Young Drivers reaktion på første møde med F1 2017

Når man læser udtalelserne fra de forskellige teams Young Drivers, forstår man, at det er hensiddes alt begribeligt, at køre en Formel 1-bil af 2017-modellen.

Mercedes' juniorkører George Russell tester Halo . Copyright Mercedes

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 7/8 2017 klokken 11:08

Da Formel 1-kørerne første gang satte sig bag rattet af de nye 2017-specifikationer var de alle overraskede over de nærmest ufattelige kræfter, som de væsentlig mere aggressive biler sender ned i asfalten.

På Hungaroring blev der sidste uge kørt en serie testkørsler, og her var det teamenes unge køreraspiranter, de såkaldte Young Drivers, som for første gang stiftede bekendtskab med monstrene.

Vi har samlet en serie udtalelser fra nogle af de unge kørere.

Charles Leclerc, Ferrari Young Driver og øjeblikkets førende i Formel 2-mesterskabet - Testede sidste år
"Det var meget specielt. Sidste år gik jeg fra GP3 til Formel 1, så skridtet føltes utroligt stort for mig. Nu går jeg fra Formel 2 til Formel 1, og skridtet føles selvfølgelig en del mindre, fordi bilerne i Formel 2 allerede er meget, meget hurtige. Men med denne aero og de brede dæk, er det helt utroligt."

Charles Leclerc
Copyright Haas F1


George Russell (billedet øverst), Mercedes Young Driver og førende i GP3 - F1 debut
"Det er helt anderledes. Heldigvis for mig har jeg lavet en masse simulatorarbejde med Mercedes, så jeg vidste, hvad jeg kunne forvente. Den største forskel er en servostyring i en Formel 1-bil og det kunne jeg straks mærke, da jeg var ude på banen. Også bremsekraften. Jeg forventede farten på langsiderne og downforce i svingene, men jeg tror ikke, at nogen forstår hvor fanstatisk bremsekraften er i disse biler. I GP3 går vi ind i svingene med 260-270 km/t og bremser ved 100-metermærket, men i dag gik vi ind med næsten 300 km/t og bremsede 25 meter senere. Det er lidt svært at få ind i hovedet, for det giver ingen mening. Men bilen er i stand til det."

Lando Norris, McLaren Young Driver og p.t. nr. 2. i det europæiske Formel 3-mesterskab - F1-debut
"Det var lidt af en udfordring at vænne sig til bilen, men sidst på dagen følte jeg mig meget tilpas. Jeg fik mange omgange under bæltet, og jeg nød virkelig oplevelsen."

Lucas Auer, Force India Young Driver og nr. 3. i DTM-mesterskabet - F1-debut
"Det var fantastisk. Når du slipper pitbegrænseren, når du opdager, hvor sent du kan bremse og hvor meget fart du kan køre med i svingene. Det er fantastisk. Det var en meget vigtig dag for mig, for jeg kommer fra WEC-biler (sportsvogns- og prototyper fra fx Le Mans, red.) og har brug mange omgange. Først i morgen, når jeg har sovet, tror jeg, at jeg helt forstår det."

Santino Ferruci.
Copyright Haas F1


Luca Ghiotto, Williams Young Driver og pt. nr. 5. i Formel 2-mesterskabet - F1-debut
"Det har været mere utroligt, end jeg havde forestillet mig. Bilen er utrolig at køre, og det tog mig selvfølgelig en del tid at tilpasse mig til sådan en kraftig bil. Jeg kørte mange omgange, hvilket jeg er ret overrasket over at kunne gennemføre."

Santino Ferrucci, Haas Young Driver og nr. 18. i Formel 2-mesterskabet (efter kun et enkelt løb). Testede F1 i 2016
"Der er ikke flere bremszoner, det er helt sikkert! Det er vejgreb og traktion, som er upåklageligt, og du kunne virkelig komme ind i apex selv i disse lange sving. Bilen ligger bare fast og kører derud af. Selvom banen (Hungaroring, red.) ikke er ret lang, kører du topfart i meget lang tid. Du går ind i Sving 1, og du bremser efter 100-metermærket. Så man kommer hurtigt op til 320 km/t eller der omkring. Det er den store forskel for mig, bremserne og den høje hastighed føles stort set som før, men her er der færre højhastighedssving (end Silverstone sidste år, red.)."

Gustav Malja, Sauber Young Driver og pt. nr. 11 i Formel 2-mesterskabet - F1-debut
"Det var fantastisk. Det var virkelig sejt og noget jeg har set meget frem til og arbejdet hen imod i lang tid. Og nu er det opnået. Bilen er virkelig, virkelig, virkelig hurtig og gør det rigtig godt i alle sving, og det er bare bedre, end det jeg er vant til. Med hensyn til kørestil kan du angribe mere, hvilket var ret godt, fordi det er sådan, jeg kan lide at køre. Vejgrebet er så meget bedre (end i F2, red.). Du kører bare ind i svinget, og bilens bagende bider sig bare fast, og det går så hurtigt ud af svingene. At køre ud af garagen første gang var helt surrealistisk."

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Christian Horner: Kun kvalifikationen adskiller os Vettel afviser Ferrari-tilbud »