Slut på en epoke: Renault dropper sin motor

Så blev det endeligt bekræftet: Den franske bil- og motorfabrikant Renault kaster håndklædet og dropper deres egen motor. Fra 2026 kører Alpine med en Mercedes-motor.

Renault billeder fra Enstone . Copyright Renault Motorsport

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 30/9 2024 klokken 18:09

Rygterne har svirret længe, men i dag faldt afgørelsen endeligt:

Renault trækker stikket og vil ikke længere producere F1-motorer efter det nye motorreglement træder i kraft i 2026.

Det skriver bl.a. motorsport.com.

Derfor har Alpine nu påbegyndt forhandlinger med Mercedes om at købe deres motor, eller rettere power unit fra 2026.

Esteban Ocon imellem en Mercedes og Ferrari. Monacos GP 2023Esteban Ocon imellem en Mercedes og Ferrari. Monacos GP 2023
Copyright Alpine F1


Ifølge Renault skal motorfabrikken i Viry-Chatillon konverteres til et teknikcenter, der i fremtiden skal bidrage til at forbedre teknologien i de kommende biler fra Renault og Alpine.

Viry-Chatillon har været basis for Renault F1-motorudvikling siden 1977.

Formel 1 havde ellers håbet på at kunne tiltrække flere motorproducenter til sporten, men umiddelbart ser det modsatte ud til ar være indtruffet.

Så sent som i januar i år var Renault/Alpine ellers åben over for at ville levere motorer til et kommende Andretti-team i Formel 1, men Andretti blev som bekendt afvist, bl.a. på baggrund af, at Andretti og General Motors ikke stillede til start med deres egen motor.

Besøg hos Renault F1 i Enstone. Renaults RS01 racer som også blev kaldt te-pottenBesøg hos Renault F1 i Enstone. Renaults RS01 racer som også blev kaldt te-potten
Copyright Bil Magasinet BMF1


Dermed slutter en epoke i Formel 1:

Ud over at have sit eget team har Renault også leveret motorer til andre teams som Lotus, Tyrrell. Ligier, Williams, Benneton, Red Bull, Caterham og McLaren.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dør Renaults F1-motor i dag? Det tekniske hjørne: Motorreglementet gennem tider »