Solointerview med Günther Steiner (1/3)

I forbindelse med Italiens GP på Monza har vi haft mulighed for at få et solointerview med Haas’ teamchef, Günther Steiner. Måske var et af dine spørgsmål med.

Günther Steiner Australiens GP 2018 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 31/8 2018 klokken 13:08

Vi bringer her første solointerview, ud af tre, med Haas F1s teamchef Günther Steriner, som vi mødte i teamets hospitality på Monza i forbindelse med Italiens Grand Prix. Der er tale om et såkaldt Q&A interview delvist baseret på vore læseres spørgsmål, så måske er et af dine med.

Hvor sandsynligt er det, at vi på et tidspunkt kommer til at se en amerikansk motorleverandør i Formel 1

”Det vil være en fantastisk ting, og F1 forsøger at involvere amerikansk motorsport. Udfordringen er dog, at F1-motorer er meget komplekse, og jeg tror derfor, at mange fabrikker er bange for at involvere sig. Det Honda kom ud for de første år – og Honda er et meget dygtigt foretagende – viser at alt er meget vanskeligt. De vil ikke tage den tekniske og økonomiske risiko. Derfor tror jeg ikke, at nogen af dem er modige nok til at tage udfordringen op på nuværende tidspunkt.”

Hvilken bil kører du selv?

”En Toyota Tundra 2009. Og du ved, hvad det er for en… en pickup truck (latter)… ja, den er go’ nok… jeg har en pickup truck (mere latter).”

Teamchef Günther Steiner kører privat i en Toyota Tundra fra 2009 (dette er dog ikke hans).Teamchef Günther Steiner kører privat i en Toyota Tundra fra 2009 (dette er dog ikke hans).
Copyright IFCAR


Bor du da oppe i bjergene?

”Nej-nej, jeg bor ikke i bjergene. Jeg bor i en by, men du ved hvordan det er i Staterne. Alle kører rundt i pickup trucks derovre. Jeg bor i syd… og ’når du bor i Rom, så opfør dig som en romer’.”

Har I nogensinde overvejet et titelsponsorat ligesom Red Bull Aston Martin og Alfa Romeo Sauber

”Det er nu mere dem, der overvejer at bruge os end omvendt. Du ved jo, hvordan det er med penge. De er i den grad involveret, men hvis nogen kommer til os, er vi da positive.”

Nå, har I en underskrevet kontrakt på plads med Kevin for de næste sæsoner.

”(latter) Du kan bare skrive, at han ikke besvarede spørgsmålet (mere latter).”

Det gør jeg så… så lad os gå over til noget helt andet. Hvor meget information om bilen er baseret på rå data i forhold kørerens personlige input, når bilen kører ud på banen?

BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018
Copyright BMF1


”Jeg vil sige, at 98% af bilens data kommer fra det seneste løb og simulatorarbejdet. Kørerens input retfærdiggør de sidste justeringer. Enten det er Ferrari eller Mercedes, så er der altid plads til forbedringer, og i forhold til vores bil, er der altid plads til forbedringer, for vi har ikke de ressourcer, som de store teams er i besiddelse af.”

”Sidste år mødte vi op til træningerne med meget begrænsede data og skulle hele tiden lære. I den virtuelle verden kommer du til banen med data, for så er køreren allerede i sin komfortzone, hvorefter du foretager de sidste justeringer med aerobalancen o.l..”

”Hvis du foretager for mange justeringer, går det ikke, for vi har kun en begrænset tid til FP1 og FP2 (frie træning, red.) og et begrænset antal dæk til rådighed, så der er ikke mange chancer. Derfor møder vi altid meget velforberedt op med styr på 98% af bilens setup.”

Hvad skulle du egentlig i København? Det er der en del mennesker, der spørger om.

”Jeg var bare turist. Den sidste dag gik med nogle få forretningsmøder, og så kiggede vi os omkring. Jeg har aldrig været i København, så vi benyttede lejligheden til at se os omkring. Og jeg havde min kone med mig. Halvdelen af tiden som turist og halvdelen med forretninger.”

”Men spørg mig ikke om hvilken slags forretningsmøder, jeg holdt, for det kan jeg ikke fortælle dig om.”

BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018BMF1 eksklusivt interview med Günther Steiner, Monza 2018
Copyright BMF1


Sjovt nok er det præcis, hvad jeg gerne vil spørge dig om.”

”(latter) Ja, der ser du… jeg forudså dit spørgsmål.”

Ok, så lad os gå over til teknikken. Hvilken indflydelse tror du næste års regulativ vil få på bilerne.

”Målet er at opnå flere og bedre overhalinger, og det har jeg fuld forståelse for. Men Formel 1 er så kompleks en forretning. For det første har vi det nye regulativ – og folk udvikler ikke med vilje en bil, der ikke kan overhale. Og en hurtig bil udvikles ikke på en måde, så den bagved kørende har let ved at overhale.”

”Man forsøger nu at udfærdige et regulativ, der gør det lettere at opnå overhalinger, men bilerne vil blive ikke blive meget anderledes i forhold til i dag. Frontvingen en lille smule bredere og enklere, men hen ad vejen vil vi forsøge at gøre det hele komplekst igen.”

”Og det er præcis, hvad tusindvis af folk hele tiden forsøger – at finde et eller andet i regulativet, som de kan fortolke på. Og det lykkes hver gang. Om det lykkes at få flere overhalinger? Det håber jeg, men min personlige tillid til, at det lykkes, er meget lille.”


Hermed slutter første tredjedel af solointerviewet med teamchef hos Haas F1, Günther Steiner.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 1. frie træning. Perez hurtigst. Stroll om fremtiden og teamkammeraten »