Haas har fokus på aero i 2018

USAs Grand Prix 2017 . Copyright Haas F1

I hele 2017-sæsonen har et tilbagevendende problem hos Haas F1 været, at man ikke helt forstår bilen, herunder især dæk og aero. Det bliver der ændret på i 2018.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/1 klokken 10:01



Efter hvert løb har en tilbagevendende sætning fra både Romain Grosjean og Kevin Magnussen været, at Haas-teamet ikke helt forstår bilen, som under træning eller kvalifikation opførte sig på én måde, men under løbene på en anden måde. At møde op til hvert løb uden at vide, hvordan bilen vil reagere er langt fra optimalt.

Det forsøges der nu at blive ændret på, idet Haas F1 mander kraftigt op i 2018. Således oplyste teamchef Günther Steiner, at netop aero er den afdeling på fabrikken, hvor der ansættes flest ingeniører og teknikere til den nye sæson.

"Vi begyndte at få folk sidste år, og der er flere på vej. Der er flere end sidste år (2016, red.), da vi startede. Vi havde ikke tilstrækkeligt med folk, fordi vi var helt nye. Vores aeroudvikling bør derfor være bedre og mere konsekvent (i 2018, red.)," udtalte Steiner kort før nytår til amerikanske ESPN.

Modsat billedet, sluttede Renault foran Haas i konstruktørmesterskabet.
Copyright Haas F1


”Vi mener, at vi var bedre end sidste år (2016, red.), men vi kan bare ikke vise det med flere point. Otte point mere havde gjort os til helte.”

”Hvis du slutter som nr. 6 i din anden sæson, så er du en helt. Men vi sluttede som nr. 8 ligesom sidste år (2016, red.), og så virker det som om vi ikke har gjort noget som helst fremskridt - i hvert fald ikke nok.”

”Vi har gjort fremskridt. Især når man tænker på konkurrencen. Der er ingen virkelig dårlige team på gridden, hvilket jeg synes er en god ting. Men det gør det til gengæld også vanskeligt og konkurrencebetonet.”

En af Haas' store konkurrenter i 2018, bliver Toro Rosso, som Kevin Magnussen her holder bag sig i Ungarns Grand Prix 2017.
Copyright Haas F1


”Jeg er tilfreds med vores fremgang, men skuffet over at vi ikke kan vise, hvad vi har gjort…, at det ser ud som om, vi er, hvor vi var sidste år (2016, red.),” lød det fra Haas-chefen.

Med to års data fra hver bane på kalenderen, håber teamet, at man især vil have mere forståelse for, hvordan dækkene reagerer fra løb til løb. De tætte, tekniske bånd til Ferrari, som leverer motorer, samt til den erfarne chassisbygger, italienske Dallara, burde gøre det muligt.

Som i 207 bliver der tæt kamp om pladserne mellem Haas, Toro Rosso (nu med Honda-motorer), Sauber (nu med opdaterede Ferrari-motorer) og måske især fra McLaren (nu med Renault-motorer).

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nedbrud i 2017 er en fordel for 2018 Tillykke Schumacher »

Nedtælling

Næste løb: Aserbajdsjans Grand Prix
Dato: 29/4 2018 kl 15:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Aserbajdsjans Grand Prix
Løbsdato:29/4 2018
Bane:Baku City Circuit

Kinas Grand Prix
Løbsdato:15/4 2018
Bane:Shanghai

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. D.Ricciardo Red Bull
    2. V.Bottas Mercedes AMG
    3. K.Räikkönen Ferrari
    4. L.Hamilton Mercedes AMG
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. F.Alonso McLaren
    8. S.Vettel Ferrari
    9. C.Sainz Jr. Renault F1
    10. K.Magnussen Haas F1 Team
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton