Rosberg: Forbrændingsmotoren er færdig i Formel 1!

Den tidligere Formel 1-verdensmester Nico Rosberg mener ikke, at forbrændingsmotoren har en fremtid i Formel 1. Ved World Economic Forum i Davos præsenterede han sine idéer

Rosberg . Copyright BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 26/1 2019 klokken 18:01

Tyskeren med den finske far mener ikke det giver nogen mening, at Formel 1 i fremtiden skal køre rundt med forbrændingsmotorer, når elbiler bliver mere og mere accepteret på vejene – selv blandt bilentusiaster med benzin i blodet.

Siden 2014 har Formel 1-motorerne været komplicerede hybridenheder, der er ekstremt dyre at fremstille. Rosberg er overbevist om, at Formel 1 meget snart bliver nødt til at skifte til ren el, udtaler han til BBC.

Rosberg kan endda forestille sig, at Formel 1 og Formel E slår sig sammen om en fælles løbsserie i fremtiden:

"Formel E ejer rettighederne til billøb med elmotorer. Men da begge løbsserier har samme ejer, nemlig hr. Malone fra Liberty Global, kunne det være, at de fusionerer på et aller andet tidspunkt", forklarer Rosberg.

I et interview med „Der Spiegel” siger Rosberg dog, at han ikke regner med at ”det ikke sker i morgen, snarere i overmorgen”.

Nico Rosberg.Nico Rosberg.
Copyright Mercedes AMG


Problemet med Formel E er ifølge Rosberg, "at de i øjeblikket alle kører rundt med et standardbatteri, som er ens for alle biler", og det bremser udviklingen, for ”det er her det største udviklingspotentiale ligger”.

Det allervigtigste er dog, at motorsportens sjæl ikke går tabt på trods af den teknologiske udvikling, og at man ser "de samme kampe mellem kørerne i Formel E, som man gør i Formel 1".

Den nu 33-årige tysker, der overraskede alt og alle ved at forlade Formel 1 i 2016, er startet som iværksætter og investerer i bæredygtige og miljøvenlige teknologier.

Men hvorfor vender en tidligere Formel 1-verdensmester forbrændingsmotoren ryggen?

"Årsagen var mine samtaler med Mercedes", fortæller han. "På det tidspunkt hvor jeg forlod Formel 1, kunne jeg se, at hele virksomheden [Mercedes Benz] satsede stort på E-mobilitet. Og da jeg var på udkig efter en ny udfordring, besluttede jeg mig for at investere i E-mobilitet og andre grønne teknologier."

Rosbergs mål er at støtte innovative bæredygtige projekter. Midt i januar 2019 præsenterede han den selvkørende shuttle med navnet "Mover", som både kan køre sidelæns og dreje omkring sin egen akse. Det skete på teknikmessen CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas. ”Mover“ er nem at parkere i trafikken, fordi hjulene kan drejes 180 grader.

De innovative undervognsteknologier stammer fra et firma, som hans far Keke Rosberg grundlagde i 1990’erne: TRE (Team Rosberg Engineering). Firmaet har hovedsæde i Neustadt i Tyskland, som Nico nu har overtaget fra sin far.

Nico Rosberg og Keke Rosberg.Nico Rosberg og Keke Rosberg.
Copyright Mercedes GP


Sammen med automobilunderleverandøren Schaeffler, der også er aktiv i Formel E, har man udviklet et køretøj, som ikke kun kan køre autonomt til personbefordring, men som også skulle åbne op for nye muligheder inden for logistik og lagertransport.

Rosberg føler sig overbevist om, at han er på rette ved med sine investeringer og sine visioner for Formel 1. Og på trods af sin begejstring for E-mobilitet og Formel E, kommer han med en disclaimer: ”Du må ikke misforstå mig: Jeg synes stadig Formel 1 er fedt!”

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sådan ser F1 ud i 2050 Er F1 tilsalg igen? »