Billeder: Smalle bagvinger på Monza

På Monza-banen er der stor fokus på topfart - dvs lav downforce, men kørerne har også brug for downforce i de snævre chikaner. BMF1 har kigget ind i garagerne for at se de mange bud på den perfekte bagvinge til Monza-banen.

Italiens Grand Prix 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 7/9 2019 klokken 10:09

Især Red Bull har en meget smal vinge til dette løb. Det er en del af Red Bulls nye low-downforce pakke til denne weekend og Alexander Albon har allerede udtalt at han er godt tilfreds med den indtil videre.

Søster-teamet Toro Rosso har ikke udviklet en særlig vinge til højfarts-baner, men bruger en modificeret vinge med færre elementer på Monza.

Italiens Grand Prix 2019. Bagvingen hos Toro Rosso under den første frie træningItaliens Grand Prix 2019. Bagvingen hos Toro Rosso under den første frie træning
Copyright Bil Magasinet BMF1



Hos de to øvrige top-teams, Ferrari og Mercedes, har man også en ekstra smal vinge på Monza.

Italiens Grand Prix 2019. Ferrari under de frie træninger fredag. Forrest Sebastian VettelItaliens Grand Prix 2019. Ferrari under de frie træninger fredag. Forrest Sebastian Vettel
Copyright Monzanet.it


Italiens Grand Prix 2019. Valtteri Bottas på vej igennem Ascari chikanenItaliens Grand Prix 2019. Valtteri Bottas på vej igennem Ascari chikanen
Copyright Monzanet.it


Til sammenligning har Ferraris Monaco-racer et helt ekstra lag af vinger under den primære vinge på toppen.

Charles Leclerc i MonacoCharles Leclerc i Monaco
Copyright Ferrari Media


McLaren har også en meget mindre bagvinge end ellers.

Italiens Grand Prix 2019. Bagvingen hos McLaren under den første frie træningItaliens Grand Prix 2019. Bagvingen hos McLaren under den første frie træning
Copyright Bil Magasinet BMF1


Williams har en relativt stor bagvinge, men det kan også ses på topfarten når racerne kører rundt. Dér ligger Williams med en af de laveste tophastigheder. Om det er et bevidst design-valg eller om det trængte team blot ikke har midlerne til at udvikle en særlig bagvinge, det vides ikke.

Italiens Grand Prix 2019. Bagvingen hos Williams under den første frie træningItaliens Grand Prix 2019. Bagvingen hos Williams under den første frie træning
Copyright Bil Magasinet BMF1


BMF1 har tidligere skrevet en længere og mere teknisk gennemgang af hvordan en frontvinge fungerer.
Det tekniske hjørne: Frontvinge-design

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Der skal være plads til pizza Italiens GP: 3. frie træning - Vettel hurtigst på »