Honda lægger sig fladt ned

Med en glorværdig fortid i Formel, hvor mesterskaberne kom på rad og række, troede Honda, at fabrikkens tilbagevenden til F1 ville være nem og lige til. Nu indrømmer motorchefen, at opgaven blev undervurderet.

Bagenden på McLaren Hondas MCL32 . Copyright McLaren

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/4 2017 klokken 16:04

Det var faktisk blot et spørgsmål om få måneder, før Hondas motorer ville matche Mercedes i performance, men sådan gik det som bekendt ikke. Sidste sæson var en teknisk og PR-mæssig katastrofe for japanerne, og 2017 ser ikke ud til at blive bedre.

Nu lægger Hondas Formel 1-chef, Yusuke Hasegawa, sig flad ned og indrømmer i et interview, at fabrikken har undervurderet opgavens omfang.

”Faktisk tænkte vi, at det ville blive nemt, men det var vanskeligt at tage den nye teknologi til sig - det var min fejl,” indrømmer Hasegawa overfor Autosport.

”Vi gjorde gode fremskridt i prøvebænken, men så snart vi satte tingene sammen i V6-motoren, virkede det ikke. Vi var utroligt skuffede, men det var for sent, vi opdagede det, først ved jul (i 2016, red.)…. så vi måtte indgå nogle kompromisser.”

Der arbejdes hårdt hos McLaren-Honda i denne tid.
Copyright McLaren Media


Honda har siden haft alvorlige problemer med både stabilitet og vibrationer og McLaren-raceren er ikke hurtigere end 2016-specifikationen.

”Vi har store vibrationer… og næsten samme kræfter som 2016-enheden.”

”Det eneste jeg kan sige er, at vi slet ikke havde de problemer i prøvebænken. Men når vi får en gearkasse, drivlinje og dæk på, får vi resonans.”

Det kunne efterlade indtrykket af, at problemerne så ligger hos McLaren, som har udviklet chassiset, men det afviser Honda-chefen.

”Jeg giver ikke skylden til chassiset,” lød det ærligt fra Hasegawa.

Honda arbejder i denne tid på en opdateret pakke, som skal køre under Spaniens Grand Prix i maj.

”Hvis vi finder en god løsning, må vi skifte motoren i femte eller sjette løb, så jeg ønsker virkelig, at vi får opdateret vores nye specifikation inden da eller i det mindste senest på det tidspunkt,” lød det fra en presset Honda-chef.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optur for Williams Jean Todt: Omstrukturering skal øge F1-feltet »