BMW Sauber



BMW deltog for første gang i 1952 i det som dengang svarede til nutidens Formel 1, selvom det indtil 1968 kun blev til en enkelt optræden i løb uden for Tyskland. Herefter tog fabrikken en pause indtil 1982, hvor BMW blev motorleverandør til Brabham.

Samarbejdet resulterede i den sydtyske motorproducents første sejr, da Nelson Piquet vandt i Østrig. Ved samme lejlighed tog holdkammeraten Ricardo Patrese overraskende andenpladsen.

Samarbejdet med Brabham varede frem til og med 1987-sæsonen med samtidige motorleverancer til andre hold, såsom Arrows og Benetton.

Herefter skulle man helt frem til 2000, inden BMW igen gjorde sin entre i Formel 1. Denne gang satsede man 100% på et samarbejde med Williams, hvor blandt andet Tom Kristensen var testkører i bilen.

Samarbejdet så fra starten meget lovende ud, og BMW-motoren fik hurtigt ry for at være i den absolutte elite. Det lykkedes dog aldrig at opnå det endelig mål: at blive verdensmestre. Efterhånden som sæsonerne gik kom der flere og flere gnidninger mellem Williams og BMW, hvilket til sidst resulterede i, at BMW valgte at forlade samarbejdet og opkøbe Sauber holdet.

Peter Sauber havde allerede haft en glorværdig karriere som teamejer blandt andet med en sejr for Mercedes i Le Mans, 1989.

I 1993 trådte schweizeren ind i Formel 1. Det blev aldrig til sejre, men derimod seks podieplaceringer – senest med Heinz-Harald Frentzen i 2003.

Højdepunktet for den lille fabrik kom i 2001 med en samlet fjerdeplads i konstruktørernes mesterskab.

BMW Sauber blev en realitet i 2006, hvor tyskerne købte Peter Saubers livsværk. Ingen af parterne var novicer i Formel 1, men det var dog første gang, at BMW alene stod i spidsen for sit eget hold. Teamchef Mario Theissen brugte en del energi på at nedtone forventningerne til teamet, men alligevel sluttede tyskerne debutsæsonen på en 5. plads med 36 points, blot et enkelt point foran Toyota. Bestemt ikke en dårlig start.

Ikke uden grund var forventningerne skruet en del i vejret i 2007, og med en toptunet Robert Kubica og erfarne Nick Heidfeld bag rattet, var kortene blandet fint. BMWen nåede aldrig helt op i samme gear som de to front runners, Ferrari og McLaren, men da McLaren blev diskvalificeret på grund af urent trav i en meget omtalt spionaffære, rykkede de elegante, blå-hvide biler en plads op i regnskabet og snuppede andenpladsen i konstruktørmesterskabet med imponerende 101 point og fik samtidig 2 podieplaceringer.

Ikke uden grund er forventningerne til BMW Sauber steget som en Tour de France bjergetape udenfor kategori, og 2008 kan meget vel blive året, hvor både Ferrari og McLaren skal holde godt øje med bakspejlene. Mario Theissen har ihvertfald annonceret, at 2008 bliver året, hvor den første sejr skal hentes, og hidtil har han holdt, hvad han har lovet.

Generel info
Hold ejer BMW og Peter Sauber
Hovedkvarter BMW Sauber F1 Team
Wildbachstraße 9
CH-8340 Hinwil, Schweiz
Debut i F1 Sydafrika 1993
Verdensmester - konstruktører -
Verdensmester - kører -
Ansatte ca. 400
Budget ca. €245 millioner
Hjemmeside bmw-sauber-f1.com.com


Personer
Teamchef Mario Theissen
Teknisk direktør Willi Rampf
Teammanager Beat Zehnder
Chefdesigner Willy Rampf
Chefingeniør Jacky Eeckelaert
Chefaerodynamiker Willen Toet
Motorchef Heinz Paschen
Piloter Nick Heidfeld (16)
Robert Kubica (17)


Bilen
Navn F1.08
Dæk Bridgestone
Længde 4610 mm
Bredde 1800 mm
Højde 1000 mm
Sporvidde (foran) 1470 mm
Sporvidde (bagerst) 1410 mm
Akselafstand 3113 mm
Chassis BMW Sauber F1 Team
Gear BMW Sauber Formel 1 gearkasse med 7 gear
Bremser Brembo
Vægt 600 kg


Motor
Navn BMW P86 V8
Ydelse ca 900 Hk
Køling Ikke oplyst
Tændrør Ikke oplyst
Motorstyring Magneti Marelli
Benzin Ikke oplyst
Motorvægt 95 kg



Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.bmw-sauber-f1.com
Team ejerBMW
Antal sejre1
Antal poles1
Antal point (alle år)308
Antal startede grand prix'er70


2017 sæsonen


Nr. Løb Kørere Placeringer Point
I alt i 2017 2017
Sidste år