Dagens kører: Romain Grosjean

Op til sæsonstarten i Australien vil vi gennemgå alle kørere i feltet, så du er 100% klar til at se dem alle give gas i Albert Park den 15. marts. I dag fortæller vi om den anden side af Haas-garagen, nemlig Romain Grosjean.

Grosjean 2020 . Copyright Haas F1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 27/2 2020 klokken 10:02

Denne artikel er en del af BMF1s optakt til 2020 sæsonen. Vi har brugt vinterpausen til at opdatere og aktualisere alle vores kører- og team-sider og i slut-februar og frem til løbet i Australien, vil vi gennemgå dem alle én for én i denne serie

Romain Grosjean er født, opvokset og bor i Schweiz, men kører international motorsport under det franske flag. Med en schweizisk far og en fransk mor, så Frankrig store muligheder i at “adoptere” den hurtige dreng fra Schweiz, og gøre ham til Frankrigs næste store racertalent.

Grosjean gjorde sit indtog som testkører i Formel 1 tilbage i 2008 for det daværende Renault-team ved siden af sin rolle som kører i GP2-serien (det nuværende F2).

Ud af det blå blev Grosjean pludselig opgraderet fra testkører til et sæde i Formel 1, da han blev Fernando Alonsos teamkammerat hos Renault i 2009-sæsonens sidste syv løb.

Herefter blev det til en toårig pause i Formel 1, som bl.a. blev brugt til at vinde GP2-serien i 2011.

I 2012 var Grosjean tilbage i Formel 1 som teamkammerat til Kimi Räikkönen hos det daværende Lotus-team. Her blev Grosjean frem til og med 2015-sæsonen.

De første par sæsonener brillerede franskmanden i den sorte racer med hele ni ture på podiet. Økonomiske problemer for teamet gjorde, at de 132 point i 2013 blev vekslet med 8 point i 2014. Dog blev det til en enkelt podieplacering mere i 2015.

I 2016 skiftede franskmanden til det nystartede Haas F1-team med drømmen om at være med til at bygge et helt nyt team op fra bunden. Her har han været helt frem til 2020-sæsonen.

Grosjean er kendt for at være en af de hurtigste kørere i hele feltet over en enkelt omgang. Desværre er han også kendt for at være en kører, hvis performance afhænger meget af hans hans mentale tilstand. På en god dag er han umulig at slå. På en dårlig dag laver han mange fejl og sætter reservedelslageret på overarbejde.

Det var bl.a. Romain Grosjeans kørsel og ulykke på Spa i 2012, som var inspiration for det såkaldte ‘klippekort’, der blev indført til 2014-sæsonen (12 klip medfører udelukkelse fra et løb).

Grosjean fortsætter hos Haas F1 i 2020 og igen som teamkammerat med Kevin Magnussen.

Se alle vores statistikker, samt en opdateret formkurve for Romain Grosjean her: Romain Grosjean kørerside på BMF1

Læs desuden om Haas F1 hér: Haas F1 teamside på BMF1

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault og McLaren er sure på Racing Point Vettel klar til at forlænge »