2021-regulativet forklaret: Færre opdateringer, flere standarddele

Det kommende regulativ for Formel 1 vender i den grad op og ned på, hvad vi hidtil hidtil har været vidne til i motorsportens mest eksklusive klasse. Bl.a. mere standardisering og færre opdateringer.

Det nye design for 2021. . Copyright FIA Formula 1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/11 2019 klokken 19:11

I en lille artikelserie tager vi et nærmere kig på, hvad det kommende 2021-regulativ kommer til at betyde for Formel 1, og dette emne handler om det nye regulativs indvirkning på de hidtil temmelig kostbare opdateringer samt brugen af flere standarddele.

De konstante opdateringer i løbet af sæsonen blive væsentligt reduceret. Det indebærer f.eks., at aero-pakkerne med de små ‘vinglets’ her og der og alle vegne på bilerne vil være fortid. På dette område har de små private teams hidtil ofte været sat skakmat, hvis de ikke har haft adgang til vindtunneler.

Kritikere har anført, at indførelsen af standarddele vil gøre det vanskeligere at identificere bilerne, men regulativet åbner mulighed for, at teamene kan arbejde med designet inden for visse tolerancer, så bilerne ikke bliver ligeså ens som i nordamerikanske IndyCar.

Eksempler på standarddele er ‘vinglets’ over forhjulene, frontvinger som i 1990erne, hvor næsen var mere spids og havde færre vingeelementer. I det nye regulativ må der maksimum inkorporeres 4 vingeelementer på frontvingen.

Ayrton Senna, McLaren MP4-5. Monaco 19892021-regulativet giver mere spidse næser og enklere vingeelementer. Lidt som på Ayrton Sennas McLaren MP4-5. Monaco 1989
Copyright McLaren Media


I de første forslag til ændringer på selve PUen (power unit’en eller motorenheden) kasserede man oprindeligt MGU-H (turboen til energigenvinding fra udstødningens varme), men på grund af de temmelig store udviklingsomkostninger, som enheden hidtil har kostet fabrikkerne, blev man enige om at bibeholde den.

PUen bliver dog lidt tungere end den nuværende, og fra 2021 må der udelukkende benyttes almindeligt tilgængelige materialer til at bygge enheden. Udstødningssystemet vil blive føjet til listen af PU-dele og er begrænset til seks i løbet af sæsonen, før der udløses en straf til køreren.

Benzinpumpen være af en standardtype, som dels gør det billigere for teamene at benytte, men som samtidig også gør det nemmere for FIAs teknikere at checke det såkaldte ‘fuel flow’.

For at spare yderligere på omkostningerne vil der også komme restriktioner på designet af gearkassen, der i første omgang får pålagt en låst konfiguration, som teams og fabrikker ikke må ændre på.

Pirellis nye 18Pirellis nye 18" dæk med fælg (th). Der vil også komme en 'hjulkapsel' med data til tilskuerne.
Copyright Bil Magasinet BMF1


I de første udkast til det nye regulativ ville man oprindeligt forbyde dækvarmere, men teamene får alligevel lov til at bruge den nuværende type, omend med visse restriktioner.

Endelig arbejdes der på, at de kommende 18” hjul skal køre med standard ‘hjulkapsler’, som fremadrettet skal vise digital-tal med data til tilskuerne - eksempelvis bilens aktuelle placering, o.s.v..

Ovennævnte ændringer hæver bilens vægt med 25 kilo, hvilket til en start vil gøre bilerne langsommere. Erfaringen viser dog, at det næppe varer længe før en ny grænse overskrides.

Det nye regulativ er ikke stationært men vil blive udviklet løbende.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 2021-regulativet forklaret: juniorkørere får chanc Ricciardo ser frem til 2021 »