Haas har fokus på aero i 2018

I hele 2017-sæsonen har et tilbagevendende problem hos Haas F1 været, at man ikke helt forstår bilen, herunder især dæk og aero. Det bliver der ændret på i 2018.

USAs Grand Prix 2017 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/1 klokken 10:01

Efter hvert løb har en tilbagevendende sætning fra både Romain Grosjean og Kevin Magnussen været, at Haas-teamet ikke helt forstår bilen, som under træning eller kvalifikation opførte sig på én måde, men under løbene på en anden måde. At møde op til hvert løb uden at vide, hvordan bilen vil reagere er langt fra optimalt.

Det forsøges der nu at blive ændret på, idet Haas F1 mander kraftigt op i 2018. Således oplyste teamchef Günther Steiner, at netop aero er den afdeling på fabrikken, hvor der ansættes flest ingeniører og teknikere til den nye sæson.

"Vi begyndte at få folk sidste år, og der er flere på vej. Der er flere end sidste år (2016, red.), da vi startede. Vi havde ikke tilstrækkeligt med folk, fordi vi var helt nye. Vores aeroudvikling bør derfor være bedre og mere konsekvent (i 2018, red.)," udtalte Steiner kort før nytår til amerikanske ESPN.

Modsat billedet, sluttede Renault foran Haas i konstruktørmesterskabet.
Copyright Haas F1


”Vi mener, at vi var bedre end sidste år (2016, red.), men vi kan bare ikke vise det med flere point. Otte point mere havde gjort os til helte.”

”Hvis du slutter som nr. 6 i din anden sæson, så er du en helt. Men vi sluttede som nr. 8 ligesom sidste år (2016, red.), og så virker det som om vi ikke har gjort noget som helst fremskridt - i hvert fald ikke nok.”

”Vi har gjort fremskridt. Især når man tænker på konkurrencen. Der er ingen virkelig dårlige team på gridden, hvilket jeg synes er en god ting. Men det gør det til gengæld også vanskeligt og konkurrencebetonet.”

En af Haas' store konkurrenter i 2018, bliver Toro Rosso, som Kevin Magnussen her holder bag sig i Ungarns Grand Prix 2017.
Copyright Haas F1


”Jeg er tilfreds med vores fremgang, men skuffet over at vi ikke kan vise, hvad vi har gjort…, at det ser ud som om, vi er, hvor vi var sidste år (2016, red.),” lød det fra Haas-chefen.

Med to års data fra hver bane på kalenderen, håber teamet, at man især vil have mere forståelse for, hvordan dækkene reagerer fra løb til løb. De tætte, tekniske bånd til Ferrari, som leverer motorer, samt til den erfarne chassisbygger, italienske Dallara, burde gøre det muligt.

Som i 207 bliver der tæt kamp om pladserne mellem Haas, Toro Rosso (nu med Honda-motorer), Sauber (nu med opdaterede Ferrari-motorer) og måske især fra McLaren (nu med Renault-motorer).

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nedbrud i 2017 er en fordel for 2018 Tillykke Schumacher »