Ericsson forsvarer dårlige resultater

I næsten samtlige løb i sæsonen har Marcus Ericsson befundet sig bagest i feltet og sluttede uden point, men det er der en logisk forklaring på, mener svenskeren.

Marcus Ericsson . Copyright Allan Haslund

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/12 klokken 13:12

Stik mod alle odds lykkedes det for Marcus Ericsson at beholde sit sæde hos Sauber, som i 2018 skifter navn til Alfa Romeo Sauber F1 Team. Onde tunger påstår, at det langtfra er råt talent men derimod svenskerens sponsorpenge til et finansielt hungrende Sauber-team, der gjorde udslaget.

I 2017 var Ericsson teamkammerat med Pascal Wehrlein, som sluttede sæsonen på en 18. plads med 5 point. Ericsson sluttede som nr. 20 uden point.

Svenskeren forsvarer sine manglende point ved at pege på Saubers position bagest på gridden og de deraf sjældne muligheder for at komme op på den forjættede 10. plads.

"Jeg føler, at jeg har udviklet mig som en kører, der bliver bedre og bedre," forklarede Ericsson til tyske Motorsport-Total.

"Mit første år (i Formel 1, red.) med Kamui (Kobayashi, red.) var virkelig hård. Kamui havde stor erfaring og var en rigtig god kører.”

Ericsson forrest fulgt af Wehrlein.
Copyright Sauber F1


"Jeg synes, at Pascal har været en super talentfuld kører, og det har været virkelig godt for mig at få ham som teamkammerat. På grund af al hypen omkring ham som en Mercedes junior-kører har det været perfekt for mig, at få ham som en benchmark.”

"Hvis du ser på statistikken i år, og hvis du tager gennemsnittet mellem alle teamkammeraterne, tror jeg, at vi er dem, der ligger tættest på gridden, hvis du sammenligner på kvalificerede sessioner og løb,” forklarede Ericsson.

"Det eneste problem er, at vi det meste af tiden har ligget bagest og derfor ikke haft mulighed for at kæmpe med om point. Derfor har jeg nul point og han fem point.”

”Det ser jo ud som en stor forskel, men i virkeligheden, hvis du ser nærmere på tallene, har det været rigtig tæt imellem os."

Ericsson blev derfor spurgt, hvorfor dette tilsyneladende ikke er blevet bemærket.

Alfa Romeo Sauber F1 præsenterer bil og kørere i Milano.
Copyright Sauber F1


"Jeg tror problemet ligger i, at når du kører for et team, der ligger bagest, så er det virkelig svært at imponere. Selvom jeg kører en rigtig god weekend, betyder det måske, at jeg blot kvalificerer mig foran min teamkammerat.”

"I midten af sæsonen var vi virkelig langt væk fra alle. Selvom jeg kvalificerede mig foran Pascal og havde et rigtig godt løb, sluttede vi stadig sidst og næstsidst.”

"Ingen vil derfor vide, om du kørte et rigtig godt løb eller ej,” lød det fra den 27-årige svensker.

"Jeg skal være i en bil, der regelmæssigt er i top-10, for så kan du vise dine evner. Jeg er klar til det, jeg har arbejdet hårdt for det i de sidste par år, og det er det, jeg har brug for, for at nå til næste trin."

I 2018 bliver Ericsson teamkammerat hos Alfa Romeo Sauber F1 med den nykårede Formel 2-mester, Charles Leclerc.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Michelin er ikke opsat på at vende tilbage Formel 1 skal styres af en diktator »