Ferrari har haft en svær start på 2019-sæsonen. Det der virkede som en dominerende racer, har vist sig at have problemer, der holder teamet tilbage.
Et af problemerne for Ferrari-teamet, har været at der har været problemer med deres power-unit - bl.a. med kølingen - hvilket medførte, at der ikke var mulighed for at skrue helt op for effekten.
Det har teamet nu taget konsekvensen af, og har valgt at introducere anden version af 2019-motoren før tid.
Hver bil har tre motorer tilgængelige til at dække sæsonens 21 løb, hvilket rundt regnet betyder, at hver motor skal bruges i syv løb.
Spaniens Grand Prix er det femte løb på kalenderen, så derfor har Ferrari valgt at introducere den nye opgradering, to løb tidligere end planlagt.
Nu viser det sig, at Ferrari er det eneste af holdene med Ferrari-motorer, som vælger at benytte sig af den nye motor til løbet i Barcelona.
Kevin Magnussen - Friday Practice 2018 Azerbaijan Grand Prix
Copyright Haas F1
Tidligere har der været en tendens til, at kundeteamsene har ‘afprøvet’ de nye motorer, inden de bliver benyttet hos Ferrari-teamet. Men i år har Ferrari valgt at fremskynde processen, og derfor er det også kun dem der benytter sig af de nye motorer i Barcelona.
Haas og Alfa Romeo vil benytte sig af den opgraderede motor om to uger i Monaco, eller to uger efter det i Canada.
Canada er kendt for at være et løb, der har en meget motorkrævende bane, hvilket betyder at der ikke er råd til fejl fra den opgraderede motor.
Derfor vil det være en fordel for Haas og Alfa Romeo, at de kan benytte sig af den nye motor allerede under løbet i Monaco, for at kunne finde frem til eventuelle problemer med motoren.