Formel 1 har i mange år benyttet sig af ´små´ 13” fælge, som er monteret med store ‘ballondæk’.
Fra 2020-sæsonen er det bestemt at gå over til at bruge de meget større 18” fælge, og at køre med en meget lavere profil på dækkene (højden på siden/væggen på dækket).
Det skyldes at dæk med lavere profil har mere relevans for dæk til gadebiler.
Nu er det så blevet bekræftet af Pirelli, hvilke tre hold der skal stå for testene af de nye typer dæk.
Pirellis nye 18" dæk med fælg (th).
Copyright Bil Magasinet BMF1
Mercedes, McLaren og Renault har fået ‘æren’ af at medbringe en bil til testene, baseret på et af deres 2018-chassiser.
Grunden til, at holdene er tvunget til at benytte et 2018-chassis, er for at undgå, at de kan drage fordel af testene. Hvilket også er derfor, at Pirelli deler alle dataene med alle 10 hold.
Faktisk fik alle 10 hold på gridden mulighed for at tilmelde sig testene, men det var sjovt nok kun de tre udvalgte teams, som havde tilmeldt sig.
Planen er, at hvert af de tre hold får tildelt en to-dages testsession i enten september, oktober eller november.
Herefter er planen, at Pirelli vil afholde et mere omfattende testprogram i 2020, hvor alle holdene gerne må deltage.