Mercedes: Derfor tog vi fejl

Det er ingen hemmelighed, at en regnefejl kostede Lewis Hamilton sejren til årets første Grand Prix i Australien. Mercedes har forsøgt at forklare nærmere, præcis hvad der gik galt i maskineriet, da Vettel overhalede via pit stop.

Australians Grand Prix 2018. Safety Car . Copyright Mercedes AMG

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 2/4 2018 klokken 22:04

Efter Australiens GP gav Mercedes sine Twitter-følgere muligheden for at stille spørgsmål, som de ville gøre deres bedste for at besvare.

Her kom naturligvis spørgsmålet om, hvordan de udregner tiden, der skal være mellem to biler, førend man er i sikkerhed ved pitstops, samt hvordan de vil ændre deres software, så samme regnefejl ikke sker igen.

Ledende løbsingeniør Andrew Showlin forklarer på Mercedes’ hjemmeside:

”Vi ved hvor hurtigt en bil kan komme ind i pitten, fordi der er en 60 km/t grænse. […] I løbet af weekenden samler vi en masse data.

Det er aldrig helt en eksakt videnskab, fordi du ikke ved hvor hurtigt en bil kan komme gennem pitindgangen, og du ikke ved, hvor tæt på delta-tiden [tidsforskellen på at komme i pit og blive ude, red.] de holder sig.”

Ved andet spørgsmål fra Twitter, fortsatte Andrew:

“Vi identificerede, at der var en fejl med softwaren, der fortalte os, at Lewis var sikker på det tidspunkt, og at Vettel ville komme ud bag os.

Indlysende kom Vettel ud foran. Problemet var faktisk ikke med løbsstrategi-softwaren vi bruger, men et offline redskab, vi skaber disse delta-tider med.

Vi fandt en fejl i det redskab, hvilket betød, det gav os det forkerte tal. Tallet vi udregnede var omkring 15 sekunder, og i realiteten var det tal lidt mindre end 13 sekunder. Det var derfor, vi troede, vi var sikre og havde en lille margin.

Måden vi håndtere disse problemer i softwaren er det samme som hvis vi havde et pålidelighedsproblem. Det er i virkeligheden om at forstå alting der gik galt og samle al data.

Uvægerligt er det ikke kun én ting. Der er altid elementer, vi kan gøre bedre.

Med hvilken som helst af disse ting kigger vi på alt, der gik galt, finder ud af at løse det, og får disse processer på plads, så vi er sikre på, vi ikke får en gentagelse.”

Andrew Showlin forklarer samtidigt på Mercedes’ hjemmeside, at Lewis Hamilton godt kunne have presset bilen yderligere, men passede på benzinforbrug og dækslid.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sprint Race som kvalifikation? FIA blåstempler HAAS-samarbejdet med Ferrari »