Mercedes: Derfor tog vi fejl

Australians Grand Prix 2018. Safety Car . Copyright Mercedes AMG

Det er ingen hemmelighed, at en regnefejl kostede Lewis Hamilton sejren til årets første Grand Prix i Australien. Mercedes har forsøgt at forklare nærmere, præcis hvad der gik galt i maskineriet, da Vettel overhalede via pit stop.

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 2/4 klokken 22:04



Efter Australiens GP gav Mercedes sine Twitter-følgere muligheden for at stille spørgsmål, som de ville gøre deres bedste for at besvare.

Her kom naturligvis spørgsmålet om, hvordan de udregner tiden, der skal være mellem to biler, førend man er i sikkerhed ved pitstops, samt hvordan de vil ændre deres software, så samme regnefejl ikke sker igen.

Ledende løbsingeniør Andrew Showlin forklarer på Mercedes’ hjemmeside:

”Vi ved hvor hurtigt en bil kan komme ind i pitten, fordi der er en 60 km/t grænse. […] I løbet af weekenden samler vi en masse data.

Det er aldrig helt en eksakt videnskab, fordi du ikke ved hvor hurtigt en bil kan komme gennem pitindgangen, og du ikke ved, hvor tæt på delta-tiden [tidsforskellen på at komme i pit og blive ude, red.] de holder sig.”

Ved andet spørgsmål fra Twitter, fortsatte Andrew:

“Vi identificerede, at der var en fejl med softwaren, der fortalte os, at Lewis var sikker på det tidspunkt, og at Vettel ville komme ud bag os.

Indlysende kom Vettel ud foran. Problemet var faktisk ikke med løbsstrategi-softwaren vi bruger, men et offline redskab, vi skaber disse delta-tider med.

Vi fandt en fejl i det redskab, hvilket betød, det gav os det forkerte tal. Tallet vi udregnede var omkring 15 sekunder, og i realiteten var det tal lidt mindre end 13 sekunder. Det var derfor, vi troede, vi var sikre og havde en lille margin.

Måden vi håndtere disse problemer i softwaren er det samme som hvis vi havde et pålidelighedsproblem. Det er i virkeligheden om at forstå alting der gik galt og samle al data.

Uvægerligt er det ikke kun én ting. Der er altid elementer, vi kan gøre bedre.

Med hvilken som helst af disse ting kigger vi på alt, der gik galt, finder ud af at løse det, og får disse processer på plads, så vi er sikre på, vi ikke får en gentagelse.”

Andrew Showlin forklarer samtidigt på Mercedes’ hjemmeside, at Lewis Hamilton godt kunne have presset bilen yderligere, men passede på benzinforbrug og dækslid.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sprint Race som kvalifikation? FIA blåstempler HAAS-samarbejdet med Ferrari »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin Magnussen har kontrakt med Haas F1 indtil udgangen af 2018. I år handler det primært om at sætte den erfarne Romain Grosjean på plads, men også at score point når raceren er til det.


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Nedtælling

Næste løb: Aserbajdsjans Grand Prix
Dato: 29/4 2018 kl 15:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Aserbajdsjans Grand Prix
Løbsdato:29/4 2018
Bane:Baku City Circuit

Kinas Grand Prix
Løbsdato:15/4 2018
Bane:Shanghai

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. D.Ricciardo Red Bull
    2. V.Bottas Mercedes AMG
    3. K.Räikkönen Ferrari
    4. L.Hamilton Mercedes AMG
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. F.Alonso McLaren
    8. S.Vettel Ferrari
    9. C.Sainz Jr. Renault F1
    10. K.Magnussen Haas F1 Team
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton