Horner: Derfor endte Verstappen i barrieren inden løbsstart

På meget usædvanlig vis kørte Max Verstappen galt inden løbet overhovedet var begyndt. Nu forklarer Horner, hvorfor Verstappen ‘crashede’ på opvarmnings-omgangene.

Italiens Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 24/7 2020 klokken 10:07

Hollandske, Verstappen var i gang med at presse bilen på installations-omgangene, fordi han gerne vil synkronisere ottende gear, men hollænderen fejlvurderede situationen og endte i barrieren i sving 12.

Christian Horner så hændelsen direkte, og han har sat sine ord på, hvad der rent faktisk skete.

“Jeg var i gang med at se ud-omgangen på monitoren og jeg så Max køre af banen i sving seks/syv, “ lød det fra teamchefen, i en Red Bull-klumme.

“Han pressede på for at finde ud af, hvor vejgrebet var og så var han i gang med at synkronisere ottende gear på vej ned mod sving 12, hvilket betyder, at du skal køre med fuld gas for at nå synkroniseringen.”

“Banen var mere våd, end hvad han troede, og dækkene var meget kolde, ingen kunne helt tro i deres egne øjne at han endte i barrieren.”

“Heldigvis lykkedes det for ham at holde motoren kørende, og bakke ud af barrieren. Vi var usikre på, hvor stor skaden var og vi blev nødt til at beslutte om vi ville kalde ham ind til pitten, men vi traf det rigtige valg med at sende ham ud på startgridden, for at se om vi kunne få klaret arbejdet, så han ikke skulle tabe sin startposition.”

Ungarns Grand Prix 2020. Max Verstappen på andenpladsenUngarns Grand Prix 2020. Max Verstappen på andenpladsen
Copyright Red Bull Contentpool


Det betød også, at Red Bulls mekanikere (som blandt andet tæller danskeren, Ole Schack) kom på overarbejde, som følge af Verstappens ulykke. Mange troede ikke, at de kunne nå at reparere bilen, inklusiv hollænderen selv. Derfor havde holdchefen også stor ros tilovers for hans mekanikere.

Ungarns Grand Prix 2020. Max Verstappen på andenpladsenUngarns Grand Prix 2020. Max Verstappen på andenpladsen
Copyright Red Bull Contentpool


“Du skal være en sensationel pianospiller for at kunne arbejde med fingrene inden for det rum de havde, sådan er det stramme design på disse biler.”

Red Bull havde haft en frustrerende weekend på en bane, de ellers plejer at klare sig godt på, men slutresultatet blev alligevel godt for det østrigsk-ejede hold.

“Max puttede ulykken i baghovedet, og det var et tegn på modenhed fra ham og Albon, arbejdede og kæmpede sig op forbi nogle af de mest erfarne kørere i feltet,” lød det til slut fra Red Bulls holdchef.

Verstappen sluttede på andenpladsen, hvorimod Alexander Albon sluttede på fjerdepladsen, selvom de startede på henholdsvis syvende- og trettendepladsen.

Max Verstappen foran Alexander Albon. Brasiliens GP 2019.Max Verstappen foran Alexander Albon. Brasiliens GP 2019.
Copyright Getty Images / Red Bull Content Pool










OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er forholdsvis ny på BMF1, og han har set Formel 1 siden 2005, så det er det meste af hans liv.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner: Vi kan klare en rookie-kører BREAKING NEWS: 3 løb yderligere bekræftet »