Honda lægger sig fladt ned

Bagenden på McLaren Hondas MCL32 . Copyright McLaren

Med en glorværdig fortid i Formel, hvor mesterskaberne kom på rad og række, troede Honda, at fabrikkens tilbagevenden til F1 ville være nem og lige til. Nu indrømmer motorchefen, at opgaven blev undervurderet.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/4 klokken 16:04



Det var faktisk blot et spørgsmål om få måneder, før Hondas motorer ville matche Mercedes i performance, men sådan gik det som bekendt ikke. Sidste sæson var en teknisk og PR-mæssig katastrofe for japanerne, og 2017 ser ikke ud til at blive bedre.

Nu lægger Hondas Formel 1-chef, Yusuke Hasegawa, sig flad ned og indrømmer i et interview, at fabrikken har undervurderet opgavens omfang.

”Faktisk tænkte vi, at det ville blive nemt, men det var vanskeligt at tage den nye teknologi til sig - det var min fejl,” indrømmer Hasegawa overfor Autosport.

”Vi gjorde gode fremskridt i prøvebænken, men så snart vi satte tingene sammen i V6-motoren, virkede det ikke. Vi var utroligt skuffede, men det var for sent, vi opdagede det, først ved jul (i 2016, red.)…. så vi måtte indgå nogle kompromisser.”

Der arbejdes hårdt hos McLaren-Honda i denne tid.
Copyright McLaren Media


Honda har siden haft alvorlige problemer med både stabilitet og vibrationer og McLaren-raceren er ikke hurtigere end 2016-specifikationen.

”Vi har store vibrationer… og næsten samme kræfter som 2016-enheden.”

”Det eneste jeg kan sige er, at vi slet ikke havde de problemer i prøvebænken. Men når vi får en gearkasse, drivlinje og dæk på, får vi resonans.”

Det kunne efterlade indtrykket af, at problemerne så ligger hos McLaren, som har udviklet chassiset, men det afviser Honda-chefen.

”Jeg giver ikke skylden til chassiset,” lød det ærligt fra Hasegawa.

Honda arbejder i denne tid på en opdateret pakke, som skal køre under Spaniens Grand Prix i maj.

”Hvis vi finder en god løsning, må vi skifte motoren i femte eller sjette løb, så jeg ønsker virkelig, at vi får opdateret vores nye specifikation inden da eller i det mindste senest på det tidspunkt,” lød det fra en presset Honda-chef.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Optur for Williams Jean Todt: Omstrukturering skal øge F1-feltet »

Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: USAs Grand Prix
Dato: 22/10 2017 kl 21:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

USAs Grand Prix
Løbsdato:22/10 2017
Bane:Austin

Japans Grand Prix
Løbsdato:08/10 2017
Bane:Suzuka

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. L.Hamilton Mercedes AMG
2. M.Verstappen Red Bull
3. D.Ricciardo Red Bull
4. V.Bottas Mercedes AMG
5. K.Räikkönen Ferrari
6. E.Ocon Force India
7. S.Perez Force India
8. K.Magnussen Haas F1 Team
9. R.Grosjean Haas F1 Team
10. F.Massa Williams
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton
2007 Kimi Räikkönen