Ferrari og Leclerc er ikke gode venner

Italienske medier mener nu at vide, at forholdet mellem Ferrari og Charles Leclerc er tæt på sammenbruddets rand.

Monacos Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari Media

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 29/5 2019 klokken 08:05

Leclercs første sæson hos Ferrari har været påvirket af to forskellige faktorer: Teamordre og fejl. Hvad angår teamordre har Ferrari gennem diverse radiomeldinger og prioriteringer været med til at etablere, at Leclerc uden tvivl er andenkører i teamet, hvilket senest blev understreget af en katastrofal fejl fra teamet, der lod Leclerc blive tilbage i pitten til trods for, at han fløj ned gennem rækken i Q1 og måtte starte løbet som nummer 15. Angiveligt fordi at teamets strateger havde regnet tidsgrænsen forkert.

På baggrund af den episode havde Leclerc naturligt nok sat næsen op efter at levere et episk comeback foran publikum på sin hjemmebane, hvilket også forløb efter planen de første par omgange, hvor han både lykkedes med at overhale Lando Norris og Romain Grosjean. Da Leclerc forsøgte at overhale Nico Hülkenberg gik det imidlertid galt, og Leclerc ramte barrieren med sit højre baghjul, hvilket til sidste kostede ham en punktering og den videre deltagelse.

"Monaco vil sandsynligvis koste Ferrari dyrt", lyder overskriften blandt andet fra Italiens 'Formula Passion'.

Formula Passion bedyrer yderligere, at "relationerne mellem Maranello og dem, der styrer Leclercs karriere, allerede er tæt på at bryde sammen". Det skulle angiveligt være i en sådan grad, at Leclerc direkte modsatte sig ordre fra Ferrari under søndagens Grand Prix.

Ferrari havde ifølge Formula Passion givet ordre til Leclerc om at køre efter pointene uden at sætte det hele over styr, hvilket ikke lykkedes da Leclerc som bekendt ramte barrieren.

Denne form for oversatsning og manglende forsigtighed er ifølge Formula Passion en direkte besked til de resterende hold om, at forholdet mellem Leclerc og Ferrari ikke på nuværende tidspunkt er synderligt varmt.

Formula Passion runder deres analyse af ved at konkludere, at de første 10 omgange i Grand Prix'et viste, at Leclerc er i gang med et stiltiende oprør over den måde, som ledelsen hos Ferrari behandler ham på.

Den 9. juni går det igen løs for Ferrari og Leclerc i Canada, hvor Ferrari før har været stærke. Men med tanke på de seneste tids begivenheder inden for teamet bliver det interessant at se, om Ferrari kan få alle apspekter til at spille sammen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« De bedste billeder fra Monaco Mercedes introducerer ny motor »