F1 tæt på fastfrysning af motorregulativ

Forhandlingerne har længe stået i stampe, men nu tyder noget på, at fabriksteamene er tæt på at acceptere en fastfrysning af motorregulativet indtil 2022.

Portugals Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 20/11 2020 klokken 17:11

Med Hondas exit fra Formel 1 står Red Bull Racing reelt uden motorer fra sæsonen 2022. Af samme årsag forhandler teamet derfor med den japanske motorfabrik om at overtage de intellektuelle rettigheder (Intellectual Properties: IP) til motorerne og dermed fortsætte med Honda-power.

Én ting står dog klart: uden en fastfrysning af motorregulativet fra og med 2022 hverken kan eller vil Red Bull arbejde videre med projektet, idet det private team erkender, at man ikke har ressourcerne til fortsætte den økonomisk tunge opgave.

”Det ville være umuligt for os at finansiere den udvikling, der i øjeblikket foregår med disse motorer,” udtalte Red Bulls teamchef Christian Horner for nyligt til Sky Sports F1 .

"Det er helt grundlæggende, at der, indtil den nye motor introduceres, skal være en fastfrysning (af regulativet, red.) af disse motorenheder.”

Findes der ikke en løsning, kan F1 stå i den situation, at både Red Bull og AlphaTauri forlader motorsportens kongeklasse i 2022. Og det har ingen interesse i.

Helmut Marko (midten), Christian Horner (th) og Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul (tv). Østrigs Grand Prix 2020.Helmut Marko (midten), Christian Horner (th) og Renault F1s teamchef Cyril Abiteboul (tv). Østrigs Grand Prix 2020.
Copyright Red Bull Contentpool


Hidtil er en fastfrysning dog stødt på hård modstand fra fabriksteamene, der betragter Formel 1 som en udviklings- og markedsføringsplatform for deres produkter. Men nu er fronterne ved at bløde op. Ikke mindst på grund af Covid-19, som i den grad har vendt op og ned på alt. Også i F1.

Således oplyste Red Bulls særlige rådgiver, Dr. Helmut Marko, til tyske
Auto- Motor- und Sport
, at der er fremgang i forhandlingerne.

”Uden en udviklingsfastfrysning kan vi ikke bruge denne komplekse teknologi. For at gøre dette, ville vi have behov for et udviklingscenter, som det Honda har i Sakura,” sagde han magasinet.

“Samtalerne fortsætter, og vi bevæger os i den rigtige retning,” fortsatte han.

Ifølge Auto- Motor und Sport har Ferrari og Renault vist interesse i at støtte en løsning, hvor fastfrysningen ikke træder i kraft før starten af 2022-sæsonen, hvilket vil give fabrikkerne vintermånederne til at udvikle på deres motorer.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sainz forudser svær start hos Ferrari Kevin: Schumacher vil være fantastisk for Haas »