Haas taber appelsagen

Så kom afgørelsen, og det er nu afgjort, at Haas F1 har tabt appelsagen, som teamet indbragte for FIAs højeste instans i kølvandet på Romain Grosjeans diskvalifikation efter Italiens Grand Prix.

Italiens Grand Prix 2018 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/11 2018 klokken 13:11

Efter Italiens Grand Prix på Monza blev Haas-køreren Romain Grosjean diskvalificeret fordi bilens gulv, efter Renaults opfattelse, ikke var i overensstemmelse med regulativet, hvorfor det franske team valgte at protestere til løbets stewards.

Striden står omkring fronthjørnerne af bilens gulv, som ikke må overstige en radius på 50 mm.

Umiddelbart efter stewards dom på Monza appellerede Haas F1 afgørelsen til FIAs klageinstans idet teamet mener, at de pga. af sommerferien ikke havde tid til at modificere gulvet og dels finder regulativet uklart.

I dag faldt så dommen, som ikke faldt ud til det amerikanske teams fordel.

Italiens Grand Prix 2018. Romain Grosjean foran en RenualtItaliens Grand Prix 2018. Romain Grosjean foran en Renualt.
Copyright Haas F1


I dommen hedder det, at ”retten fastholder stewards afgørelse” og samtidig beder retten dem om at ”drage konsekvenserne heraf”. Det kan indebære en bøde til Haas.

”Vi er helt klart skuffede over ikke at have vundet vores appelsag,” lød det fra Haas’ teamchef Günther Steiner.

”Nu må vi bare presse på og se frem mod de sidste to løb på året og forsøge at vinde kampen på banen, vinde flere point og slutte vores stærkeste sæson hidtil i Formel 1.”

Ikke overraskende er årsagen til appelsagen, Renault Sport F1, særdeles tilfredse med afgørelsen.

”Tekniske regulativer - især dem, der er indført af sikkerhedsmæssige årsager - skal overholdes strengt,” lød det fra Renaults tekniske direktør Nick Chester.

"Vi er tilfredse med beslutningen, og jeg vil gerne takke retten og FIA for deres arbejde i denne sag. Teamet er nu fokuseret på afslutningen af sæsonen."

I den tætte kamp i midterfeltet står kampen om fjerdepladsen i konstruktørmesterskabet mellem Haas og Renault, som nu fører med 30 point foran deres amerikanske konkurrenter.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Delétraz skal teste for Haas F1 Besøg på Renault F1 fabrikken i Enstone - del 2/3 »