Jarno Trulli

jarno trulli. Copyright

Som så mange andre racerkørere startede Jarno Trulli sin karriere som gokartkører. Efter flere mesterskabstitler, der iblandt et verdensmesterskab og et japansk mesterskab, fik Jarno Trulli chancen for at deltage i det tyske F3 mesterskab.

I 1995 debuterede Jarno Trulli i den tyske F3 B klasse, og rykkede i 1996 op i A klassen. Med seks sejre ud af 15 mulige vandt Jarno Trulli mesterskabet for det schweiziske KMS-Opel hold, der samtidig var udnævnt som Benetton Junior Team.

I 1997 rykkede Jarno Trulli op i Formel 1 serien, hvor han debuterede for Minardi-Hart. Det startede godt, og da Olivier Panis i det canadiske Grand Prix kørte galt og brækkede benene handlede Jarno Trullis manager Flavio Briatore hurtigt og fik Jarno placeret i Prost-Mugen Honda holdet hvor han ikke bare fortsatte sæsonen ud, men blev frem til 1999.

I år 2000 skrev Jarno Trulli kontrakt med Jordan holdet og her blev prædikatet ’Fast qualifier, slow racer’ hægtet på italieneren på grund af hans flotte kvalifikationer, der ikke blev forsvaret i løbene. Efter to år hos Jordan hev Flavio Briatore sin kører med til Renault, der vendte tilbage til Formel 1 som rent fabrikshold.

2002 blev ikke drømmeåret for Jarno Trulli, men gode præstationer som for eksempel en 4. plads i Monaco og en hårdt tilkæmpet 4. plads i Italien sikrede ham endnu et år hos Renault. I 2003 blev Jarno Trulli parret med Fernando Alonso, og en dynamisk duo var skabt. Jarno Trulli kvalificerede sig i Malaysia på plads 2, hvilket var hans bedste kvalifikationsresultat indtil da. Nye pointregler medførte pointscorende placeringer i 10 af årets 16 løb og en flot 8. plads i kørernes mesterskab.

I 2004 fortsatte Jarno Trulli sin fremgang. Flotte pointplaceringer og et besøg på podiet i Spanien blev bakket op med en flot sejr i Monte Carlos gader, men så begyndte det at gå galt. Jarno Trulli fik selvsikkerhed og præstationer bedre end sin holdkammerat medførte nye krav fra italieneren, der samtidig ragede uklar med manageren Flavio Briatore. Det blev ikke bedre, da et øjebliks uopmærksomhed kostede 3. pladsen i det franske Grand Prix på sidste omgang i det næstsidste sving, og dermed forhindrede en dobbelt podieplacering til Renault på hjemmebanen.

Det blev ikke bedre, da Jarno Trulli i Grand Prixet efter smadrede sin Renault racer med høj fart, og siden begyndte at anklage Renault for at give ham dårligere materiel. I løbet af få måneder gik Jarno Trulli fra at være etableret Renault kører med en god fremtid foran sig til fyret Renault kører og det belgiske Grand Prix blev Jarno Trullis sidste som Renault kører.

Man kan dog ikke holde en god kører bag sig, og da Olivier Panis stoppede sin aktive karriere efter det italienske Grand Prix, gik det stærkt og Jarno Trulli sad bag rattet hos Toyota i det kinesiske Grand Prix.

Hurtigt fik Jarno Trulli forhandlet en kontrakt hjem for år 2005 og 2006. 2005 blev rigtig godt for Jarno Trulli. Specielt første halvdel af sæsonen satte han holdkammeraten Ralf Schumacher i skyggen og scorede Toyotas første podieplaceringer. Da Toyota indsatte TF105B faldt Jarno Trulli dog lidt igennem. Bilen passede ikke så godt til Jarno Trullis kørestil og Jarno kæmpede med bilen i den sidste del af sæsonen.

2007 så længe ud til at blive det sidste år hos Toyota for Jarno Trulli, men efter Ralf Schumacher er blevet fyret, er Trulli nu igen helt fremme i skoene. Han vil gøre alt for at komme videre fra den katastrofale 2007-sæson, hvor teamet kun scorede 13 point.

I 2008 blev Jarno Trulli første kører hos Toyota hvor han hjalp debutanten Timo Glock sikkert gennem de mange forhindringer der findes i sporten.

2010 var året hvor Toyota pludselig ikke længere var på gridden, hvilket mange troede var enden på Trullis Formel 1 kariere.
Men Trulli ville det anderledes og valgte at skrive under på en kontrakt med et af de nye hold på Gridden, det nye Lotus hold, der ud over navnet, intet havde at gøre med det gamel Lotus hold at gøre.

I 2012 kommer holdet med Trulli til start som Caterham, efter det gamle Renault hold har vundet retten til Lotus navnet.

Personligt
Højde 173 cm
Vægt 60 kg
Gift med Barbara. De har to børn
Sport Karting, motorsport
Hobby Musik, fitness
Yndlings mad Italiensk
Yndglings drink Cola
Hjemmeside www.jarnotrulli.com/



Diverse oplysninger
NationalitetItaliener
Fødselsdag13/07 1974
Antal sejre1
Antal poles4
Antal point i karrieren269.5
Antal startede grand prix'er288
Vis alle pole positions


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2006 Kører Toyota 8
2007 Kører Toyota 12
2008 Kører Toyota 11
2009 Kører Toyota 9
2010 Kører Lotus 18
2011 Kører Lotus 21


2018 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
I alt i 2018 0