McLaren: Magnussen fortjener løbsstraf

Under lørdagens sprintløb i Miami så vi endnu engang Kevin Magnussen i et intenst og indædt forsvar for sin teamkammerat, men ikke alle bryder sig om taktikken. Og det gør hovedpersonen faktisk heller ikke selv, men der er til gengæld ros fra en eksverdensmester.

Kevin Magnussen. Miami 2024 . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/5 2024 klokken 19:05

Efter afviklingen af F1-sprintløbet i Miami har Kevin Magnussens kontante forsvar af sit teams og staldkammerat Nico Hülkenbergs position skabt en del debat i paddocken, hvor McLarens teamchef Andrea Stella brugte de stærkeste superlativer i sin kritik af danskeren.

Under løbet lykkedes det Magnussen at indkassere hele 3 stk. 10-sekundstraffe for sin forsvarskørsel.

Foruden 3 strafpoint i F1-licensen mente løbets løbets Stewards, at Haas-køreren ydeligere burde straffes for "usportslig opførsel", hvilket dog ikke blev effekturet af det øverste organ FIA, som ikke så det påvist, at der lå usportslige motiver bag danskerens taktik.

Før dommen blev kendt udtrykte McLarens teamchef Andrea Stella kontant, at FIA er nødt til at slå ned på denne form for kørsel.

"For mig er denne sag faktisk relativ simpel," sagde Stella efter løbet.



"Det vi ser er nemlig et tilfælde af forsætlig adfærd i forhold til at skade en anden konkurrent. Denne adfærd gentages inden for det samme løb og gentages i den samme sæson."

"Hvordan kan sanktioner være kumulative? De skal være eksponentielle. Måske skal du tilbringe en weekend hjemme med din familie og reflektere over din sportsånd og så komme tilbage."

"Og hvis vi ser, at du nu er loyal, fair og sportslig over for dine konkurrenter, så kan du fortsætte i branchen."

"Det er fuldstændig uacceptabelt," lød det fra McLaren-chefen.

Med til historien hører, at McLaren selv er temmelig følsom over for problematikken, idet teamets ene kører, Lando Norris, modtog en straf for usportslig opførsel sidste år, da han bakkede ud i en Safety Car-kø for at give mulighed for et pitstop under Canadas Grand Prix.



Efter sprintløbet i Miami, og samtalerne med stewards, var Magnussen dog selv meget klar og ærlig i mælet.

"Alle straffene var velfortjente,” sagde han til Sky Sports. "Ingen tvivl om det."

"Men jeg var nødt til at spille spillet igen. Jeg var i en meget god position bag Nico. I starten af løbet vandt jeg mange positioner, var oppe på P8 og beskyttede mig godt mod Lewis, fordi jeg havde DRS fra Nico og havde en god fart."

"Men så skar Nico chikanen, og jeg mistede DRS'en (på sjette omgang i en hændelse, der ikke blev undersøgt af stewards, red.).

“Nico kunne have indtaget positionen igen for at give mig DRS-beskyttelse, for så ville vi nemt have sluttet P7 og P8. I stedet blev jeg virkelig sårbar over for Lewis, og vi begyndte at kæmpe som sindssyge."

Kevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GPKevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GP
Copyright MoneyGram Haas F1 Team


"Og jeg begyndte at bruge denne dumme taktik, som jeg ikke kan lide," tilføjede han. "Men i sidste ende udførte jeg min opgave som teamplayer."

"Nico scorede sine point, fordi jeg skabte hullet til ham. Lewis og Tsunoda kunne ikke fange ham."

"Det er slet ikke sådan, jeg kan lide at køre racerløb, men det var min opgave i dag," lød det fra danskeren.

Selvom Magnussens forsvar ødelagde Hamiltons løb, sagde eksverdensmesteren bagefter, at han ikke så noget galt i forsvar – faktisk glædede Mercedes-køreren sig over, at Haas-køreren havde gjort tingene vanskeligere.

"Jeg mener, det er virkelig ærligt af ham (at indrømme sin 'dumme taktik', red.). Jeg synes, det er ret fedt,” sagde Hamilton til Sky.

Kevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GPKevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GP
Copyright MoneyGram Haas F1 Team


"Vi havde et godt løb. Det var lidt på kanten nogle steder, men det er det, jeg elsker. Jeg elsker at køre hårdt. Så for mig var det ikke rigtig frustrerende eller noget. Det er det, man gør for at samarbejde som et team."

"Så bravo," lød det fra anerkendende fra Hamilton.

Magnussen fik samlet tildelt tre 10-sekunders tidsstraffe for gentagne gange at forlade banen og opnå fordele, plus en fem-sekunders straf og et sort-hvidt flag for 'track limits' på de kun 19 men intense omgange omkring Hard Rock Stadium lørdag eftermiddag.

Hvis Magnussen havde fået tildelt to point for hver hændelse i sprintløbet, ville han være på 13 strafpoint og stå over for et løbsforbud, da tærsklen for en sådan sanktion er 12 point.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen tager pole i Miami Miamis GP: Løbsresumé - Norris tager sin første se »