Ferrari har netop annonceret, hvad de kalder "en flerårig aftale" med Andretti Formula Racing om at forsyne Cadillacs kommende bidrag til Formel 1 med motorer, i F1 kaldt power units (PU), når teamet debuterer i 2026.
Cadillac ledes af TWG Global, der for nylig overtog driften af Andretti Global efter en del ballade mellem daværende CEO Michael Andretti, som kom i infight med de eksisterende F1-teams. Gruppens ansøgning blev derfor i første omgang afvist af et flertal på gridden, men efter at General Motors meddelte deres entré, fik den nye konstellation i november en foreløbig godkendelse til at stille op med to biler.
Den officielle godkendelse mangler stadig at blive annonceret.
Ferrari 065-06 Power Unit
Copyright Wikimedia Commons
General Motors (GM) vil drive teamet under Cadillac-brandet som en del af det tidligere afviste Andretti-projekt. Godkendelsen kom, da GM meddelte, at fabrikken vil fremstille deres egen PU, men at fabrikken havde brug for mere tid til udvikling af enheden, der er lovet klar til debut i 2028.
I ventetiden vil Cadillac F1 derfor køre med motor og gearkasse fra Ferrari, som i en erklæring udtaler:
"Ferrari N.V. annoncerer i dag en flerårig aftale fra 2026 med Andretti Formula Racing LLC om levering af motorenhed og gearkasse til motorsportsteamet ledet af TWG Global og General Motors, forudsat at Andretti Formula Racing LLC modtager skriftlig bekræftelse fra FIA-F1 om, at dets deltagelse i FIAs Formel 1 Mesterskab i 2026 er blevet accepteret og godkendt."
GM og TWG Global annoncerede i sidste uge, at den tidligere Virgin F1-, Marussia- og Manor-chef Graeme Lowdon træder ind som teamchef for projektet.
Cadillacs teamchef Graeme Lowdon har erfaring fra bl.a. det tidligere Marussia F1. Her fra Japans GP 2014
Copyright Marussia F1
I de første forhandlinger havde Andretti Global oprindeligt indgået aftale med Alpine om levering af PU'er, men den aftale faldt til jorden, hvilket dels skyldes, at Michael Andretti efter den indledende ballade blev "omdirigeret" til andet arbejde i organisationen, dels at Alpine samtidig annoncerede, at man fra 2026 dropper Renault til fordel for motorenheder fra Mercedes.
Aftalen betyder, at Ferrari, med Haas F1 og Cadillac F1, fra 2026 bibeholder to kundeteams på listen. Fra 2026, hvor en ny "formel" bliver introduceret, vil Sauber, som i øjeblikket kører med af Ferrari-enheder, nemlig køre med PU fra de nye ejere, Audi, som dermed bliver det tyske mærkes fabriksteam.
Især fra amerikansk side spekuleres der i, at den nuværende IndyCar-kører Colton Herta bliver en af de to chauffører hos Cadillac F1