 1 1
Grosjean HAAS 2 3 3 2 2 2
Magnussen HAAS 3 3 3 2 2 2
Alonso McLaren 3 3 3 3 2 2
Vandoorne McLaren 2 2 2 2 2 2
Hartley Toro Rosso 6 5 5 5 3 3
Gasly Toro Rosso 5 5 5 4 3 3
Ericsson Sauber 3 3 3 2 2 2
Leclerc Sauber 3 3 3 2 2 2
Stroll Williams 2 2 2 1 1 1
Sirotkin Williams 2 2 2 1 1 1



Når man ser på det, så har Toro Rosso virkelig brugt nogle Honda komponenter, mens Williams ser ud til at have brugt overraskende få.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Force India med nyt navn efter opkøb Force India kan beholde pengene, men... »