Timo Glock

Billeder fra Koreas GP 2011. Copyright Marussia Virgin Racing

I 2012 kører Timo Glock sin tredje sæson for Marussia F1 Team.

Timo Glock startede sin motorsports karriere som 15-årig i 1998. Han vandt adskillige karting mesterskaber, såvel som BMW ADAC Formel Junior mesterskabet i 2000, og BMW ADAC mesterskabet året efter.

I sit første tyske F3 mesterskab i 2002, sluttede han som nummer tre og blev efterfølgende udkåret til årets rookie. I 2003 deltog han i Formel 3 Euroseries og sluttede som nummer fem.

I 2005 vendte Glock blikket mod USA. Han fik en aftale i stand med Paul Gentilozzi´s Rocketsports Team som kørte i Champ Car. Her kørte han en spændende sæson med masser af gode løb og sluttede som samlet nummer otte.

Man kan ikke sige GP2 uden at nævne Glock, for i 2006 gjorde han sig særdeles bemærket. Det var hans første år i serien, og trods en middelmådig BCN Competicion-racer, var det klart, at her var en ung mand der kunne noget med en bil. Halvvejs gennem sæsonen, skiftede Glock til iSport, noget der for alvor sendte den unge tysker frem i feltet. Han imponerede alt og alle, og selvom det var en vis Lewis Hamilton der løb med titlen det år, var Glock´s navn på alles læber, da han sluttede som nummer fire i den samlede stilling.

Timo Glock vandt sprintløbet på Monza og GP2-mesterskabet i 2007.
Copyright GP2 Series


I 2007 var Glock endnu en gang at finde i GP2 serien, og han vandt fem løb ud af 21. Konkurrencen var benhård, og længe skiftede stillingen mellem ham, di Grassi, Pantano og Filippi, men med elleve point ned til nummer to, di Grassi, kunne Glock krones som GP2 mester.

Timo Glock debuterede rent faktisk i Formel 1 helt tilbage i 2004. Han kørte for Jordan-teamet og løbet var det Canadiske Grand Prix, og her sluttede han først som nummer 11. Efter en diskvalifikation af begge Williams og Toyota-kørerne, rykkede Glock op og sluttede altså som nummer 7.

I 2006 testede Glock for BMW-Sauber, hvilket førte til, at han blev en af teamets testkørere for sæsonen 2007.

Da Robert Kubica crashede voldsomt i Canada, troede mange at Glock ville træde i stedet for, men valget faldt på teamets første-testkører, Sebastian Vettel. Den unge tysker imponerede dog også, og imens ventede Glock så på sin chance.

Den kom så sidst i 2007, hvor Glock skrev under på en tre-årig aftale med Toyota. Han får Ralf Schumachers sæde og er altså nu fuldbefaren Formel 1-kører.

Timo Glock i TF108.
Copyright Toyota F1


Årene hos Toyota bød på både opture og nedture. Enten var Toyota-racerne konkurrencedygtige, som da Timo Glock og Jarno Trulli kvalificerede sig på plads to og et i Bahrain 2009, og andre gange kæmpede de for at kvalificere sig i den bedre halvdel.

I det første år hos Toyota blev det til en heldig podieplads i Ungarn, da alle favoritterne udgik eller fik tekniske problemer, så Timo fik lov at stå på plads to på podiet.

Samme position fik han lov at stå på i Singapore 2009, men ellers var det dog så som så med resultaterne. Toyota-karrieren sluttede på sidelinien, da Timo efter et uheld i Suzuka fik så store skader, at han sad ude resten af sæsonen.

Få dage efter sæsonen blev den tyske arbejdsløs, da Toyota den 4. november 2009 trak sig ud af Formel 1. På trods af en kontrakt for 2010 stod tyskeren, der blev regnet som et af de spændende talenter uden arbejde.

Timo Glock var tæt på at forlade Formel 1, da Toyota trak sig ud af Formel 1.
Copyright Toyota F1


17. november 2009 skrev Timo Glock kontrakt med Manor GP (der uger senere blev omdøbt til Virgin Racing), der reddede den unge kørers karriere.

Hverken 2010 eller 2011 blev noget at råbe hurra for. Ikke en gang kvalificerede Timo sig i Q2 og efter begge sæsoner stod ærkerivalerne fra Hispania Racing foran Timos hold.

Til 2012-sæsonen er der sket store ændringer på holdet. Glock har fået den tredje nye holdkammerat på tre år, holdet er gået bort fra design af bilen på computer uden vindtunnelbrug til brug af McLarens vindtunnel, køresimulator og teknisk knowhow.

Timo Glock har ikke haft det sjovt i de foreløbig to år han har kørt for Marussia Virgin Racing.
Copyright Michael Ewert


Samtidig har Marussia tilknyttet den tidligere Renalt-mand Pat Symonds som teknisk konsulent, så udsigterne til bedre resultater i 2012 er til stede, men sæsonforberedelserne har nærmest som altid i et af de helt små hold ikke været optimale, men hos Marussia har Timo Glock sikret sin Formel 1-fremtid.

MEW



Diverse oplysninger
NationalitetTysker
Fødselsdag01/01 2007
Antal point i karrieren51
Antal startede grand prix'er92
Vis alle pole positions


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2007 Testkører BMW Sauber -
2008 Kører Toyota 12
2009 Kører Toyota 10
2010 Kører Virgin Racing 24
2011 Kører Virgin Racing 24
2012 Kører Marussia F1 Team 24


2018 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
I alt i 2018 0