Selv de største optimister har utvivlsomt forventet politisk modstand mod planerne om et kommende Formel 1-grand prix i København. Og de fik naturligvis ret.
Folkene bag projektet ledes af tidligere videnskabsminister og Herning-borgmester Helge Sander samt tidligere direktør i Saxo Bank, Lars Seier Christensen. Selve ruten er bl.a. blevet skabt i et samarbejde med tidligere F1-kører og Le Mans-vinder Jan Magnussen med konsulentbistand fra banedesigner Hermann Tilke.
Med forbehold for enkelte justeringer i ruten har Formel 1-organisationen og Tilke godkendt oplægget, hvorimod Københavns Kommune endnu ikke har givet sin endelige godkendelse men udelukkende haft et orienterende møde med initiativtagerne.
Foreløbigt udkast til Formel 1 banelayout i København.
Copyright BMF1
Fra politisk side begynder reaktionerne nu at rulle ind.
”Det ville være mere spændende, hvis vi fik prologen til Tour de France til byen eller nogle folkelige sportsbegivenheder som for eksempel en gymnastrada med 30.000 gymnaster fra hele verden. Det er sådan nogle ting, jeg lægger min energi i,” udtaler Københavns radikale borgmester for beskæftigelses- og integration til Berlingske.
På den anden side vil borgmesteren heller ikke agere dækbarriere for projektet.
”Jeg vil ikke stå i vejen for så stor en event som Formel 1 og muligheden for, at et udstillingsvindue for byen kan blive en realitet. Om vi selv skal arbejde hårdt for det og bruge ressourcer på det, er en politisk diskussion, som vi ikke har haft endnu,” siger hun.
Alternativets spidskandidat til Borgerrepræsentationen, Niko Grünfeld, er tydeligvis mere glad for cykler og elbiler end Formel 1-racere.
”Vi ønsker generelt en mangfoldig by, som kan markere sig på forskellige begivenheder. Der skal være noget for enhver smag, så jeg er ikke afvisende over for det. Men når man ser lidt dybere på Københavns identitet, så vil jeg meget hellere arbejde for at få Tour de France til byen. Hvad giver et Formel 1-løb tilbage til byen ud over en masse støj og larm og en masse CO2? Hvis de kørte på el, ville det være noget andet,” siger han til Berlingske.
Romain Grosjean i aktion på bybanen i Baku.
Copyright Haas F1
Gruppeformand for Socialdemokratiet på Københavns Rådhus, Lars Weiss, er ikke afvisende over for ideen, men har dog nogle forbehold.
”Der er meget store udfordringer, der skal afklares. Det skal ikke være sådan, at vi lader byen bryde sammen, fordi der skal være et stort event," mener han ifølge avisen.
Medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, Allan Mylius Thomsen, udtaler sig på Enhedslistens og miljøborgmester Morten Kabells vegne. Og ingen af dem er F1-fans, kan man fornemme.
”Det er hul i hovedet at lukke to store færdselsårer af, fordi der skal køres ræs i Københavns gader. Simpelthen. Jeg bor selv i København K, og derfor ved jeg, hvilket helvede det er, når de store arrangementer lukker dele byen af. Enhedslisten forsøger generelt at få bilerne ud af København, og dér er Formel 1-biler med 300 kilometer i timen ikke undtaget,” siger Allan Mylius Thomsen til Berlingske.
”Jeg har en mistanke om, at det har noget at gøre med et storpolitisk mindreværdskompleks,” mener medlemmet af Teknik- og Miljøudvalget.
Og sådan vil debatten utvivlsomt bølge frem og tilbage, indtil projektet er endeligt fastlagt.