Østrigs GP: Hot or Not

Det er dagen derpå, og det er tid til en subjektiv vurdering af weekedens begivenheder.

Østrigs Grand Prix 2017 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 10/7 2017 klokken 15:07

I den varme ende

Bottas fremtidssyn og veludførte kørsel
Hvad der egentlig skulle være en fejring af Bottas' sejr, der kom i hus efter solid kørsel, hvor finnen hverken satte fødder eller fingre forkert, er det ærgerligt at se, hvordan fokus relativt hurtigt flyttede sig til at omhandle det afgørende øjeblik - starten.

Lavede Bottas en tyvstart, eller gjorde han ikke? I undertegnedes optik lavede Bottas ikke en tyvstart. Han var faktisk bare en gambler og lod fingeren glide af knappen lige præcis på det rette tidspunkt. Bottas satsede på sin mavefornemmelse og turde give slip - og fik en gevinst. Det er sejt. FIA har efterfølgende udsendt denne pressemeddelelse om episoden:

"Systemet, der skal forhindre tyvstart, analyserer om en bil har flyttet sig den forudbestemt indstillede distance mellem punktet, hvor det sidste røde lys tændes og punktet, hvor lysene slukkes. Systemet, der hviler på den officielle timing fra Formula 1, har været i funktion de sidste 20 år, og har vist sig ekstremt pålidelig henover den tid. I henhold til dagens episode overskred Valterri Bottas ikke denne forudbestemte distance før startsignalet var givet. For at sige det enkelt: Han lavede en exceptionel heldig antagelse, om hvonår lysene ville slukke. Al bevægelse før det øjeblik at lysene slukkede var inden for den tolerance, der er opstillet. Heraf vil ingen af de mulige straffe for en sådan overtrædelse under artikel 38.3 C eller D blive uddelt bedømt ud fra brugen af den af FIA leverede transponder, der skal være placeret på bilerne som beskrevet."

Så burde der ikke være mere at sige i den sag! I øvrigt kan man efterfølgende spørge sig selv, hvor meget den start reelt betød for Bottas, der nok alligevel var kørt med sejren, hvis han havde startet bare 0,3 sekunder senere.

Romain Grosjean
Det tegnede ellers så ganske udmærket for Kevin Magnussen, der fra starten af weekenden kørte hurtigere end sin teamkammerat, men som bekendt skulle det ikke blive hans weekend. Et knækket hjulophæng og en efterfølgende motordefekt i løbet satte et kedeligt punktum for Kevin. Der var dog stor optimisme at spore i den anden side af garagen, hvor Grosjean kørte bemærkelsesværdigt stærkt i kvalifikationen. Løbet var ingen undtagelse, og det var faktisk en sand fornøjelse at se franskmanden i noget nær harmoni med sin racer, hvor han solidt satte gode point på kontoen og en overgang faktisk kørte lige op med Kimi Raikkonen.

Lance Stroll
Om man kan lide den unge knægt eller ej, så begynder han stille og roligt at blive bedre og bedre tilpas i raceren. Godt opløftet af sensationen i Baku, omend han fik en spand iskoldt vand i hovedet af Bottas bare 30 meter fra målstregen, så kørte Stroll sig faktisk fra en placering som nummer 18 helt frem som nummer 10 og scorede således et enkelt point. Og at gå fra weekender, hvor afkørsler næsten var fast inventar i TV-underholdningen til nu rent faktisk at performe mere stabilt tyder forhåbentlig på en Stroll, der har fået tæmmet sin iver og i stedet kører mere overvågent.

Hvem får ikke point på denne konto?

Daniil Kvyat
Personligt ved jeg ikke, hvad det er, der stadig holder den unge russer inde i Formel 1. Han fik sparket af Red Bull, netop fordi at han til tider kørte oversatset - og episoden på hjemmebanen i Sochi for et par år siden, hvor det lykkedes ham at vædre Sebastian Vettel to gange og sende ham ud af løbet gjorde, at man fik øjnene op for, at der manglede noget mere træning hos den unge komet.

I går var det ikke meget anderledes. Han kom som skudt ud af torpedorør på en ubåd, hvilket jo i og for sig ikke er dårligt, men at han ikke formåede at omsætte det til en solid kørsel og i stedet ende med at tage Fernando Alonso ud af løbet, gør det altså en smule ærgerligt, når han efterhånden har en del løb under bæltet. Og så kostede det i øvrigt også Verstappens videre deltagelse, hvor det retfærdigvis lige skal nævnes, at hollænderen ikke fik en særlig god start.

Joylon Palmer
Der gælder lidt det samme for den unge Palmer, som der gælder for Stroll og Kvyat. Han skal se at få boret sin popo ned i det sæde og få trådt pedalen ud af bunden af raceren. Han er en anonym og kedelig figur, der ikke er i nærheden af at præstere på samme niveau som Nico Hülkenberg. Selvfølgelig er Hülkenberg langt fra en kører, der altid kører fejlfrit, men når det virkelig spiller for tyskeren, så er han lysår foran Palmer. Der er gået lidt Stroll i ham, hvor han i modsætning til canadieren ikke ser ud til at kunne vende stimerne. Han er med garanti ude af Renault raceren af denne sæson. Renault har midlerne til at kunne investere i noget større og noget bedre.

Løbet i sig selv
Og så er der egentlig ikke meget andet at sige, end at løbet i sig selv ikke på nogen måde var imponerende. Ligeså hurtigt, som en kører kan gå fra 'Hero to Zero', ligeså hurtigt kan man falde fra de østrigske tinder, som man ellers så fint var blevet båret op på af løbet i Baku.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP, løbsresumé: Bottas vinder Årsagen til Magnussens exit fundet »