Magnussen foreslår regelændring

Kevin Magnussen måtte forlade Toscana med endnu en DNF, efter et hårdt og meget farligt uheld. Nu langer danskeren ud efter reglen som Bottas udnyttede.

Kevin Magnussen crashede ud af Toscanas GP . Copyright Haas F1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 14/9 2020 klokken 08:09

Inden løbet havde Kevin ikke høje forventninger til løbet, men kort efter starten lå han nummer 12 og dagen tegnede lys. På omgang 5 blev løbet sat i gang igen efter en kort safety car periode, og hér holdt Bottas farten nede helt indtil han krydsede målstregen, for ikke at give sin konkurrenter slipstream og dermed miste førstepladsen allerede ind i første sving.

Reglerne siger at Bottas (som førte løbet, red.) skal styre hastigheden indtil løbet gives frit og dette sker først når startlinjen krydses. Indtil da skal alle holde deres placering og skal holde sig bag Bottas. Da Mugello har en meget lang langside op mod start, så gav det en del kaos og elastik-kørsel midt i feltet omkring Daniil Kvyat. Da der først var opstået et hul foran Kvyat, så begyndte han - og de bagvedliggende kørere - at gasse op og bremse, og så var ulykken en realitet!

Kevin Magnussen crashede ud af Toscanas Grand Prix 2020 da løbet skulle genstartes efter en safety car periodeKevin Magnussen crashede ud af Toscanas Grand Prix 2020 da løbet skulle genstartes efter en safety car periode
Copyright Haas F1


Kevin beskrev selv ulykken således: "Køreren foran mig begyndte at køre, vi kørte fuld gas i et par sekunder men pludselig bremsede alle. Jeg bremsede, og så andre komme susende forbi. Så blev jeg ramt af Giovinazzi - som ikke kunne køre nogle steder."

Efter løbet har 12 kørere - inkl. Kevin Magnussen - fået en officiel advarsel af løbets stewards, for at køre "ujævnt" under genstarten.

Kevin foreslår at reglerne ændres så man undgår sådanne uheld: "Måske er den en god idé at have [startlinjen...] tidligere på langsiden. Vi kan ikke have at dette sker igen. Jeg var nået op på P12 fra P20 på den første omgang, så det så lovende ud. Dette er endnu en misset mulighed for et god resultat"


Efter ulykken kunne man også se hvordan Carlos Sainz i sin McLaren køre hårdt ind i Giovinazzi. Uden Halo-anordningen, kunne Sainz være kommet slemt til skade hér.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Toscanas GP: Løbet LIVE Advarsel til 12 kørere »