Det tekniske hjørne: Motorreglementet gennem tiderne

En rigtig Formel 1 motor har 10 cylindre. Eller har den 12? Og hvad med turbo? BMF1.dk gennemgår hér hvordan Formel 1 motorer har udviklet sig gennem årene og hvordan fremtiden ser ud, allerede fra 2026.

Mercedes power units . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 30/9 2024 klokken 21:09

Siden 2014 har Formel 1-motorer haft et V6-layout, suppleret med en el-motor og batteri, som lades op når racerne bremser kører rundt. Det er den mest avancerede motor gennem tiderne i Formel 1 og i daglig tale kaldes den ikke bare for en motor, men en "Power unit", som dækker over motor, turbo, styringselektronik, el-motor og batteri.

Antal cylindre

Jo flere cylindre, jo mere volumen til at brænde benzin af, vil man normalt sige. Men motorens samlede slagvolumen er begrænset af reglementet, så hvad er bedst? 3,0L V10 motor eller 3,0L V12? V12 motoren kan køre højere omdrejninger og dermed flere hestekræfter, men det koster på forbruget. Da V12 motoren var tilladt, kunne Formel 1 holdene bruge så mange motorer under en løbsweekend, som de havde råd til, så Ferrari udnyttede dette til at bygge en stærk V12 motor der dog vejede mere og holdt kortere end konkurrenternes motor. Denne motor gav især en fordel på de meget hurtige baner, Monza og Hockenheim.

Indtil 1986 tillod reglementet både motorer med og uden turbo eller supercharger, men den maksimale volumen var forskellig, fx. fra 1954 hvor en supercharged motor havde en begrænsning på 0,75L mens almindelige sugemotorer havde en begræsning på 2,5L. Dog var der ingen hold der valgte at bygge den mindre, turbo-baserede variant i de først F1 sæsoner.

Årstal Volumen Motordesign
1947–1953 1,5L el. 4,5L R4, R6 og V12 super/benzin
1954–1960 0,75L el. 2,5L Boxer 4, R4, R6 og V6 super/benzin
1961–1965 1,5L V6, V8 og R4 benzin
1966–1986 1,5L, 2,0L el. 3,0L V6, V8 og R4 turbo
1987-1988 3,5L V6 el. V8 turbo
1989-1994 3,5L V10 el. V12 benzin
1995-2005 3,0L V8 benzin
2006-2013 2,4L V8 benzin
2014-2025 1,6L V6 turbo hybrid
2026- 1.6L V6 turbo hybrid

Kilde: Wikipedia

I årene 1989 til 1994 gav reglementet frit valg mellem V10 og V12, men det var kun Ferrari der valgte at have en V12 motor, hvilket gav dem en lille styrkefordel. Fra 2000 blev reglementet ændret til kun at være V10 motorer for alle. Dette blev løbende reduceret til V8 i 2006 og V6 i 2014, som også kaldes hybrid-æraen.

Turbo eller ej

Efter 80'er-æraen med turbomotorer, blev reglementet lavet om for at sænke hastigheden på racerne. De kraftige motorer var ganske enkelt for kraftige! I turbo-æraen fra 1960 helt frem til 1988 var der til tider motorer med over 1500Hk, i racere som ikke havde nævneværdig beskyttelse af køreren, hvis det gik galt.

Mercedes V6 turbomotorMercedes V6 turbomotor
Copyright Daimler Benz


En turbo har dog også den egenskab at den kan give en mindre motor et boost når det er nødvendigt, uden at bruge for meget brændstof når der ikke er brug for så mange hestekræfter, fx i svingene.

Så derfor vendte turbo tilbage i 2014, for at give bedre brændstoføkonomi, samtidig med at man indførte en begrænsning på hvor meget benzin en F1 racer måtte bruge under et helt løb (100kg benzin pr løb i 2014 sæsonen). Desuden blev optankning forbudt under pitstops, så raceren skulle starte på fuld tank og køre til mål på maksimalt 100kg benzin.

Ferrari 2012-motorFerrari 2012-motor
Copyright Ferrari Media


Hvor mange hestekræfter har en Formel 1 bil

I dag har en Formel 1 racer knap 1000Hk, men det præcise antal Hk er hemmeligt. Gennem tiderne har FIA styret antal hestekræfter ved at reducere på motoren størrelse og cylindre, efterhånden som holdene fik optimeret motoren indenfor det givne reglement.

00'ernes V8 motor havde over 950Hk i en 3,0L motor, mens den seneste generation af 2,4L V8 motoren havde 750Hk da den blev udskiftet i reglementet.

2026 reglementet

2026 Reglement raceren. FIA computer rendering2026 Reglement raceren. FIA computer rendering
Copyright FIA Formula 1


Fra 2026 har FIA designet et helt nyt reglement, inklusiv motor-reglement. Power unit'en i 2026 vil have lige stor benzin og elektrisk fremdrift. Motoren vil fortsat være en 1,6L V6 turbo, i stil med det nuværende reglement, men den elektriske del vil fylde meget mere og racerne vil kunne opsamle dobbelt så meget energi under nedbremsninger.

Den elektriske motor vil blive mindre, og levere 400kW (544Hk) i stedet for 560kW (761Hk). Det nye vil dog være at el-motoren vil være til rådighed næsten hele tiden, modsat i dag hvor den kun er til rådighed på lidt over 30s per omgang.

Ferrari, Mercedes, Renault, Honda Audi og Ford vil levere motorer til feltet fra 2026, hvilket er rekord-højt antal motorleverandører i Formel 1.

Som et miljøtiltag skal motoren desuden køre på 100 procent bæredygtigt brændstof.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Slut på en epoke: Renault dropper sin motor