Williams-kørerne forklarer

Alle er opmærksomme på, at Williams har årets langsommeste biler, men det er de færreste der ved hvad det er der gør dem så langsomme. Mercedes bærer ikke skylden.

Williams frontvinge . Copyright BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/9 2019 klokken 16:09

Med en af feltets stærkeste motorer og en fordel fra starten af den nye sæson, ved at de var et af de få hold, der testede de nye frontvinger i sidste sæson, var der mange der havde en forventning til, at Williams ville rykke frem på gridden i år.

Sådan er det som bekendt ikke gået, hvilket Robert Kubica og George Russell hjalp BMF1 til at forstå grunden til, under et interview på toppen af Williams motorhome på Monza.

"Som mange nok ved, har vi introduceret en ny aerodynamisk pakke for et par løb siden, der giver vores bil mindre vindmodstand, samtidig med at vi øger vores downforce," kom det fra Russell.

"Hvad de fleste dog ikke lader til at være klar over, er at vores bil har et meget voldsomt eftertryk (drag), der går voldsomt ud over vores tophastighed," tilføjede han.

Kubica understregede det, ved at fortælle, at de på Spa var hele 2 sekunder langsommere end de hurtigste på langsiden og endnu værre, var et sekund langsommere end de næst-langsommeste.

"Den nye aero pakke har gjort problemet lidt værre, hvilket vil gå ud over vores bils muligheder i denne weekend, hvor der er så mange langsider med høj fart," kom det fra Kubica.

Men Williams kan ikke bare sætte ældre komponenter på bilen, så de får mindre træk i bilen på denne bane, da komponenterne påvirker hinanden.

Konklusionen er, at det overordnet problem med 2019 Williams raceren er så stort, at det ikke bliver løst før 2020 sæsonen, hvor de kommer med en helt ny bil, der allerede er langt i udviklingen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Albon glæder sig til "normal" weekend Tæt på beslutning om kører hos Haas »