2019-regulativ uden smuthuller (endnu)

Blandt Formel 1-griddens teams er der bred enighed om et regulativ for 2019, som denne gang skal være uden mulighed for smuthuller – håber man.

HAAS . Copyright BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/1 2019 klokken 21:01

Hver gang et nyt sæt regulativer i Formel 1 bliver præsenteret, er der ikke afholdt mange grandprixer før et eller to teams har knækket koden og foretaget vitale ændringer på bilerne uden at man dermed har brudt regulativet.

Et af de tydeligste eksempler var Brawn GP, der udviklede dobbelt-diffuseren, som var den væsentligste årsag til at teamet løb med verdensmesterskabet i 2009. Brawns effektive version af diffuseren blev efterfølgende forbudt.

Men smuthuller er fortid – håber Formel 1s ejere, Liberty Media

Men med det nye regulativ er det tilsyneladende lykkedes at nå til enighed om, at det nu skal være slut med at finde smuthuller, som i sidste ende gør et nyt regulativ til en vittighed. Det lover Williams F1s tekniske chef Paddy Lowe i hvert fald.

Brasiliens Grand Prix 2009 på InterlagosJenson Button i Brawn GP. Brasiliens Grand Prix 2009.
Copyright Virgin


”Teamene har været ret klare og åbne – i det mindste nogle af dem – og fået lagt nogle ting på bordet og gået med til at begrænse sig,” udtalte Lowe til Autoport.

”Regulativet er meget restriktivt, hvilket jeg også håber viser sig at være tilfældet for alle andre (teams, red.), men vi kæmper for at få en masse ydelse ud af de frontvinger.”

”Det er mit indtryk, at teamene generelt ønsker klarhed… så de ikke får behov for at bruge en masse argumenter, når vi kommer til Australien, og det så viser sig, at regulativet har dårligt begrundede aspekter.”

”Med den indstilling har alle været meget entusiastiske med at få defineret tingene i mere eller mindre specificerede detaljer, så alle ved, hvad de arbejder med,” lød det optimistisk fra Paddy Lowe.

Billeder fra SilverstonePaddy Lowe.
Copyright Mercedes AMG


For nogle af deltagerne har det nye regulativ dog ikke været en enkel proces.

”Jo tættere du udfærdiger regulativet, des længere bliver det,” indrømmede Racing Points tekniske direktør Andrew Green.

”Det er et meget enkelt regulativ, men alle kommer op med ufattelig komplicerede løsninger.”

”Så det er et ubegribeligt kompliceret sæt regulativer, der har endemålet at skabe en ubegribelig enkel geometri,” lød det fra Racing Points direktør.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Schumachers familie: Vi følger Michaels ønske Intellektuel Russer »