Hvad skyldtes dækskaderne på Silverstone?

Afslutningen på det britiske grandprix blev overraskende kaotisk efter dækskader hos Bottas, Sainz og Hamilton. Andre kørere kæmpede også med problemer. Hvad var årsagen til de mange dækskader?

Englands Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 2/8 2020 klokken 21:08

Hvad løbet måske manglede af spænding på de første ca. 50 omgange, kompenserede de sidste par omgange med for – takket være dækskader hos bl.a. Bottas, Sainz og Hamilton.

Pilen pegede i første omgang på Pirelli som den skyldige, og flere iagttagere mente, at den italienske dækproducent havde konstrueret dækkene, især de hårde med koden C1, forkert.

Efter løbet blev der konstateret skader på flere af kørernes dæk. Blandt andet udtaler Christian Horner ifølge det tyske medie motorsport-total.com, at Max Verstappen også havde ”ca. 50 mindre snit” i sine gamle dæk.

Disse skader skyldes efter Christian Horners mening kulfiberdele fra tidligere uheld på banen: ”Hvis vi ikke have skiftet dæk, havde vi kunne miste andenpladsen som følge af den samme defekt, som ramte Lewis, Carlos Sainz og Bottas.”

Red Bull Filming day. Horner med mundbindRed Bull Filming day. Horner med mundbind
Copyright Red Bull


Dermed tyder det på, at banen ikke var blevet renset godt nok for kulfiberdele og andet, der kunne flænse dækkene op.

Sebastian Vettel havde også problemer med dækkene: „Jeg havde ingen vibrationer eller tegn [på en dækskade], men da jeg holdt i Parc Ferme, så jeg, at der var et pænt stort snit i et af dem. Jeg tænkte, at jeg havde været heldig. [...] Jeg ved ikke, hvor længe snittet har været der. Jeg tror, at flere biler havde problemer. Nogen var heldige, andre var ikke.“

Hamilton tror heller ikke, at der var problemer med selve dækkenes konstruktion og udtaler også iht. Motorsport-total.com: "Jeg er sikker på, at dækkene stadig havde en rimelig lang levetid. Efter saftecar-perioden [efter Kvyats uheld] lå der smådele over det hele i svingene Maggots og Becketts. Jeg tror ikke, der var blevet ryddet ordentligt op.”

Pirelli kender heller ikke årsagen til skaderne men vil undersøge sagen: "Vi kommer selvfølgelig til at undersøge, hvad der skete på de sidste omgange,” udtaler Mario Isola. I øjeblikket er det dog ”for tidligt” at komme med en udtalelse: ”Det kan være kraftigt slid, men jeg siger ikke, at det er årsagen til problemet.”

Pirellis dækallokering til første halvdel af 2020-sæsonen.Pirellis dækallokering til første halvdel af 2020-sæsonen.
Copyright Pirelli 2020


Teamchefen hos McLaren Andreas Seidl vil heller ikke sige noget konkret men peger dog på, at det kom pludseligt: ”Carlos meddelte allerede tidligt i løbet, at han havde vibrationer på sit stint på de hårde dæk. Men det var ikke noget usædvanligt.“ Derefter kom skaden ”pludseligt”.

Det er ærgerligt, men sådan noget kan ske i motorsport,” udtaler Seidl.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: Løbsresumé Magnussen kritiserer Albon »