Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/4 2022 klokken 17:04
Formel 1-feltet er rykket til Australien. Her venter der både teams og fans noget af en weekend.
I Europa skal B-menneskerne sætte kaffe over, for når feltet er downunder, så er det tidlig morgen herhjemme.
Australien har længe været sæsonåbneren for Formel 1-feltet, men har de senere år måtte se sig slået af Corona i 2020 og 2021, samt Bahrain og Saudi-Arabien i 2022. Det gør dog ikke bybanen mindre spændende.
Det officielle navn til weekendens løb er Formula 1 Heineken Australian Grand Prix 2022, så det Hollandske bryggeri har sneget sig med i weekendens navn.
Første gang der blev kørt løb på den populære bybane, det var tilbage i 1996, hvor Damon Hill kørte sin Williams i front under søndagens løb. Pole position-tiden i 1996 lød på 1:32.371, hvilket er næsten 12 sekunder langsommere end Hamiltons tid i 2019. Der kørte Hamilton en tid i Q3 på 1:20.486.
Albert Park er med sine 5,278 km og 15 sving en okay moppedreng for kørerne - specielt fordi, at barrierne er så tæt på banen. Der skal køres hele 58 omgange, hvilket betyder, at kørerne skal tilbagelægge 306,124 km på søndag.
Banen er lidt unik, da den er opbygget i en kombi af racerbane og almindelig vej i smukke omgivelser omkring Albert Park (heraf navnet).
Normalt er banen meget bumpet, hvilket er naturligt, når det samtidig er en bybane. Men som noget nyt til løbet, så har asfaltarbejderne været på arbejde omkring Albert Park. Banen har nemlig fået ny asfalt. Det er der nok mange kørere der er glade for, nu når mange teams lidt under det såkaldte porposing
Dækkene til weekendens herligheder det er de hårde C2, medium C3 og meget overraskende, C5-dækket.
Hver kører får stillet to sæt C2, tre sæt C3 og otte sæt C5-dæk til rådighed. Det bliver interessant at se, hvad det ender med i år, for der er nye biler, nye dæk og fælge. Kombineret med ny asfalt, så bliver det en interessant kombi, der venter.
“Problemet” med Albert Park er, at selve asfalten ikke er optimal, når racerne først kommer ud og giver den gas. Det tager lige noget tid, før der bliver kørt noget gummi i banen.
Pirelli har fastsat dæktryk til 1,68 foran og 1,48 bagved, og cambervinklen skal ikke overstige -3,5 grader for og -1,75 grader bagved.