Hvordan kan et lille team som Haas, lave et kæmpe perfomancespring, så det pludseligt har en bedre bil end Aston Martin, Alpine og McLaren?
Det vil tre teams åbenbart gerne have svar på, og derfor har de bedt FIA om at kigge nærmere på Haas VF-22 og Ferrari F1-75.
Det skriver de tyske motormagasin
auto motor und sport.
Spørgsmålet er igen, om de ligner hinanden for meget, og om FIA’s regler angående bl.a. de såkaldte ”listed parts” er blevet overholdt.
Som nævnt er der ingen teams, der ønsker at stå ved, at de har bedt FIA om at kigge på både Ferrari og Haas, men det menes at være enten McLaren, Aston Martin, Alpine og/eller Mercedes.
Diskussionen om Haas og Ferrari er som sådan ikke ny: Haas har altid været et af Ferraris kundeteams og benyttet sig af flere dele fra Ferrari.
Bahrain vintertest. Kevin tilbage hos Haas
Copyright Haas F1
I 2017 og 2018 var der også kritik af samarbejdet mellem Ferrari og Haas, men kritikken er forstummet de senere år, da både Ferrari og Haas har haft svært ved at levere gode præstationer.
I 2020 blev Racing Point, nu Aston Martin, beskyldt for at have kopieret Mercedes med deres såkaldte ”pink Mercedes”, hvilket endte med, at FIA straffede Racing Point.
Racing Points daværende teamchef Otmar Szafnauer er nu teamchef hos Alpine, og han udtaler iht. auto motor und sport:
"Haas er et lille team, der i løbet af vinteren har formået at komme op på en tredjeplads. Det er en lille smule overraskende. Jeg havde forventet, at styrkeforholdet i forbindelse med reformen af reglementet kun havde ændret sig lidt, da reglementet favoriserer de teams, der har mere knowhow og en bedre infrastruktur. Men jeg er overbevist om, at FIA vil undersøge sagen og komme til de rigtige konklusioner angående ligheden mellem de to biler."
auto motor und sport påpeger, at der rent faktisk er flere forskelle end ligheder mellem Haas VF-22 og Ferrari F1-75.
Ferrari F1-75
Copyright Ferrari
Men så er der også spørgsmålet om brugen af ingeniører, vindtunneler, computersystemer og kontorer – kort sagt den såkaldte infrastruktur til udviklingen af bilerne, som tre teams åbenbart mener, at Haas og Ferrari har overtrådt.
Haas har rent faktisk et kontor i Maranello og køber 70 procent af deres bil hos Ferrari. Desuden har Haas overtaget ca. 25 ingeniører fra Ferrari, da ellers ville have stået uden arbejde som følge af budgetloftet i F1. En af de mest prominente nye ansatte hos Haas er den tekniske chef Simone Resta, der tidligere var chefdesigner hos Ferrari.
McLaren-teamchef Andreas Seidl er i hvert fald ikke begejstret for samarbejdet mellem Haas og Ferrari:
"For os drejer det sig om princippet. To teams bør ikke have andet end motoren og gearkassen tilfælles. Der må ikke være nogen fælles brug af infrastrukturen. Vi ved fra FIA, at det er umuligt at overvåge alle typer af [videns]overførsel. Hvad man ikke kan kontrollere, bør være forbudt. Faren er, at informationsudvekslingen gør B-teamet bedre [Haas] og samtidigt hjælper A-teamet [Ferrari].”
FIA har i skrivende stund ikke udtalt sig om sagen.