Solointerview med Günther Steiner (2/3)

Vi bringer her anden del af vores solointerview på Monza med Haas F1s teamchef Günther Steiner. Måske var et af dine spørgsmål med.

Günther Steiner Australiens GP 2018 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/9 klokken 13:09

Vi bringer her det andet solointerview ud af tre med Haas F1s teamchef Günther Steiner, som vi mødte i teamets hospitality center på Monza i forbindelse med Italiens Grand Prix. Der er tale om et såkaldt Q&A interview delvist baseret på vore læseres spørgsmål, så måske er et af dine med.

Hvad er din personlige holdning til Lawrence Strolls buy-out af Force India og at hans egen søn efter al sandsynlighed får et sæde i teamet?

”Jeg ved, at Lawrence Stroll har været involveret i Formel 1 i mange år med sine firmaer. For tyve år siden sponsorerede han Formel 1-teams bl.a. med Tommy Hilfiger og jeg er sikker på, at Stroll vil blive en god ejer af det nye team – sandsynligvis med sin søn som kører – det sidste har jeg dog ikke selv spurgt ham om. Han forstår mekanismerne bag Formel 1, og jeg tror at han vil blive en god ejer.”

”Om han sætter sin søn ind… jeg ved ikke rigtigt. Det vil altid være et problem at have sin søn i sit eget team. Men det er hans problem og ikke mit, du ved, så det må jeg hellere blande mig udenom. Men helt generelt vil det være et stort plus at få Lawrence Stroll som ejer af et Formel 1-team. Han har erfaring med motorsport og forstår den.”

BMF1 eksklusivt interview med Günther SteinerBMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner
Copyright BMF1


Jeg må lige komme med en oplysning og dermed ikke spørgsmål: en af vore kvindelige læsere synes, at du er fantastisk, og det vil hun, at du skal vide.

”(Günther ser op på sin pressechef, Stuart Morrisson?) Hørte du det?"

”Det har du aldrig før fået at vide,” informerer Stuart, og nu grines der højt og længe. ”Og det er en kvinde (mere latter).”

En anden læser spørger, hvad du mener Kevin ville beskæftige sig med, hvis han ikke var racerkører.

”Det var et specielt spørgsmål, og det har aldrig tænkt på. En fyr som ham ser man udelukkende som racerkører. Jeg kan jeg ikke se ham arbejde med andet.”

”Bare betragt hans familiehistorie, hans omgivelser. Jeg kan ikke se ham arbejde med andet end motorsport. Uanset hvad jeg måtte finde på at sige, vil det ikke give mening. Hans familiebånd… det er det eneste han har lyst til at gøre. Og med det drive han har… nej, jeg kan ikke se ham lave andet.”

Hvornår er Haas F1 klar til en podieplacering?

”Snart, håber jeg.”

”Som det er lige nu, er vi det fjerdebedste team, så vi behøver lidt mere held, for at det skal lykkes, men hvis du er med fremme tilstrækkeligt længe, så kommer det.”

”Jeg må også sige, at vi er ret gode til at skyde os selv i foden. Når vi er tæt på, så gør vi et eller andet og mister det. Men hvis vi er konsistente, fortsætter som nu og gør fremskridt, så kommer det også. Jeg kan ikke sige, at det bliver om seks måneder eller et år, men det vil komme.”

BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018
Copyright BMF1


”Det kan komme når som helst og det kan blive aldrig. Vi er der næsten, og så alligevel ikke. Som det er nu, behøver der at ske noget ude fra. Se bare med Perez og Ocon (P5 og P6 på Spa, red.). Det skete for dem, så lad os håbe, at det snart også kan ske for os. Det vil være fantastisk.”

I hvilke situationer vil du lade Kevin køre race og ikke være styret af teamordrer og taktik? På Spa kom han tættere på Romain under de sidste omgange og så alligevel ikke.

”Det er altid svært at afgøre. På Spa kom han tæt på, og normalt er jeg altid ret god til at lade dem køre race. Andre gange er de ikke gode til at respektere hinanden, og så bliver jeg nødt til at fortælle dem, hvad de skal gøre, hvad der kan tillades og ikke tillades.”

”Jeg vil være den første til at sige til dem ’hej gutter, hvis I har mulighed for det, så kan I køre race mod hinanden hele dagen’, men somme tider er der større ting at tage hensyn til, og det er teamet, og det skal beskyttes. Hvis de gør tossede ting, taber vi stort – dem inklusive – men de er normalt ret gode til at bedømme situationerne af dem selv.”

”Vi instruerer ikke vores kørere. Den, som er bedst i starterne, godt for ham. Hvem der kvalificerer sig bedst, godt for ham. Vi er der ikke hele tiden og instruerer og blander os. Det er i virkeligheden ret enkelt: den, som kvalificerer sig bedst, får den største fordel.”

”Vi er ret gode til at lade dem køre race, men somme tider er der temmelig meget adrenalin, og så bliver vi nødt til at få styr på dem.”

Tysklands Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under fredagens frie træningerSteiner har fuld tillid til de kommende opdateringer.
Copyright Haas F1


Hvordan ser du på mulighederne i de kommende opdateringer til næste sæsons bil?

”Det er en ting, der er svær at bedømme, for hvor langt er de andre teams? Som jeg sagde sidste år, så var jeg meget tillidsfuld til, hvor vi befinder os, men hvor var de andre? Jeg ved jo ikke hvad McLaren finder på og hvad Renault gør. Jeg har ingen idé om, hvor de er.”

”Jeg er dog meget tilfreds med den fremgang vi gør fra år til år, ligesom jeg var sidste sæson. Jeg var sikker på, at vi ville gøre det bedre end året før og det samme året efter… men igen, jeg ved ikke, hvor meget bedre de andre er blevet i mellemtiden. Selv hvis vi gør det enormt meget bedre, så kan de andre stadig være 10% bedre, hvormed vi stadig vil være bagefter.”

”Jeg kan dog sige, at vi gør fremskridt og at jeg er meget tillidsfuld, at vi har vist dem, at vi er stærke nok til at gøre os gældende. Og hvorfor kan jeg sige det så klart? Fordi vi gjorde det sidste år, og fordi jeg har noget historik at bygge det på.”

”Så vi vil forsøge at gøre det samme som de andre år og dermed gøre hvad vi kan for at blive nr. 4 eller 5 (i konstruktørmesterskabet, red.).”


Hermed slutter anden tredjedel af solointerviewet med teamchef hos Haas F1, Günther Steiner.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 3. frie træning. Vettel i front Italiens GP: Kvalifikationen LIVE fra Monza. Pole »