Haas og Alfa får ikke opgraderede motorer

Ferrari-teamet har valgt at introducere deres nye, opgraderede motor i Spanien, hvilket er før det oprindeligt var planlagt. Dog er det kun Ferrari der får glæde af opgraderingen indtil videre.

Kinas Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/5 2019 klokken 17:05

Ferrari har haft en svær start på 2019-sæsonen. Det der virkede som en dominerende racer, har vist sig at have problemer, der holder teamet tilbage.

Et af problemerne for Ferrari-teamet, har været at der har været problemer med deres power-unit - bl.a. med kølingen - hvilket medførte, at der ikke var mulighed for at skrue helt op for effekten.

Det har teamet nu taget konsekvensen af, og har valgt at introducere anden version af 2019-motoren før tid.

Hver bil har tre motorer tilgængelige til at dække sæsonens 21 løb, hvilket rundt regnet betyder, at hver motor skal bruges i syv løb.

Spaniens Grand Prix er det femte løb på kalenderen, så derfor har Ferrari valgt at introducere den nye opgradering, to løb tidligere end planlagt.

Nu viser det sig, at Ferrari er det eneste af holdene med Ferrari-motorer, som vælger at benytte sig af den nye motor til løbet i Barcelona.

Kevin Magnussen - Friday Practice 2018 Azerbaijan Grand PrixKevin Magnussen - Friday Practice 2018 Azerbaijan Grand Prix
Copyright Haas F1


Tidligere har der været en tendens til, at kundeteamsene har ‘afprøvet’ de nye motorer, inden de bliver benyttet hos Ferrari-teamet. Men i år har Ferrari valgt at fremskynde processen, og derfor er det også kun dem der benytter sig af de nye motorer i Barcelona.

Haas og Alfa Romeo vil benytte sig af den opgraderede motor om to uger i Monaco, eller to uger efter det i Canada.

Canada er kendt for at være et løb, der har en meget motorkrævende bane, hvilket betyder at der ikke er råd til fejl fra den opgraderede motor.

Derfor vil det være en fordel for Haas og Alfa Romeo, at de kan benytte sig af den nye motor allerede under løbet i Monaco, for at kunne finde frem til eventuelle problemer med motoren.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Grosjean tror på Haas Spaniens GP: 1. frie træning - Bottas flyvende »