Dækproblemer hos Haas – nytter de nye dele?

Haas kommer med flere opdateringer til bilen, når Spaniens grand prix køres denne uge. Romain Grosjean er dog bange for, at de nye dele ikke hjælper på de velkendte dækproblemer

Søndag på Baku City Circuit . Copyright Haas F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 6/5 2019 klokken 09:05

De fleste teams kommer som regel med de første opdateringer, når Formel 1-feltet rammer Barcelona. Sådan er det også i 2019, og Haas kommer med en ny og større teknisk pakke med opdateringer til deres VF-19. Men set i lyset af de seneste problemer med dækkene er Romain Grosjean ikke sikker på, at de nye dele vil få den helt store virkning.

"Det er en temmelig stor [opdatering], og vi håber på, at den hjælper. Men hvis vi ikke kan få dækkene til at virke, nytter det ikke noget", siger den slukørede franskmand, der endnu mangler at score point i denne sæson. Indtil videre er det kun hans danske holdkammerat Kevin Magnussen, som har formået at få point ved at køre en 6. plads hjem i Melbourne. Siden Australien har Haas ikke hentet point.

Romain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand PrixRomain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand Prix
Copyright Haas F1


Haas‘ VF-19 var ellers set som midterfeltets hurtigste bil under vintertesterne i Barcelona, men på grund af problemer med dækkene, er Haas blevet kørt bagud under løbet.

"Når det kommer til aerodynamikken og så videre, er vi helt på højde med de andre. Men hvis dækkene bare ikke virker, virker alt det andet heller ikke", forklarer franskmanden og fortsætter: "Jeg tror ikke, at det har noget med aerodynamikken at gøre, for jeg er sikker på, at vi har bedre downforce end andre biler i midterfeltet – og de kan godt få dækkene til at virke. Så det må være noget andet."

"I Barcelona plejer det at være varmt [hvilket kan hjælpe på dæktemperaturen], så det er ok. Men bagefter kommer vi så til Canada og Monaco [hvor det som regel er koldere]", siger Kevins 33-årige kollega, og kalder dækproblemerne for "forbandet irriterende". Og når der skal køres på en bybane som Monaco, får man de samme problemer som i Baku, hvis Haas ikke har fundet en løsning inden da.

Romain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand PrixRomain Grosjean - 2019 Aserbajdsjan Grand Prix
Copyright Haas F1


"Hvis vi vil være med i konstruktørmesterskabet og kæmpe om plads fire eller fem, så skal vi være hurtige på alle typer baner", indrømmer Grosjean. I Barcelona kan de varmere temperaturer være en stor fordel for Haas, men franskmanden trækker lidt i den retoriske håndbremse: "[Hvis] vi har problemer på alle andre baner [end Barcelona], så bliver det ikke særlig sjovt."

Haas har i øjeblikket kun hentet otte point i de første fire løb og ligger på en skuffende 8. plads. Det er kun Toro Rosso (fire point) og Williams (nul point), som har endnu færre point. Men set med de positive briller på er midterfeltet meget tæt, og der er kun ti point op til McLaren, som i øjeblikket ligger på 4. pladsen med 18 point.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Krig mellem Red Bull og Renault Opdateringer til Williams »